W poprzednim artykule wskazaliśmy podstawowe sposoby na zwiększenie konwersji przy uwzględnieniu User Experience (UX). Omówiliśmy odpowiednie rozmieszczenie przycisków CTA, optymalizację szybkości strony oraz wyglądu i zawartości strony głównej, jak też optymalizację stron produktowych oraz procesu zamówienia. Jeśli chcesz przypomnieć sobie, na czym to polega – kliknij tutaj.
W drugiej części artykułu dotyczącego UX omówimy optymalizację treści, stron docelowych oraz użycie elementów multimedialnych, co także ma wpływ na zwiększanie konwersji. Wdrażając nasze wskazówki, możesz liczyć na zdobycie nowych odwiedzających Twój sklep internetowy, a co za tym idzie – kolejne zyski, jeśli internauci ci dokonają zakupów.
Optymalizacja stron docelowych pod kątem UX
Strony docelowe warto wykorzystać do tego, by zwiększyć konwersję firmowej witryny. Optymalizacji pod kątem UX można dokonać w prosty sposób – na przykład poprzez dodanie nagrania wideo zamiast treści, co wydaje się użyteczne z punktu widzenia odwiedzającego: jest to o wiele bardziej atrakcyjne niż suchy tekst, dzięki czemu łatwo można dotrzeć do nowoczesnego użytkownika.
Oprócz wspomnianego już w poprzednim artykule wezwania do działania (CTA), warto zadbać o tzw. społeczne dowody zaufania, czyli recenzje produktów/usług oraz komentarze pochodzące od realnych klientów. Oczywiście zazwyczaj taki klient liczy, że dostanie coś w zamian za pozostawienie opinii, dlatego sklepy internetowe często proponują np. zdobywanie punktów, które potem można wymienić na atrakcyjny rabat czy jakiś produkt. Pomyśl nad takimi rozwiązaniami w swoim sklepie internetowym, a będzie to kolejny sposób na zdobycie stałych klientów, którzy równocześnie wpływają pozytywnie na rozwój witryny dzięki swoim komentarzom.
Optymalizacja treści pod kątem UX
Za podstawę swoich działań w tym zakresie należy uznać UX writing. O tym, co to dokładnie takiego, przeczytasz w jednym z naszych wcześniejszych artykułów. W skrócie – należy zadbać o przejrzystość treści, chociażby poprzez zastosowanie odpowiedniej wielkości i koloru czcionki, jak też kontrastu z tłem, aby umieszczane teksty były czytelne i dobrze widoczne.
Najważniejsze fragmenty warto wyróżnić boldem, przydatne jest też stosowanie wypunktowania. Badania dowodzą bowiem, że współczesny użytkownik Internetu nie czyta całych treści artykułów, a najczęściej po prostu „skanuje” wzrokiem tekst, aby odnaleźć te informacje, które uznaje za istotne. Dobrze, gdy bloki tekstu są przełamywane grafikami lub infografikami. Taki tekst od razu wydaje się bardziej atrakcyjny i przyciąga wzrok internauty. Konieczne jest też stosowanie języka korzyści, który zachęci odbiorcę do skorzystania z Twoich usług lub zakupu produktów.
Zwiększanie konwersji dzięki elementom multimedialnym
Nowoczesna strona internetowa czy sklep powinny zawierać treści, które są przede wszystkim atrakcyjne dla użytkownika – tak dzieje się między innymi wtedy, gdy zastosujemy elementy multimedialne. Wśród nich wymienia się przede wszystkim wspomniane już grafiki oraz infografiki, ale też nagrania wideo oraz animacje. Należy tu jednak pamiętać o równowadze – treści przesycone elementami multimedialnymi mogą ładować się zbyt długo, co znacząco spowolni stronę i doprowadzi nas do efektu odwrotnego od oczekiwanego.
Jeśli wzbogacasz artykułu o obrazy, powinieneś pamiętać o tym, aby:
- dodawać pliki w formacie JPG lub JPEG, gdyż są one niewielkie i nie wpłyną negatywnie na prędkość strony,
- dodawać zdjęcia powiązane z artykułem. W przypadku treści produktowych, warto zadbać o to, aby zdjęcie przedstawiało produkt na białym tle, ukazany z różnych perspektyw,
- zadbaj o możliwość powiększenia oraz przybliżenia zdjęcia, dzięki czemu odbiorca dostrzeże detale danego produktu.
W przypadku nagrań wideo należy pamiętać o tym, że tak naprawdę najważniejszy jest początek oraz zakończenie – gdyż człowiek w taki właśnie sposób zapamiętuje informacje, najmniej skupiając się na środku (czy to nagrania, czy tekstu).
Optymalizacja menu pod kątem UX
Optymalizując swoją stronę internetową czy sklep online, nie należy zapominać o menu. To najważniejszy element pozwalający użytkownikowi na nawigację po stronie, dlatego powinien on uwzględniać UX (doświadczenia takiego użytkownika). Jak zatem stworzyć dobre, intuicyjne menu?
- struktura strony powinna być stworzona w taki sposób, aby do każdego miejsca ze strony głównej można dotrzeć za pomocą maksymalnie trzech kliknięć,
- warto, aby menu było rozwijane – od ogólnych kategorii po te bardziej szczegółowe,
- wszelkie podstrony powinny wychodzić od strony głównej,
- warto dodać menu okruszkowe (breadcrumbs), aby użytkownik wiedział, gdzie dokładnie na danej witrynie się znajduje,
- warto wyróżnić najważniejsze kategorie produktowe jako bestsellery w dodatkowej sekcji sklepu internetowego.
Nawigacja powinna uwzględniać także wewnętrzną wyszukiwarkę, wzbogaconą o możliwość filtrowania wyników w zgodzie z własnymi ustawieniami użytkownika. Przydatna jest też funkcja autouzupełniania, jak i sugerowania wyników. W ten sposób odbiorcy mogą szybciej znaleźć to, czego szukają.
Jak widać, sposobów na zwiększanie konwersji przy uwzględnieniu doświadczeń użytkownika (UX) jest całe mnóstwo. Optymalizacja całej witryny w zgodzie z omówionymi wskazówkami może zająć sporo czasu, ale z całą pewnością warto to zrobić – stworzenie strony czy sklepu internetowego przyjaznego dla użytkowników, którzy dzięki temu mogą poruszać się po witrynie szybko i intuicyjnie, z pewnością przełoży się na zwiększenie konwersji.