W sklepie internetowym podstawowe znaczenie dla Klientów mają strony kategorii produktowych – to tutaj bowiem potencjalni Klienci mogą zobaczyć, czy w ofercie znajduje się interesujący ich produkt oraz mogą zapoznać się z pozostałym asortymentem. Ponadto strony kategorii produktowych mają swoją rolę w pozyskiwaniu ruchu do witryny – dlatego tak ważna jest ich skuteczna optymalizacja. Zobaczmy, jak prawidłowo zoptymalizować strony kategorii produktowych, wykorzystując przy tym działania z zakresu UX (user experience).
Strony kategorii produktowych
Na samym wstępie warto zwrócić uwagę na to, że mamy dwa rodzaje stron kategorii produktowych. Pierwszą z nich są te, które zawierają listę kategorii – a więc w przypadku chociażby frazy „buty damskie” – na tej stronie pojawi się lista ze szczegółowymi kategoriami: „botki”, „sandały”, „workersy” itd. Z kolei tradycyjną stroną kategorii produktowych jest strona z listą produktów, które znajdują się w danej kategorii. To także ma znaczenie dla pozycjonowania i optymalizacji.
Pozycjonowanie stron kategorii produktowych
Strony kategorii produktowych powinny być koniecznie pozycjonowane, zwłaszcza na frazy ogólne, o szerszym znaczeniu. Dzięki temu możemy bowiem zwiększyć ruch na stronie (frazy long tail lepiej zostawić na strony produktowe). Nowi użytkownicy, którzy przyjdą na naszą witrynę, będą mogli zapoznać się z różnymi produktami, a poruszanie się po stronie kategorii produktowych jest niezwykle proste – strony te w trzypoziomowej strukturze witryny znajdują się na drugim poziomie (na pierwszym jest strona główna, a na trzecim – strony produktowe) i dzięki dobremu linkowaniu wewnętrznemu można łatwo przenosić się na inne podstrony. Jest to proste i intuicyjne, zrozumiałe zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google – które na tej podstawie stwierdzają, że strona będzie wartościowa dla internautów i dzięki temu może znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania Google.
Warto pamiętać też o tym, że prawidłowa optymalizacja i pozycjonowanie strony kategorii produktowej, może sprawić, że użytkownicy będą spędzać na niej więcej czasu – aby zapoznać się z wartościową treścią i licznymi produktami. Dłuższy czas przebywania na stronie to dla nas pozytywny czynnik wpływający na ranking Google.
Optymalizacja stron kategorii produktowych krok po kroku
1. Dobry content
Co należy zrobić, aby dobrze zoptymalizować strony kategorii produktowych? Na samym początku warto zadbać o przydatne treści – content powinien być interesujący dla użytkownika oraz wartościowy. Znaczenie ma nawet jego długość – zbyt długie treści przytłaczają internautę, który i tak przegląda je jedynie pobieżnie, poszukując tego, co go interesuje. Na długość tekstu jednak pozytywnie patrzą roboty Google, dlatego tę kwestię należy dobrze wypośrodkować.
Co powinien zawierać dobry – zarówno pod względem zainteresowania użytkownika, jak i pod kątem pozytywnego wpływu na pozycjonowanie witryny – tekst? Przede wszystkim należy wykorzystywać język korzyści – zamiast opisywać historię powstania jakiegoś produktu, lepiej skupić się na jego zaletach oraz na tym, co klient może zyskać, jeśli go kupi. W przypadku posiadania w sprzedaży produktów kilku marek, warto je wyróżnić i wskazać, dlaczego w ofercie znalazły się właśnie te firmy. Ponadto należy zachęcić klienta do tego, aby dokonał zakupów właśnie tutaj – należy wskazać mu, co sprawia, że to Twój sklep powinien wybrać. Warto też zastanowić się nad tym, jakie pytania mógłby mieć potencjalny klient – i w tym tekście odpowiedzieć na nie. W ten sposób od razu rozwiejemy jego możliwe wątpliwości.
Może się zdarzyć, że będziemy mieć do przekazania naprawdę wiele – ale jak już wspomnieliśmy, zbyt długa treść może przytłoczyć. Wówczas lepiej skorzystać z dodatkowych rozwiązań, na przykład ze stworzenia rozwijanej listy FAQ, w której znajdą się odpowiedzi na pytania użytkowników.
2. Logiczna struktura kategorii
Oczywiście nie należy zapominać o skonstruowaniu logicznej struktury kategorii, tak aby nawigacja była naprawdę prosta i intuicyjna. Warto mieć na uwadze między innymi menu okruszkowe (breadcrumbs), które pokazuje użytkownikom, w jakim miejscu witryny się znajdują, co ułatwia odnalezienie się na stronie, zwłaszcza tej naprawdę rozbudowanej. Jest to też pomocne dla robotów Google, które dzięki temu szybko i bezproblemowo mogą poruszać się po stronie i ją „odczytywać”.
3. Linkowanie wewnętrzne
Warto zwrócić uwagę na to, aby pomiędzy różnymi kategoriami produktowymi stworzyć linkowanie wewnętrzne, które zwiększa skuteczność SEO i może wpłynąć pozytywnie na wartość koszyka zakupowego. W przypadku kategorii nadrzędnych i podrzędnych można wykorzystać automatyczne linkowanie. Z kolei umieszczanie linków do podobnych kategorii oraz do popularnych kategorii produktowych można przeprowadzić ręcznie, wybierając, jaki link i w jakim miejscu będzie odpowiedni.
Oczywiście w przypadku małych sklepów internetowych całe linkowanie można przeprowadzić ręcznie, jednak większe witryny opierają się na działaniach automatycznych, gdyż jest to mniej czasochłonne i ogranicza możliwość popełnienia błędu.
To tak naprawdę dopiero początek tematu związanego ze skuteczną optymalizacją stron kategorii produktowych. Wiesz już, jak ważne jest właściwe linkowanie wewnętrzne, logiczna struktura kategorii oraz dlaczego warto zwrócić dużą uwagę na wartościowy content. W drugiej części artykułu dowiesz się, gdzie konkretnie umieszczać treści, jak poprawnie filtrować produkty, jak zoptymalizować adresy URL oraz jak wdrożyć dane strukturalne.