Jeżeli trafiłeś na ten artykuł przez Google.pl, wpisując do wyszukiwarki wyrażenia typu „jak dobrać słowa kluczowe” czy „jakie wyrażenia kluczowe wybrać”, zrobiłeś to, co każdego dnia robią miliony użytkowników Internetu. Ludzie poszukując informacji w wyszukiwarce idą jak najprostszą drogą, by szybko dotrzeć do interesujących ich wyników. Nie ma tu żadnej filozofii czy wielkich rozmyślań, a tylko pragmatyzm, szacunek dla własnego czasu, albo po prostu najzwyklejsze lenistwo. Zdecydowanie warto to wykorzystać. Klienci chcą szybko znaleźć to, czego akurat potrzebują. Podpowiadamy jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania, by wszyscy byli zadowoleni. I Ty, bo na stronę trafią klienci, którzy zainteresowani są zakupami, albo skorzystaniem z konkretnych usług. I klienci, bo na Twojej stronie zastaną to, co chcieli znaleźć.
1. Określ cel, który chcesz osiągnąć
To punkt, od którego zaczyna się każde działanie marketingowe. W przypadku poszukiwania fraz do pozycjonowania jest to o tyle ważne, że ukierunkowuje, w jakim zakresie i jakim typie wyrażeń kluczowych dopatrywać się, tych właściwych dla siebie. Wszystko dlatego, że wyróżnia się kilka rodzajów wyrażeń kluczowych. Do pozycjonowania nadają się tylko takie, które dają szansę na korzyści biznesowe:
Wyrażenia kluczowe o dużym stopniu ogólności – najczęściej jedno lub dwuwyrazowe, służą wyłącznie pozyskiwaniu informacji na dany temat. W wynikach organicznych dla takich wyrażeń najczęściej spotkasz strony typu portale informacyjne i z treściami poradnikowymi. Bardzo rzadko spotyka się tu linki sponsorowane, z prostego powodu, te wyrażenia nie zarabiają. Ze względu na dużą liczbę wyszukiwań mogą wygenerować spory ruch, ale o niskim potencjale biznesowym.
Wyrażenia brandowe – nazwa firmy, nazwy własne produktów. Zazwyczaj na te wyrażenia strony pozycjonują się w sposób całkowicie naturalny i samoistny. Chociaż znamy przypadki, gdzie ze względu działania konkurencji czy bardzo słabą jakość strony www pozycjonowanie było konieczne. Oczywiście topowe pozycje na frazy bezpośrednio powiązane z marką czy brandem to konieczność. Przecież nie można pozwolić klientom zbyt długo szukać strony www, tym bardziej, że już znają Twoją firmę i produkty.
Frazy long tail, czyli długi ogon – doprecyzowane, kilkuwyrazowe zwroty. Posługują się nimi internauci świadomi tego, czego szukają. To wyrażenia generujące najbardziej wartościowy ruch na stronie, prowadzący do wypełnienia i opłacenia koszyka, nawiązania kontaktu z firmą, czy umówienia spotkania. Odpowiednio dobrane, są świetnym wyborem do pozycjonowania.
Wyrażenia kluczowe regionalne/lokalne – mają dużą moc biznesową, ponieważ używają ich osoby zorientowane na zakupy czy skorzystanie z usług firmy zlokalizowanej w konkretnej miejscowości lub jej pobliżu. Są idealnym i koniecznym wyborem dla przedsiębiorców działających lokalnie, gdzie widoczność w wynikach naturalnych wyszukiwarki stanowi o zyskach i zaznaczeniu pozycji na rynku.
2. Bazuj na konkretach – ufaj liczbom
Dobierając wyrażenia kluczowe do pozycjonowania nie można nie skorzystać z narzędzia, które udostępnia Google. Planer słów kluczowych Google Ads to kopalnia wiedzy. Dzięki niemu dowiesz się, ile razy w miesiącu dane wyrażenie kluczowe wpisywane jest do wyszukiwarki, jak wyglądały trendy jego wyszukiwania na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, jak kształtuje się jego konkurencyjność, a nawet jaka jest wartość szacunkowa dla tego wyrażenia za kliknięcie w link sponsorowany. Wszystkie te dane są bardzo wartościowe i zdecydowanie trzeba wziąć je pod uwagę decydując się na wybór słów kluczowych do pozycjonowania. Właśnie to narzędzie można uznać za najbardziej wiarygodne, bo przecież pochodzi od samego Google.
3. Zadbaj o otoczenie dla słów kluczowych
Pamiętaj, że wyrażenia kluczowe to nie wszystko. Tak naprawdę absolutną podstawą jest to, by pozycjonowane frazy ściśle odzwierciedlały tematykę i zawartość strony. Dla robotów wyszukiwarki sytuacja musi być jednoznaczna. Wyrażenia kluczowe odnoszące się do faktycznego zakresu usług lub konkretnych produktów powinny w naturalny sposób występować w treściach – unikatowym opisie firmy, prezentacji produktów i usług.
To kilka wskazówek, którymi warto się kierować. Tym bardziej, że wybór właściwych wyrażeń kluczowych do pozycjonowania to pierwszy krok do skutecznej promocji w wyszukiwarce. Warto się nad tym pochylić, ale w razie jakichkolwiek wątpliwości słusznym jest, by skorzystać z pomocy fachowców w dziedzinie pozycjonowania.