Jest to dylemat, przed którym prędzej czy później stanie każdy, kto chce promować swoją firmę w wyszukiwarce Google. Podjęcie słusznej decyzji wymaga zgłębienia zagadnień, związanych zarówno z pozycjonowaniem, jak i kampaniami Google Ads, na co nie każdy przedsiębiorca ma czas. Doskonale to rozumiemy, dlatego stworzyliśmy wpis, którym postaramy się ułatwić wybór rozwiązania najlepszego dla własnych potrzeb marketingowych. Opieramy się na własnych spostrzeżeniach z setek kampanii, które do tej pory przeprowadziliśmy dla naszych Klientów.
Pozycjonowanie, czyli skuteczność, prestiż i ekonomiczność
Pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu, fachowych prac na stronie internetowej, dobrych treści i profesjonalnego pozyskiwania wartościowych linków do strony. Działania muszą więc być rzetelne i systematyczne. Inwestycja w serwis WWW daje jednak długofalowe efekty w postaci wyższych pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Możemy więc jasno stwierdzić, że pozycjonowanie jest opłacalne i warte wszelkiego zachodu. Stabilne pozycje to stały dostęp do klientów, którzy o każdej porze dnia i nocy szukają przeróżnych produktów i usług. To również pozytywny sygnał dla internautów, budujący wizerunek mocnej i stabilnej marki budzącej zaufanie. Jest to także mocny komunikat dla konkurencji, dzięki któremu firma jest traktowana, jak ważny gracz w swojej branży.
Co więcej, inwestując w pozycjonowanie, tworzysz firmową stronę internetową z wartościową, unikalną treścią, która stanie się bardziej użyteczna dla potencjalnych klientów. Przede wszystkim jednak, strona internetowa będzie stałym źródłem zainteresowania firmą, a przede wszystkim jej produktami i usługami.
Google Ads, czyli szybkość, elastyczność i różnorodność
Reklama za pomocą Google Ads to natychmiastowa widoczność w sieci i możliwość błyskawicznego dotarcia do potencjalnych klientów. Wystarczy określić budżet i przygotować treść reklam, co w praktyce oznacza, że już w kilka godzin można uruchomić reklamę, która działa natychmiast. Tak samo szybko, można ją wyłączyć, dlatego tak dobrze sprawdza się w przypadku działalności sezonowej, czy nastawionej na pozyskanie konkretnej liczby kontaktów.
Warto pamiętać, że Google Ads to nie tylko linki sponsorowane w wyszukiwarce. Kampania pozwala dotrzeć do klientów również innymi kanałami, np. za pomocą reklam displayowych na stronach sieci reklamowej, liczącej aktualnie ponad 2 miliony serwisów WWW i aplikacji, w których można wyświetlać reklamy. Co więcej, kampanię można swobodnie i precyzyjnie targetować, dobierając odbiorców tak, by wpisywali się w charakterystykę naszej grupy docelowej o ustalonych parametrach: płci, wieku, zainteresowaniach itp.
Google Ads umożliwia także maksymalne wykorzystanie raz zdobytego potencjału przez remarketing, czyli przypomnienie o firmie lub produkcie osobom, które już raz odwiedziły stronę www i wykazały zainteresowanie ofertą. Wszystkie wymienione elementy powodują, że Google Ads może wydawać się reklamą idealną. Tak jednak nie jest. Tak, jak każde narzędzie, posiada też swoje wady.
Co trzeba wiedzieć o pozycjonowaniu i Google Ads?
Zarówno pozycjonowanie, jak i Google Ads, wyróżniają się cechami charakterystycznymi, które są bardzo istotne w trakcie wyboru właściwej metody promocji dla konkretnej firmy.
Pozycjonowanie to proces, dlatego na jego efekty trzeba poczekać od kilku tygodni do kilku, a nawet kilkunastu miesięcy. Aby było skuteczne, musi powstać dobra strona, bogata w unikatowe treści i prezentująca wartościową zawartość. Najlepiej, jeśli pozycjonowaniem zajmą się specjaliści, posiadający bogate doświadczenie. Kluczowe jest stosowanie bezpiecznych metod, zgodnych z dobrymi praktykami optymalizacji stron WWW. Metodom ich wyboru można by oczywiście poświęcić osobny artykuł. Ważny jest też mądry dobór wyrażeń kluczowych do pozycjonowania, ponieważ to od nich zależy, czy kampania przyniesie zamierzone efekty.
Decydując się na Google Ads, trzeba mieć świadomość, że wiąże się to ze sporą inwestycją. Dzieje się tak szczególnie w najbardziej konkurencyjnych branżach, gdzie stawka za kliknięcie w link sponsorowany może dochodzić do kilkudziesięciu złotych. Właśnie dlatego, nawet bardzo duży budżet nie zagwarantuje stałego wyświetlania reklamy na pierwszej stronie wyników Google.
Na dodatek, coraz popularniejsze stają się systemy do blokowania reklam, które uniemożliwiają dotarcie do znacznej części potencjalnych odbiorców promowanej oferty. Jak podaje raport przygotowany przez OnAudience.com, Polska plasuje się w ścisłej czołówce państw, w których blokowanie reklam wzrasta z roku na rok – w 2017 r. oprogramowanie blokujące powstrzymało aż 46% wyświetleń.
Ryzyko pociąga za sobą też wybór sposobu prowadzenia kampanii i zarządzania budżetem. Wydajne gospodarowanie dostępnymi środkami wymaga wyczucia. Należy odpowiednio selekcjonować słowa kluczowe, racjonalnie określać maksymalne stawki za kliknięcie, obserwować przebieg kampanii i na bieżąco ją optymalizować, by przynosiła jak największe zyski.
Połączenie pozycjonowania i Google Ads – rozwiązanie idealne?
Z pewnością jest to rozwiązanie optymalne. Odpowiednie skoordynowanie działań podejmowanych w ramach kampanii Google Ads i pozycjonowania to bardzo dobra droga do osiągnięcia maksymalnych korzyści z promocji w sieci. Zapewnia dotarcie do wszystkich: użytkowników, którzy klikają tylko w linki sponsorowane oraz tych, którzy ufają wyłącznie wynikom naturalnym. Dzięki Google Ads, możemy wyprzeć konkurencję z wysokich wyników w wyszukiwarce.
Nie można też pominąć korzyści wizerunkowych i efektów długofalowych, wynikających z połączenia pozycjonowania i Google Ads. Im częściej klienci widzą stronę w sieci, tym bardziej zapada ona w pamięć, jako mocna marka, co zwiększa szansę na potencjalny kontakt w przyszłości.
Najmocniejszym argumentem są oczywiście finanse. To, że uruchomimy dwa działania jednocześnie, nie oznacza konieczności posiadania ogromnych budżetów reklamowych. Odpowiedni plan i umiejętne zarządzanie kampaniami pozwala przy racjonalnym budżecie wycisnąć maksimum korzyści i pożądanych efektów.
Podsumowując, jak to często w kwestii marketingu bywa, na pytanie o wybór najlepszej metody promocji, nie ma jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi. Zdecydowanie należy przeanalizować indywidualne uwarunkowania branżowe i zdefiniować cele, by dobrać taką formę reklamy, która pozwoli zrealizować plany biznesowe.
Możemy stwierdzić jedno: warto, a nawet trzeba promować się w Google. Jeżeli borykasz się z wątpliwościami, co wybrać i jak zrealizować kampanię, skorzystaj z naszego doświadczenia. Zapewniamy rzetelną analizę sytuacji, dobór odpowiednich narzędzi i środków, a przede wszystkim skuteczną kampanię reklamową w wyszukiwarce.