W pierwszej części artykułu dotyczącego skutecznej optymalizacji stron kategorii produktowych wskazaliśmy, czym tak właściwie są te strony i dlaczego są takie ważne pod względem pozycjonowania sklepu internetowego na frazy o szerszym znaczeniu. Prawidłowa optymalizacja sprawi, że internauci z chęcią będą przebywać na stronie wypełnionej wartościową treścią i licznymi produktami – zwiększy się konwersja, gdyż z pewnością wielu z nich dokona zakupów.
Opisaliśmy konieczność stworzenia logicznej struktury kategorii oraz prawidłowo działającego linkowania wewnętrznego, które można wykonać ręcznie lub automatycznie; wskazaliśmy, jak tworzyć dobry – wartościowy – content. W tej części artykułu pokażemy naszym Czytelnikom, gdzie konkretnie na stronach kategorii produktowych umieszczać treści; jak dobrze zoptymalizować adresy URL; jak wdrożyć dane strukturalne oraz jak stworzyć poprawną filtrację produktów.
Treści na stronach kategorii produktowych
Jak już zostało wspomniane w pierwszej części artykułu, długie treści są niekoniecznie dobre pod względem UX – user experience (doświadczenie użytkownika) – gdyż mogą odwracać uwagę internauty od samego produktu. Należy więc znaleźć kompromis, pozwalający na prowadzenie zarówno poprawnych działań SEO (tu długie teksty są wskazane), jak i uwzględniający UX. Co jest zatem najlepszym rozwiązaniem? Specjaliści SEO wskazują, że jest to dodanie treści zarówno nad, jak i pod produktami. Na samej górze powinien znaleźć się nagłówek H1 i pod nim krótka treść (500-1000 znaków) – następnie zdjęcia produktów i ich dane – a pod produktami dłuższy już opis z nagłówkami H2. Dzięki temu niecierpliwi użytkownicy znajdą interesujące ich informacje już na samym wstępie tekstu, zaś algorytmy Google uznają stronę za wartościową dzięki temu, że posiada dużą ilość treści zawierającą słowa kluczowe.
H1 – co to takiego?
Użyliśmy określenia „H1” dla nazwania podstawowego nagłówka w tekście. Ma on bowiem największe znaczenie i biorą go pod uwagę także roboty Google, gdy odczytują, co tak właściwie znajduje się na stronie. Dlatego dobrze jest, aby H1 zawierał w sobie słowo kluczowe, oczywiście odpowiednio dopasowane do danej podstrony. Nagłówek powinien być chwytliwy, jednak należy pamiętać, że wielu internautów już szerokim łukiem omija tzw. click baity, czyli niewiarygodne nagłówki wskazujące, że pod danym linkiem znajdziesz coś „naprawdę ekstra”, podczas gdy jest tam tylko nudny artykuł.
Oprócz H1 i H2 (nagłówki kolejnych rzędów) należy też uzupełniać title (tytuł) dla każdej podstrony. To także pozytywnie wpływa na pozycjonowanie witryny, dlatego jest to niezbędny element optymalizacji stron kategorii produktowych. W tytule można wykorzystywać CTA (call to action) oraz język korzyści.
Wdrożenie danych strukturalnych
Strony kategorii produktowych powinny być uzupełnione o dane strukturalne, które odczytują roboty Google, aby lepiej zrozumieć treści dostępne w witrynie i lepiej je ocenić. Dane tego typu dodaje się w kodzie źródłowym strony, a ich celem jest wyświetlenie dodatkowych informacji w organicznych wynikach wyszukiwania. Możesz zadbać o takie dane strukturalne, jak menu okruszkowe, które będzie widoczne w Google, lub sekcja FAQ. Według specjalistów dane strukturalne pozytywnie wpływają na ruch na stronie, gdyż wynik w wyszukiwarce Google zawierający dodatkowe informacje jest lepiej widoczny na tle innych, „zwykłych” wyników.
Filtracja produktów
Niezbędną częścią optymalizacji stron kategorii produktowych w sklepie internetowym jest filtracja produktów. Tutaj należy pamiętać o tym, aby wyniki filtracji wyłączyć z indeksowania. Dlaczego? Ponieważ możliwość zastosowania różnych filtrów (rozmiar, kolory, wielkość, płeć, cena, promocja itd.) daje setki kombinacji stron, a roboty Google mogą potraktować to jako duplikację treści, co wpłynie negatywnie na pozycjonowanie. Nie powinniśmy zatem o tym zapominać podczas optymalizacji strony e-commerce.
Optymalizacja adresu URL
Warto zwrócić uwagę na to, aby wszystkie strony kategorii produktowych posiadały spójną strukturę adresów URL. Przykładowo, jeśli jakaś podstrona ma dwuczłonową nazwę, zdecyduj, czy pomiędzy członami znajdzie się łącznik, kreska dolna, czy nic (odpowiednio np.: buty-damskie; buty_damskie; butydamskie). Wszystkie adresy podstron konstruuj tak samo. Powinny być one krótkie i zwięzłe, i najlepiej, aby zawierały frazę kluczową.
Optymalizacja pod kątem konwersji
Z pewnością zależy Ci na zwiększeniu konwersji, dlatego nie powinieneś zapominać o takiej optymalizacji strony, która zachęci użytkownika do dokonania zakupu, zbuduje zaufanie i zaangażowanie. Na stronie kategorii produktowych nie powinno więc zabraknąć przycisków CTA (wezwanie do działania), dobrze widocznych informacji o rabatach i promocjach, dobrze dostępnego koszyka (w prawym głównym rogu, to tam zwykle szuka go użytkownik) oraz informacji o bezpieczeństwie danych podczas transakcji.
Jak widać, skuteczna optymalizacja stron kategorii produktowych wymaga pamiętania o wielu rzeczach. Jednak poświęcenie temu czasu i zadbanie o to, aby każdą kwestię dobrze dopracować, z pewnością zwróci się w postaci większego ruchu na stronie i lepszej konwersji, a sklep internetowy będzie osiągał coraz wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania Google.