Niezależnie od tego, w jakiej branży działasz, z pewnością konkurencja jest ogromna. W jaki sposób się wybić i szybko zyskać nowych klientów? Tak naprawdę trzeba działać równolegle na wielu polach, a efekty i tak przychodzą z czasem. Dobrym sposobem na promocję firmy jest jej reklamowanie (na przykład za pomocą kampanii Google Ads) oraz pozycjonowanie – w tym pozycjonowanie wizerunkowe, czyli SERM. Na czym to polega? Jak działać w tym temacie? O tym opowiemy Ci w naszym artykule.
Zarządzanie reputacją marki
Skrót SERM oznacza search engine reputation management, czyli zarządzanie reputacją marki. Zapewne zdajesz sobie sprawę z tego, że praca nad renomą jest zazwyczaj długa, natomiast potem renomę tę można szybko stracić – na przykład przez uzyskanie negatywnych opinii. Nie muszą być one nawet prawdziwe – wystarczy kilku złośliwców z konkurencji, aby Twoja marka straciła dobrą reputację w internecie. Dlatego właśnie konieczne są działania z zakresu SERM, pozwalające na zarządzanie opiniami oraz pracę nad odbiorem brandu w sieci.
Jeśli SERM stanowi dla Ciebie całkowitą tajemnicę, warto powierzyć zadania z tego zakresu specjalistom z agencji SEO – gdyż SERM ma zdecydowany wpływ także na uzyskanie dobrej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Dlatego właśnie SEO i SERM się zazębiają – dobrze więc, żeby działania w obu dziedzinach były prowadzone przez jedną firmę. Dzięki temu po wpisaniu nazwy Twojej marki w okienko wyszukiwania Google, w początkowych wynikach łatwo będzie natrafić na pozytywne komentarze odnoszące się do produktów czy usług.
Na czym polegają działania z zakresu SERM?
Pozycjonowanie wizerunku może odbywać się na różne sposoby, najczęściej są one łączone, aby efekty były jak najlepsze. Po pierwsze, konieczne jest monitorowanie komentarzy internautów na temat firmy. To zadanie żmudne i właściwie niekończące się – nowe opinie mogą bowiem pojawić się w każdej chwili na przeróżnych forach czy mediach społecznościowych. Badanie tych opinii jest bardzo ważne, gdyż można wówczas zauważyć, jakie problemy mają klienci w związku z naszymi usługami/produktami.
Należy również pamiętać o tym, że negatywne komentarze nie zawsze muszą być prawdziwe – klienci mogą wyolbrzymiać sytuację, naciągać fakty lub po prostu z jakiegoś powodu przedstawiać fałszywe informacje. Na takie opinie należy jak najszybciej zareagować. Możliwy jest na przykład kontakt z administracją danej strony – wówczas należy przedstawić prawdziwą wersję zdarzeń, a administrator sam dokona weryfikacji informacji od każdej ze stron i podejmie odpowiednie kroki.
Drugą stroną medalu jest promowanie tych komentarzy, które pozytywnie odnoszą się do działań firmy czy jej produktów. Za pomocą pozycjonowania można sprawić, że takie strony znajdą się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu reputacja naszej marki utrzyma się na wysokim poziomie i pozytywne informacje szybko trafią do osób zainteresowanych naszymi produktami czy usługami.
SERM – co jeszcze?
Działania SERM to także dostarczanie treści, które pozwalają na pozytywne budowanie wizerunku. Są to oczywiście teksty i materiały wizualne publikowane na stronie firmy, ale nie tylko. Oprócz tego warto działać w kanałach zewnętrznych. Doskonale nadają się do tego media społecznościowe, takie jak Facebook czy Instagram. Należy jednak pamiętać tutaj o regularności publikowania postów, i jest to kolejny powód, dla którego warto zadbać o to, aby działania z zakresu SERM były prowadzone przez profesjonalistów – zatroszczą się oni o regularną publikację wpisów promujących wizerunek firmy w mediach społecznościowych.
Odnogą SERM jest marketing szeptany, który także można wykorzystać do tego, aby wypromować swoją firmę. W przypadku dyskusji na temat marki odbywającej się na jakimś forum, można do niej dołączyć, dodając nowe informacje czy wchodząc w rozmowę z użytkownikami. Oczywiście posty zawsze powinny zawierać prawdziwe dane.
Inne działania wspierające SERM
Warto wiedzieć, że nic nie jest tak skuteczne, jak naturalność – czyli opinie pozyskane przez naprawdę zadowolonych klientów, którzy chcą podzielić się swoimi pozytywnymi komentarzami z innymi. Oznacza to dla Ciebie tyle, że powinieneś działać nie tylko w sieci, ale i poza nią – jeśli prowadzisz sklep stacjonarny, warto już przy zakupach informować klientów o możliwości dodania opinii w serwisie Google Moja Firma czy na fanpage na Facebooku. Jeśli jednak Twoja działalność jest całkowicie internetowa – wówczas możesz na przykład wysyłać swoim klientom maile z podziękowaniem za zakup i z zachętą do wystawienia opinii. Komunikacja tego typu powinna być na jak najwyższym poziomie – to bowiem sprawi, że korzystne wrażenie utrwali się w odbiorze klienta.
Jak widać, pozycjonowanie wizerunku w dużej mierze zależy nie od samej firmy, a… od jej klientów. To właśnie oni mają publikować pozytywne opinie, dodawać komentarze o produktach czy usługach. Ale można wspierać te działania między innymi za pośrednictwem Facebooka, poprzez regularną publikację postów, jak też chociażby poprzez rozsyłanie swoich artykułów sponsorowanych do różnych portali, które je następnie opublikują. Dobrze poprowadzony SERM pozwoli Twojej firmie na wzmocnienie profesjonalnego wizerunku i utrzymanie pozytywnej reputacji na długo.