Rok 2023 przebiega pod hasłem AI – sztuczna inteligencja. Maszyna staje się inteligentnym wspólnikiem w promowaniu produktów i usług online. To nie tylko technologia – to prawdziwa rewolucja, która przenika do wielu dziedzin naszego życia, a marketing internetowy nie jest wyjątkiem. Dzięki AI treści na stronie można spersonalizować tak, jakby zostały stworzone specjalnie dla danego odwiedzającego. Procesy marketingowe, które kiedyś pochłaniały ogromne ilości czasu i zasobów, teraz stają się zautomatyzowane. AI analizuje dane z prędkością błyskawicy, wyciągając cenne informacje, które pomagają przedsiębiorstwom zrozumieć ich klientów lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Dzięki temu podejmowanie strategicznych decyzji jest bardziej przemyślane i trafne.
Co więcej, zdolność sztucznej inteligencji do interakcji z użytkownikami w czasie rzeczywistym pozwala jej odpowiednio reagować na ich potrzeby i preferencje. Nie ma co ukrywać, to dopiero początek. Sztuczna inteligencja rozwija się w zastraszającym tempie, i to, co dziś wydaje się futurystyczną wizją, jutro może stać się rzeczywistością. Dlatego w tym artykule zanurzymy się w fascynującym świecie sztucznej inteligencji, odkrywając, jak zmienia oblicze marketingu internetowego.
Sztuczna inteligencja w ostatnich latach
W ostatnich latach mogliśmy zobaczyć, jak uczenie maszynowe wykorzystuje gigant Internetu, czyli Google. Zacznijmy od RankBrain, który dołączył do rodziny Google w 2015 roku. To coś więcej niż tylko algorytm – to sztuczna inteligencja, która bierze pod uwagę kontekst zapytań użytkowników. Co to oznacza? Nawet jeśli wprowadzisz złożone, zagmatwane pytanie, RankBrain potrafi w sekundę to rozwikłać i doprowadzić Cię do dokładnie tego, czego potrzebujesz.
W 2018 roku Google zaczęło wykorzystywać tzw. dopasowanie neuronowe. Działa jak neurony lustrzane, odbija zapytanie użytkownika i odzwierciedla odpowiednie treści na stronach internetowych. To sprawia, że wyniki wyszukiwania są nie tylko trafne, ale i niesamowicie pomocne. Odpowiedzi na pytania są całkowicie precyzyjne. Rok później Google zaczęło wykorzystywać BERT, stworzony po to, aby poznać język naturalny na wylot – zrozumieć wszelkie kombinacje słów, aby wyszukiwarka była w stanie zaspokoić potrzeby użytkownika jak najlepiej. I wreszcie w roku 2021 Google pracuje z wykorzystaniem MUM! To sztuczna inteligencja, która włada nie w jednym, a wielu językach, nie ma dla niej żadnych barier kulturowych.
Te projekty Google to nic innego jak dream team AI! Choć pracują jako autonomiczne jednostki, razem tworzą niesamowitą siłę, która zapewnia jeszcze lepsze wyniki i zrozumienie pytań użytkownika.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w roku 2023?
Teraz mamy połowę roku 2023 i największą popularnością wśród ogółu internautów cieszy się chatgpt, czyli generator tekstów online. Możesz zadać mu dowolne pytanie, a natychmiast na nie odpowie, opierając się na danych zebranych z Internetu. Co to oznacza dla właściciela sklepu internetowego? Z pewnością to, że zyskuje kolejną możliwość, którą może wykorzystać w content marketingu.
Dzięki AI można bowiem w prosty sposób uniknąć standardowych, ogólnikowych treści, takich jak opisy produktów czy kategorii – w SEO dba się o to, aby były one unikalne, jednak w przypadku, gdy kolejny produkt różni się tylko kolorem od poprzedniego, może być ciężko wymyślić niestandardowy opis. Jednak tutaj z pomocą przychodzi sztuczna inteligencja, która może pomóc nam wymyślić coś ciekawego. Kluczem jest zadanie jej odpowiedniego, dobrze sprecyzowanego pytania, aby mieć pewność, że odpowiedź AI będzie zgodna z naszymi oczekiwaniami. Oczywiście to jeszcze nie znaczy, że człowiek nie ma tu już nic do roboty. Niestety w przypadku chatu gpt w języku polskim, nadal zdarza się popełnianie błędów gramatycznych i stylistycznych, ponadto AI średnio operuje metaforami oraz porównaniami, dlatego taki wygenerowany tekst będzie z całą pewnością poprawny merytorycznie, jednak nad jego stylem i tak warto czasami popracować.
Oznacza to, że copywriterzy, którzy obawiali się, że przez możliwości chatu gpt stracą pracę, mogą spać spokojnie. Nadal będą potrzebni, tylko ich rola może nieco się zmienić – zamiast pisania tekstu od podstaw, konieczna będzie jego redakcja oraz korekta, a czynności te często są równie wymagające co tworzenie treści. Niezbędna jest tutaj spostrzegawczość, wyczucie błędów oraz intuicja językowa. Dzięki tym trzem czynnikom można wspaniale ulepszyć teksty wygenerowane przez AI tak, że będą one nie do odróżnienia od tych, które stworzył człowiek.
Jak jeszcze wykorzystać możliwości AI?
Właściciele stron internetowych mogą wykorzystać także możliwości tworzenia grafik przez AI. Tutaj największą popularnością cieszy się midjourney. Podając precyzyjny opis tego, co chcemy zobaczyć, AI stworzy dla nas unikalną grafikę. Jeśli prowadzimy bloga naszej firmy i do tej pory korzystaliśmy z darmowych banków zdjęć, teraz możemy zdecydowanie urozmaicić treść artykułów poprzez niepowtarzalne grafiki stworzone przez AI. Warto wiedzieć, że charakteryzuje je najwyższa jakość – wyglądają jak stworzone przez bardzo dobrego grafika!
Jak widać, dzięki sztucznej inteligencji treści online mogą przejść na poziom wyżej. Przy mniejszym nakładzie pracy ze strony człowieka możemy zyskać efekty najwyższej jakości. To ważne z pewnością dla właścicieli małych firm, dla których zatrudnienie własnego grafika mogłoby wiązać się ze zbyt dużymi kosztami. Możliwości AI zdecydowanie sprzyjają firmom z branży e-commerce.