Google nieustannie pracuje nad tym, aby ulepszać swoje usługi. Wśród zmian przeprowadzonych we wrześniu znalazła się aktualizacja raportu wyszukiwanych haseł w Google Ads w Universal Analytics oraz zwiększenie progu umożliwiającego zachowanie prywatności podczas wyszukiwania. Na czym polegają te zmiany?
Raport wyszukiwanych haseł w Google Ads
Raport wyszukiwanych haseł w Google Ads to opcja dostępna w Google Analytics, pozwalająca wyświetlić, jakie hasła były faktycznie wpisywane, aby użytkownikowi została pokazana reklama Google Ads. Jest to bardzo istotny raport dla pozycjonerów, gdyż na jego podstawie można doprecyzować listę słów kluczowych – a tym samym dotrzeć do większej liczby odbiorców, a więc i zwiększyć skuteczność wyświetlanych reklam.
Google Analytics pozwala na dodanie wymiarów dodatkowych do raportu, takich jak właśnie „słowo kluczowe”, dzięki czemu można zobaczyć, które zapytania pasowały do poszczególnych słów kluczowych. Jeśli zauważymy, że dane słowo kluczowe było wielokrotnie wyszukiwane – oznacza to, że skutecznie je dobraliśmy i nie powinniśmy go zmieniać. Jeśli jakieś słowo kluczowe nie wygenerowało wielu zapytań, powinniśmy z niego zrezygnować i w zamian wybrać inne, które być może przyniesie lepsze wyniki.
Zmiany progu umożliwiającego zachowanie prywatności podczas wyszukiwania
Google wiele uwagi poświęca kwestii użyteczności wyszukiwarki dla Internautów. Pierwszeństwo uzyskują strony, które mają jakąś wartość do użytkownika – są tym, czego on właśnie szuka. Ale równie ważna jest kwestia prywatności internautów. Dlatego właśnie aktualizacja z 1 września 2022 dotyczyła zmiany progu zapytań w Google Analytics oraz Google Ads.
Co najważniejsze – dzięki wprowadzonym zmianom raporty Google Analytics 4 będą bardziej spójne z danymi, które wyświetlają raporty Google Ads. Modele danych są tu inaczej konstruowane, jednak zmiana progu prywatności sprawi, że raportowanie haseł w Universal Analytics nie będzie uwzględniać tych zapytań, które nie odnotowały wystarczającej liczby wyszukiwań w wynikach wyszukiwania Google. Progi zapewniają użytkownikom anonimowość. Są one ustalane przez system i niemożliwa jest ich samodzielna zmiana.
Jakie inne progi danych są stosowane?
Oprócz progu prywatności dotyczącego częstotliwości wyszukiwanego hasła ważny jest też próg odnoszący się do danych demograficznych. Jeżeli bowiem raport zawiera dane demograficzne, mogą zostać one ukryte, gdy brak jest wystarczającej liczby użytkowników z danej kategorii.
Co ważne, progi mogą „aktywować się” wówczas, gdy przeglądamy raporty z wąskiego zakresu dat – wówczas bowiem może być mniej użytkowników wpisujących identyczne słowo kluczowe czy posiadających tę samą lokalizację. Jeżeli rozszerzymy zakres dat, raport może pokazać nam te wcześniej niewidoczne dane.
Warto zwracać uwagę na kolor wskaźnika danych, gdyż w przypadku zastosowania progu zmieni się on na inny – wystarczy wówczas najechać kursorem na wskaźnik, aby uzyskać więcej informacji na ten temat.
Raporty Universal Analytics – zmiany po 1 lipca 2023 r.
Usługi Universal Analytics będą dostępne do 1 lipca 2023 r., po tym czasie przestaną przetwarzać dane – zastępcą jest Google Analytics 4, czyli nowa generacja usług analitycznych, pozwalająca zbierać dane oparte na zdarzeniach nie tylko z witryn, ale i z aplikacji.
Oznacza to, że dane nie będą zbierane z sesji, tylko właśnie ze zdarzeń. Google Analytics 4 uwzględnia mechanizmy kontroli prywatności, takie jak pomiar bez plików cookies oraz modelowanie zachowań i konwersji.
Usługę GA4 można dodać do witryny z istniejącej usługi Universal Analytics; można ją dodać także do używanego CMS, WordPressa, WooCommerce czy innych platform użytych do stworzenia strony internetowej.
Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?
Tworzone analizy wykorzystują zaawansowane techniki modelowania, dzięki którym dane są przedstawiane w sposób czytelny i prosty w interpretacji. Usługa pozwala na automatyczną analizę danych – i wyświetlanie wskazówek, które mogą być pomocne we wprowadzaniu zmian na stronie internetowej. Dodatkowo wykorzystanie uczenia maszynowego sprawia, że Google Analytics może przewidywać przyszłe działania użytkowników na podstawie aktualnie dostępnych danych.
Dobrym rozwiązaniem jest połączenie usługi Google Analytics z Google Ads, gdyż daje to możliwość wglądu w dodatkowe raporty. Dzięki temu zyskasz bowiem możliwość przeanalizowania pełnego cyklu obsługi klienta – od danych dotyczących wyświetlania reklam oraz ich klikania, po dane końcowe dotyczące realizacji konkretnego celu, jak na przykład odwiedzenie witryny, zrobienie zakupów.
Jak widać, Google nie stoi w miejscu i nieustannie się rozwija. Usługi są wciąż aktualizowane, aby oferować użytkownikom jak najlepsze możliwości. Co najważniejsze, Google troszczy się o obie strony – zarówno o właścicieli witryn, którym proponuje szereg różnego rodzaju raportów pozwalających udoskonalić posiadaną stronę internetową; jak i o „zwykłych” internautów, którzy chcą dbać o swoją prywatność w sieci.