Pozycjonowanie stron internetowych i Google Ads to dwa odrębne sposoby na reklamę biznesu w sieci. Przedsiębiorcy, którzy dopiero zastanawiają się nad najlepszą formą marketingu internetowego, często nie wiedzą, czy bardziej efektywne będzie pozycjonowanie, czy może osiągną określony cel w postaci wyższej sprzedaży dzięki kampaniom Google Ads. W tym artykule rozwiejemy te wątpliwości – wskażemy zalety i wady poszczególnych rozwiązań i wyjaśnimy, dlaczego… często warto je łączyć.
W skrócie o pozycjonowaniu i Google Ads
Na wstępie warto wyjaśnić, czym są te dwie formy e-marketingu. W obu przypadkach za cel stawia się wypromowanie firmy i zwiększenie ruchu na stronie internetowej, co ma przełożyć się na lepszą sprzedaż produktów czy usług. Ale działania, które mają prowadzić do tego celu, są inne w pozycjonowaniu, a inne w Google Ads.
Pozycjonowanie opiera się na określeniu konkretnych słów kluczowych związanych z firmą/produktem/usługą oraz na działaniach SEO mających prowadzić do uzyskania jak najwyższej pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Algorytmy Google, na których podstawie powstaje top10 w wyszukiwarce, przy tworzeniu rankingu uwzględniają jednak nie tylko słowa kluczowe, ale też obecność linków prowadzących do danej witryny, obecność wartościowych treści (czyli użytecznych dla odbiorcy) oraz sposób działania strony (czy jest ona wystarczająco szybka, czy jej prędkość zniechęci internautę; czy jest bezpieczna – posiada certyfikat SSL itp.). To pokazuje, że pozycjonowanie to nie jednorazowa praca, a szereg działań, które wykonywane równolegle przyniosą oczekiwany efekt.
Google Ads to płatna promocja w sieci reklamowej należącej do Google. Reklama może wyświetlać się nie tylko w wyszukiwarce (nad organicznymi wynikami wyszukiwania, obok nich lub pod nimi), ale też na innych platformach należących do Google – np. na YouTube, Gmail czy na mapach Google. Jeśli użytkownik kliknie w link – reklamodawca zapłaci za to kliknięcie. Aby było to opłacalne, taka kampania reklamowa Google Ads powinna być dobrze zoptymalizowana – czyli należy odpowiednio określić grupę odbiorców, okres wyświetlania reklamy, teksty reklamowe, budżet.
Pozycjonowanie i Google Ads – zalety i wady
Podstawową zaletą pozycjonowania jest to, że pozwala na uzyskanie długofalowych efektów. Jednocześnie jednak należy mieć na uwadze to, że proces ten wymaga czasu – bywa, że nie kilku miesięcy, ale na przykład nawet dwóch lat. Niemniej ruch na stronie wygenerowany dzięki działaniom SEO jest zwykle stały i równomierny. To sprawia, że pozycjonowanie może mieć też wpływ na wizerunek marki, budowę zaufania i wiarygodności. Koniecznie należy mieć na uwadze fakt, że strategia SEO jest skomplikowana i składa się z szeregu różnych działań (w większości prowadzonych długoterminowo), dlatego wymaga to wiedzy i umiejętności.
Dobrze jest więc w tej kwestii zaufać specjalistom. Agencje SEO oferują swoje usługi na terenie całego kraju, dlatego każdy może łatwo znaleźć taką firmę, która będzie mu odpowiadała nie tylko finansowo, ale też pod względem zaangażowania w prowadzone działania.
Google Ads również ma swoje wady i zalety. Jest to reklama płatna, dlatego trzeba mieć określony budżet na jej uruchomienie – ale na samym uruchomieniu kampanii praca się nie kończy. Cząstkowe wyniki kampanii powinny być na bieżąco analizowane, aby móc od razu zoptymalizować kampanię. Optymalizacja i weryfikacja skuteczności reklamy wymaga wiedzy, dlatego i tutaj często warto skorzystać z pomocy specjalistów Google Ads. Zaletą takiej kampanii jest też to, że można trafić z reklamą do ściśle określonego targetu odbiorców, nie tylko pod względem ich lokalizacji, ale też np. zainteresowań czy innych zmiennych. Dzięki temu zwiększamy szansę na to, że trafimy na osoby, które dokonają zakupu produktu/usługi, gdyż naprawdę go szukały. Kampanie Google Ads bardzo często są stosowane w okresach przedświątecznych czy związanych ze szczególnymi okazjami, jak np. walentynki czy Dzień Matki, gdyż dzięki takiej reklamie można szybko zbudować ruch na stronie i zwiększyć widoczność, co prowadzi do lepszej sprzedaży.
Pozycjonowanie czy Google Ads – na co się zdecydować?
Tak naprawdę wszystko zależy od indywidualnej sytuacji. W niektórych przypadkach skuteczniejsze będzie pozycjonowanie, np. jeśli zależy nam na długotrwałych efektach, a w innych lepiej postawić na Google Ads – jeśli szybko chcemy podnieść sprzedaż produktu czy usługi. Wielu specjalistów od marketingu internetowego wypowiada się jednoznacznie – najlepiej jest nie wybierać, a zdecydować się na obie formy reklamy, gdyż obie uzupełniają się i przynoszą odmienne korzyści (pozycjonowanie – efekt długoterminowy; Google Ads – efekt od razu, ale tylko na czas trwania kampanii).
Dzięki pozycjonowaniu zbudujesz autorytet marki, zaprezentujesz się w sieci jako ekspert (poprzez publikację wartościowych materiałów), z kolei Google Ads pozwoli Ci szybko zyskać nowych odbiorców zainteresowanych Twoimi produktami/usługami.