Z pewnością przeglądając internet, nie raz trafiając do sklepów online, miałeś myśl „już to gdzieś czytałem” – opis danego produktu czy kategorii brzmiał znajomo… „Chodząc” po danej stronie, zauważyłeś w dodatku, że inne oferowane produkty również mają niemal identyczne opisy. Wszystkie buty trekkingowe były „najwygodniejsze, najlepiej nadające się na górskie wędrówki”, mimo że pochodziły od różnych producentów i miały różne cechy! Cóż, to nic innego jak wewnętrzny duplikat treści – w obrębie tej samej domeny skopiowano content z jednej podstrony na inne, w celu jej zapełnienia, jednak to przyniesie skutki odwrotne, niż spodziewa się osoba obsługująca stronę www! Ale po kolei…
Wewnętrzne duplikaty – dlaczego się pojawiają?
Oczywiście jest kilka powodów, dla których wewnętrzne duplikaty pojawiają się na stronach danej domeny. Podstawowym jest wspomniane już „pójście na skróty” – czyli powielanie treści, aby zapełnić podstronę, nie zaś aby odwiedzający mogli za każdym razem zapoznać się z unikalnym contentem. Metoda „kopiuj-wklej” jest o wiele szybsza, jednak nie przynosi żadnych korzyści – o czym opowiemy dalej.
Istnieje jednak też możliwość, że wewnętrzne duplikaty wynikają z błędów technicznych w optymalizacji strony. Jeżeli nie ma odpowiednich przekierowań, to ta sama treść może pojawiać się na różnych podstronach serwisu. Do duplikatów może też prowadzić indeksowanie wersji testowej witryny – wówczas Google widzi dwie strony www o tych samych treściach. Podobnie dzieje się gdy różne adresy URL prowadzą do tej samej strony.
Przyczyną problemów może być też nieprawidłowa wersja strony mobilnej – ze złymi oznaczeniami w kodzie, co również może być odczytane przez roboty Google jako duplikat domeny.
Wiedząc jednak, że wewnętrzne duplikaty mają negatywny wpływ na pozycjonowanie strony oraz na reakcje odbiorców, każdy właściciel domeny będzie starał się zlikwidować taki content i zastąpić go innym, całkowicie unikalnym. Jeśli zaś sam nie ma pomysłu na nowe treści – zawsze może skorzystać z pomocy copywriterów, zarówno freelancerów, jak i tych pracujących pod skrzydłami danej agencji. Jeśli i Ty szukasz dobrego copywritera, który przygotuje unikalny content na Twoją stronę – skontaktuj się z nami. Z chęcią Ci pomożemy.
Wewnętrzne duplikaty – dlaczego właściwie są takie złe?
Na wewnętrzne duplikaty szczególną uwagę zwracają przede wszystkim pozycjonerzy stron internetowych, gdyż takie powielone treści negatywnie wpływają na możliwość uzyskania jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Dzieje się tak, ponieważ algorytmy Google zostały opracowane w taki sposób, aby zwracać szczególną uwagę na użyteczność treści dla użytkowników. Dlatego właśnie promowane są treści wartościowe i unikalne. Kopiowanie tekstu i ponowne umieszczanie go na stronie www nie przynosi żadnej korzyści użytkownikowi, dlatego Google uważa takie strony www za mało wartościowe i nie chce przedstawiać ich internautom.
Jeśli zdarzył Ci się wewnętrzny duplikat, nie oznacza to jeszcze, że Google nałoży na Ciebie karę, jednak musisz wiedzieć, że masz niższe szanse na znalezienie się w pierwszej 10 wyników wyszukiwania niż strona www, która posiada całkowicie unikalny i wartościowy dla odwiedzających content. Gdy roboty indeksujące Google trafią na Twoją stronę – mogą „nie wiedzieć” co zrobić z powielonymi treściami, w efekcie dadzą domenie niższą rangę niż być może na to zasługuje. Widoczność Twojej strony internetowej może spaść – co przełoży się na zmniejszenie ruchu w witrynie.
Jak sprawdzić, czy na mojej stronie www znajdują się duplikaty wewnętrzne?
Jeśli posiadasz rozbudowaną stronę internetową – w przypadku sklepów może to być nawet kilkaset podstron, jeśli nie kilka tysięcy (w zależności od wielkości sklepu i liczby produktów), ręczne poszukiwanie duplikatów wewnętrznych może być utrudnione. Ręczna metoda sprawdza się jedynie w przypadku domen z małą ilością podstron. Możesz wówczas skopiować fragment tekstu z danej podstrony i wkleić go w okno wyszukiwania Google. Wówczas powinny wyświetlić się wszystkie zaindeksowane strony i podstrony, które posiadają identyczną treść. W przypadku bardziej rozbudowanych podstron, warto zaangażować w to specjalistów z agencji SEO.
Gdy wiesz już, że na Twojej stronie www znalazły się duplikaty wewnętrzne, Twoim głównym zadaniem jest ich wyeliminowanie. Należy sprawdzić, czy ich pojawienie się wynika z błędów technicznych i optymalizacyjnych, czy jest po prostu przeoczeniem, a „metoda kopiuj-wklej” została tu wykorzystana, aby na szybko zapełnić nową podstronę, a potem zapomniano o podmianę tekstu…
Z całą pewnością pozbycie się wszystkich duplikatów wewnętrznych może być wymagającym zadaniem, dlatego warto skorzystać z pomocy agencji SEO. Osoba zajmująca się optymalizacją strony i jej pozycjonowaniem z pewnością łatwo wychwyci błędy techniczne, zaś copywriter może przygotować nowe, unikalne treści na dane podstrony.
Dzięki temu witryna stanie się bardziej atrakcyjna dla użytkowników, co przełoży się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.