Jeżeli trafiłeś na ten artykuł przez Google, wpisując do wyszukiwarki wyrażenia typu „jak dobrać słowa kluczowe” czy „jakie wyrażenia kluczowe wybrać”, zrobiłeś to samo, co miliony użytkowników Internetu każdego dnia. Poszukując informacji w wyszukiwarce idziemy jak najprostszą drogą, by szybko dotrzeć do interesujących nas wyników. Nie ma tu miejsca na głębsze przemyślenia, a tylko pragmatyzm i szacunek dla własnego czasu.
Ten mechanizm działania można wykorzystać w zwiększaniu widoczności firmy. Klienci chcą szybko znaleźć to, czego akurat potrzebują. Podpowiadamy, jak trafnie dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania, żeby na stronę internetową Twojej firmy zaczęli trafiać klienci zainteresowani konkretną usługą lub produktem.
1. Określ cel, który chcesz osiągnąć
To punkt, od którego zaczyna się każde działanie marketingowe. W przypadku poszukiwania fraz do pozycjonowania, jest to o tyle ważne, że ukierunkowuje, w jakim zakresie i typie wyrażeń kluczowych dopatrywać się, tych właściwych dla siebie. Wszystko dlatego, że wyróżnia się kilka rodzajów wyrażeń kluczowych. Do pozycjonowania są odpowiednie tylko takie, które mogą przynieść realne korzyści biznesowe.
Wyrażenia kluczowe o dużym stopniu ogólności – najczęściej jedno lub dwuwyrazowe, służą wyłącznie pozyskiwaniu informacji na dany temat. W wynikach organicznych dla takich wyrażeń najczęściej znajdują się portale informacyjne i strony z treściami poradnikowymi. Bardzo rzadko spotyka się tu linki sponsorowane, ponieważ te wyrażenia po prostu nie zarabiają. Ze względu na dużą liczbę wyszukiwań, mogą wygenerować spory ruch, ale o niskim potencjale biznesowym.
Wyrażenia brandowe – nazwa firmy lub nazwy własne produktów. Zazwyczaj na te wyrażenia strony pozycjonują się w sposób całkowicie naturalny i samoistny. Znamy jednak przypadki, gdzie ze względu działania konkurencji lub bardzo słabą jakość strony WWW, pozycjonowanie było konieczne. Oczywiście, możliwie najwyższe pozycje na frazy bezpośrednio powiązane z marką lub brandem to absolutna konieczność. Nie można pozwolić klientom na zbyt długie poszukiwania strony internetowej, tym bardziej, jeśli znają już Twoją firmę i produkty.
Frazy long tail, czyli długi ogon – doprecyzowane, kilkuwyrazowe zwroty. Posługują się nimi internauci świadomi tego, czego szukają. Te wyrażenia generują najbardziej wartościowy ruch na stronie, prowadzący do wypełnienia i opłacenia koszyka, nawiązania kontaktu z firmą lub umówienia spotkania. Jeśli są odpowiednio dobrane, stanowią świetny wybór do pozycjonowania.
Wyrażenia kluczowe regionalne/lokalne – mają dużą moc biznesową, ponieważ używają ich osoby zorientowane na zakupy albo skorzystanie z usług firmy zlokalizowanej w konkretnej miejscowości lub jej pobliżu. Są najlepszym wyborem dla przedsiębiorców działających lokalnie, dla których widoczność w wynikach naturalnych wyszukiwarki decyduje o zyskach i zaznaczeniu pozycji na rynku.
2. Bazuj na konkretach – ufaj liczbom
Dobierając wyrażenia kluczowe do pozycjonowania, nie można nie skorzystać z narzędzia, które udostępnia Google. Planer słów kluczowych Google Ads to prawdziwa kopalnia wiedzy. Dzięki niemu wiemy, ile razy w miesiącu dane wyrażenie kluczowe jest wpisywane do wyszukiwarki, jak wyglądały trendy jego wyszukiwania na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy, jak kształtuje się jego konkurencyjność, a nawet jaka jest wartość szacunkowa dla tego wyrażenia za kliknięcie w link sponsorowany. Wszystkie te dane są bardzo wartościowe i zdecydowanie trzeba wziąć je pod uwagę, decydując się na wybór słów kluczowych do pozycjonowania. Właśnie to narzędzie można uznać za najbardziej wiarygodne, ponieważ pochodzi od samego Google.
3. Zadbaj o otoczenie dla słów kluczowych
Pamiętaj, że wyrażenia kluczowe to nie wszystko. W rzeczywistości, podstawą jest to, aby pozycjonowane frazy ściśle odzwierciedlały tematykę i zawartość strony. Dla robotów wyszukiwarki sytuacja musi być jednoznaczna. Wyrażenia kluczowe odnoszące się do faktycznego zakresu usług lub konkretnych produktów, powinny w naturalny sposób występować w treściach – unikatowym opisie firmy oraz produktów i usług.
Podaliśmy kilka wskazówek, którymi warto się kierować. Wybór właściwych wyrażeń kluczowych do pozycjonowania to pierwszy krok do skutecznej promocji w wyszukiwarce. Warto się tym zainteresować, ale w razie jakichkolwiek wątpliwości, najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z pomocy fachowców w dziedzinie pozycjonowania.