Rozpoczęcie nowego biznesu w Internecie wiąże się z koniecznością pozyskania klientów, którzy będą generować nasze zyski. Od samego początku jednak konkurujemy z szeregiem firm istniejących nawet od lat i posiadających stałą grupę Internautów odwiedzających ich strony. Tymczasem my musimy zacząć od zera – czy możliwe jest wypromowanie nowego sklepu internetowego tak, aby w krótkim czasie osiągnąć oczekiwany rezultat? Konieczne będzie wdrożenie odpowiedniej strategii reklamowej.
Zaplanuj harmonogram promowania sklepu internetowego
Zanim przystąpisz do konkretnych działań, stwórz plan promowania sklepu internetowego. Powinieneś w nim uwzględnić różne drogi promocji, gdyż najlepszy efekt można uzyskać właśnie poprzez równoległe prowadzenie kilku strategii. Po pierwsze: SEO dla e-commerce, czyli optymalizacja strony internetowej oraz jej pozycjonowanie (pamiętaj, że to proces ciągły – pozycjonowanie jest rozłożone w czasie, wymaga regularnej pracy, która dopiero po pewnym okresie przekłada się na wynik w postaci wysokiego miejsca w wyszukiwarce). W tej kategorii zawiera się między innymi stworzenie wysokiej jakości contentu na stronę www – opisów podstron i produktów; oraz linkbuilding. Po drugie: kampania reklamowa w Google. Jeśli zależy nam na wysokich wynikach sprzedażowych, to działanie będzie właściwie niezbędne. Po trzecie: media społecznościowe. Obecnie wśród najczęściej odwiedzanych stron przez Internautów znajdują się właśnie social media. Budowanie tam zasięgów oraz reklama będą więc właściwymi sposobami na zdobycie nowych klientów.
Są to trzy ścieżki, które warto łączyć ze sobą, gdyż tylko kompleksowa strategia promocji sklepu internetowego pomoże nam zdobyć nowych klientów. Dzięki temu: dotrzemy do nowych osób, które mogą dokonać zakupu produktu właśnie u nas; zwiększymy konwersję; zmniejszymy współczynnik odrzuceń w statystykach sklepu.
Wysoka pozycja w naturalnych wynikach wyszukiwania
Pierwsza z wymienionych wyżej strategii – działania SEO dla e-commerce – to podstawa dla uzyskania wysokiej pozycji strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania. Od tej pozycji zaś zależy to, jak często Internauci będą trafiać właśnie do naszego sklepu. Według wielu badań zachowań użytkowników Internetu wynika, że najbardziej klikalna jest pierwsza dziesiątka stron w wyszukiwarce Google. Powinniśmy zatem mierzyć w uzyskanie takiej właśnie pozycji, gdyż to dopiero przełoży się na zwiększoną liczbę odwiedzin – a te na wyższą konwersję.
Podstawą staje się więc wypozycjonowanie sklepu internetowego na odpowiednie słowa kluczowe. To właśnie je Internauci wpisują w okno wyszukiwarki. Jeśli prowadzimy sklep z narzędziami, frazą kluczową może być na przykład „zestaw narzędzi w skrzynce”. Oczywiście jedna fraza to za mało – zazwyczaj firmy pozycjonują się na kilka krótkich fraz oraz kilka tzw. long tail, czyli fraz z długim ogonem („zestaw narzędzi w skrzynce 12 elementów tanio”). Zanim jednak rozpoczniemy działania SEO, warto przeprowadzić audyt dla całego sklepu, np. za pomocą Google Search Console, które wskaże, czy wszystkie podstrony są odpowiednio zaindeksowane. Strategia SEO powinna być dostosowana do konkretnego sklepu internetowego, dlatego warto te działania powierzyć specjalistom, którzy nie tylko zoptymalizują stronę, przekształcając jej słabe punkty w mocne; ale i zajmą się jej pozycjonowaniem, uwzględniając wymagania stawiane przez roboty Google i algorytmy, które zmieniają się w czasie.
Promocja sklepu internetowego za pomocą Google Ads
Druga wspomniana już ścieżka promocji to kampania reklamowa Google. Jeśli się na nią zdecydujemy, nasza strona internetowa będzie wyświetlana w płatnych wynikach wyszukiwania. To rozwiązanie komfortowe z tego względu, że działamy w systemie PPC – czyli płacimy za reklamę w zależności od tego, ile wygenerowała ona kliknięć. Co równie ważne – kampanię kierujemy zawsze do konkretnej grupy docelowej, dzięki czemu zwiększamy szansę na zainteresowanie właśnie naszym sklepem. Aby jednak tak się stało, kampania reklamowa powinna być odpowiednio skonfigurowana. Jeśli źle ustawimy kampanię, możemy szybko stracić budżet reklamowy bez uzyskania zwiększonej konwersji. Dlatego i w przypadku kampanii Google Ads poleca się wsparcie specjalistów, za których pomocą możemy zrealizować wybrane wcześniej cele biznesowe.
Media społecznościowe a promocja sklepu internetowego
Aktywność w social mediach również może pomóc nam zdobyć nowych klientów. Tutaj liczy się nie tylko regularne prowadzenie profilu sklepu oraz wchodzenie w interakcje z Internautami, ale także skorzystanie z możliwości wstawiania postów sponsorowanych na Facebooku, za których pomocą można wygenerować więcej kliknięć na stronie internetowej. Facebook Ads jest bardzo podobne do Google Ads, zatem i tutaj konieczne jest personalizowanie reklamy, czyli kierowanie jej do konkretnej grupy docelowej. Dzięki temu optymalnie wykorzystamy budżet i uzyskamy oczekiwane rezultaty.
Sposobów na wypromowanie nowego sklepu internetowego jest naprawdę dużo. Najlepiej jest je połączyć i prowadzić konkretne działania równolegle, jednak nie zawsze możemy sobie na to pozwolić ze względów finansowych. Wówczas warto przeprowadzić szczegółową analizę swoich oczekiwań oraz posiadanego budżetu – i wybrać najlepszą ścieżkę, za której pomocą najszybciej dojdziemy do wskazanego celu.