Ostatnie kilka miesięcy sprawiło, że popularność AI (sztucznej inteligencji) zdecydowanie wzrosła. Mówi się o niej już właściwie wszędzie – powstały nawet pierwsze podcasty prowadzone przez AI (naśladującą niemal perfekcyjnie głos właściwego prowadzącego). Wiele branży zastanawia się, w jaki sposób AI wpłynie na ich działalność. Powinniśmy się bać, czy się cieszyć? Jak można wykorzystać zalety AI w marketingu internetowym? O tym przeczytasz w dzisiejszym artykule.
O co tak właściwie chodzi?
AI marketing to pojęcie, które coraz częściej pojawia się między innymi wśród specjalistów SEO i marketingowców. Chodzi tu o możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji między innymi w pozycjonowaniu, analizie danych, personalizacji ofert, w automatyzacji różnych procesów marketingowych. Prowadzenie kampanii reklamowej z wykorzystaniem AI będzie zdecydowanie prostsze, gdyż pozwoli lepiej zrozumieć potrzeby klientów – a więc reklama łatwiej do nich trafi, co przełoży się na lepszą sprzedaż. A to właśnie poprawa współczynnika konwersji jest celem reklamowym wielu firm.
Gdzie dokładnie możesz zastosować AI?
Wygląda na to, że AI ma prawdziwy potencjał, który można wykorzystać w marketingu internetowym. Z pewnością jeśli zależy Ci na zwiększeniu wydajności swoich działań i ich efektywności, powinieneś dobrze zapoznać się z tym tematem. Sztuczna inteligencja pozwoli Ci bowiem między innymi na:
- szybką i prawidłową analizę dużej ilości danych. AI ma o wiele lepsze możliwości niż człowiek, nawet największy specjalista w analizie danych nie może przetworzyć tak dużej ich ilości, jak sztuczna inteligencja. A jak wiadomo, dobra analiza danych to możliwość doboru coraz lepiej dostosowanych działań do danego celu.
- personalizację ofert. Główną zaletą AI jest to, że uczy się ona rozumieć indywidualne potrzeby klientów, dzięki czemu może tworzyć spersonalizowane oferty oraz rekomendacje. To z pewnością przyciągnie uwagę konkretnej osoby, która chętniej dokona zakupu, jeśli zobaczy ofertę dostosowaną całkowicie pod siebie.
- automatyzację procesów. AI pozwala na o wiele szybsze (bo automatyczne) wysyłanie newsletterów, zarządzanie kampaniami reklamowymi, jak i przetwarzanie zamówień. Wykorzystanie AI w branży e-commerce przekłada się na lepszą wydajność i skuteczność prowadzonych działań.
- szybszą obsługę klienta. Możesz wykorzystać chat AI, aby szybko odpowiadać na zapytania klientów. To z pewnością wpłynie pozytywnie na wizerunek firmy, gdyż każdemu klientowi zależy zawsze na jak najkrótszym czasie obsługi.
- generowanie contentu. To jest kwestia, która budzi jeszcze wątpliwości wielu osób, jednak nie da się ukryć, że narzędzia AI, takie jak ChatGPT, pozwalają na generowanie contentu – sztuczna inteligencja może stworzyć tekst na dowolny, wybrany przez Ciebie temat. Przeciwnicy uważają jednak, że AI nie potrafi przekazać emocji, nie wpłynie więc na potencjalnego klienta tak, jak mógłby wpłynąć tekst napisany przez rzeczywistą osobę. Nie da się jednak ukryć, że AI można wykorzystać do tworzenia planów treści, krótkich opisów i tytułów, jak też do opisów produktów, które nie wymagają odwoływania się do uczuć czy emocji potencjalnych klientów.
AI – z jakich narzędzi możesz skorzystać?
Wskazane zalety, jakie niesie ze sobą wykorzystanie AI w branży e-commerce, z pewnością sprawiły, że zacząłeś zastanawiać się nad tym, z jakich narzędzi sztucznej inteligencji możesz skorzystać już teraz. Niedawno dużą popularność zdobył ChatGPT, czyli program do automatycznego generowania treści. Analizuje on setki tysięcy stron internetowych, aby pozyskiwać informacje na konkretne tematy, a następnie tworzy treść zgodną z oczekiwaniem.
Warto poznać też Hootsuite Insight – narzędzie przeznaczone do analizowania danych pochodzących z mediów społecznościowych. Za jego pomocą można bowiem zidentyfikować najpopularniejsze zachowania użytkowników. Podobnie działa Hotjar, tylko narzędzie to analizuje zachowania internautów na stronie www, nie zaś w social mediach. Z kolei jeśli zależy nam na stworzeniu strony internetowej zgodnej z wymogami UX, możemy skorzystać z Optimizely, czyli narzędzia opartego na działaniu AI, które pozwala na optymalizację UX na stronie internetowej. I kolejne, znane już przez wielu narzędzia, to Google Analytics 4 oraz Google Ads. Z tych rozwiązań korzystasz pewnie na co dzień do analizy ruchu na stronie oraz tworzenia inteligentnych kampanii reklamowych. To także usługi oparte na AI.
Jak widzisz, sztuczna inteligencja może być wykorzystana na różne sposoby w branży e-commerce, w SEO oraz w marketingu internetowym. Popularność AI rośnie właściwie z miesiąca na miesiąc – w ostatnim czasie dużym zainteresowaniem cieszyły się generatory treści, jak też generatory grafiki: na podstawie danych wprowadzonych przez użytkownika, AI może stworzyć grafikę odpowiadającą tym danym. Jest to dość kontrowersyjne dla różnych twórców, artystów, jednak nie da się ukryć, że świat się zmienia, technologia się zmienia – a człowiek powinien podążać za tym, co oferuje mu współczesność. Narzędzia AI można z powodzeniem wykorzystywać w wielu różnych branżach, warto więc zastanowić się, w jaki sposób można ich użyć w swoim biznesie.