Początek każdego biznesu internetowego bywa trudny, a jedną z najważniejszych decyzji, jaką musi podjąć przedsiębiorca, jest wybór platformy sprzedażowej. Znaczenie ma tu bowiem wiele kwestii – między innymi to, czy dana platforma e-commerce jest łatwa w obsłudze, jak też w rozbudowie; czy istnieje możliwość jej rozwijania; czy jest przyjazna dla potencjalnych klientów. Im większy sklep internetowy, tym większe wymagania wobec takiej platformy – w końcu w przypadku dużych biznesów baza danych także będzie o wiele większa. O czym zatem należy pamiętać przy wyborze platformy e-commerce?
Uwzględnij swoje cele i potrzeby biznesowe
Rozwiązania sprzedażowe różnią się między sobą w zależności od gałęzi biznesu, jaka powiązana jest z danym sklepem internetowym. Wiadome jest, że niewielki e-sklepik z ręcznie wytwarzaną biżuterią potrzebuje mniej funkcjonalności niż duży sklep, który codziennie będzie realizował zamówienia dziesiątek, a nawet setek klientów. W pierwszym przypadku wystarczy najprostsza platforma e-commerce, która umożliwia jednak wdrażanie interesującego designu – wygląd e-sklepu będzie przyciągał klientów. Duże biznesy powinny myśleć o platformach sprzedażowych działających w oparciu o nowoczesne technologie, które poprawiają funkcjonalność i gwarantują bardzo dobrą wydajność systemu. Taki e-commerce może zapewnić możliwość wprowadzania limitów kredytowych i indywidualnych cenników, wdrożenia systemów PIM czy ERP jak też tworzenia spersonalizowanych reklam i newsletterów w oparciu o ofertę dostępną w sklepie.
Przy wyborze platformy e-commerce w pierwszym kroku powinniśmy więc skupić się na własnych potrzebach biznesowych oraz celach, jakie chcemy osiągnąć.
Weź pod uwagę przewidywany budżet
Oczywiście platformy sprzedażowe różnią się między sobą kosztami wdrożenia. Wprawdzie w sieci znajdziemy systemy e-commerce dostępne do pobrania za darmo, jednak mają one ograniczoną liczbę funkcjonalności. Duże biznesy muszą stawiać na płatne platformy, gdyż w dłuższej perspektywie czasowej większa użyteczność takiego systemu przyniesie zdecydowane korzyści w odróżnieniu od cięcia kosztów. Choć trzeba więcej zainwestować, to późniejsze uzyskanie lepszej konwersji i lepszej możliwości komunikacji z klientem przełoży się z pewnością na zwrot z inwestycji, a więc i na zyski.
Uwzględnij wydajność platformy
Duży e-sklep to automatycznie dużo większa baza danych – więcej produktów, większa liczba obsługiwanych zamówień, więcej osób odwiedzających stronę internetową. Nie chcemy przecież, aby internauta musiał długo czekać na załadowanie karty produktowej, a to miałoby miejsce w przypadku wyboru platformy e-commerce o niskiej wydajności. Z pewnością więc wydajność jest podstawowym parametrem technicznym, jakim powinna wyróżniać się platforma sprzedażowa dla dużych biznesów.
Zwróć uwagę na gwarancję bezpieczeństwa
Ataki hakerskie zdarzają się tam, gdzie istnieje możliwość zdobycia wrażliwych informacji – danych osobowych, które są zbierane i przetwarzane przez sklepy internetowe. Dlatego właśnie wybór platformy sprzedażowej powinien uwzględniać istnienie jak najlepszych zabezpieczeń przed cyberatakami, aby klienci mieli pewność, że ich dane adresowe i dane płatności nie wyciekną poza e-sklep.
Sprawdź możliwość integracji z innymi systemami
Nierzadko w przypadku chęci wprowadzenia dodatkowej funkcjonalności będziesz musiał posługiwać się zewnętrznymi rozwiązaniami. Dlatego wybrana przez Ciebie platforma e-commerce powinna posiadać możliwość integracji z innymi systemami. Dzięki temu będziesz mógł połączyć platformę sprzedażową na przykład z systemem odpowiedzialnym za e-mail marketing. Możesz też rozszerzać opcje płatności o te oferowane przez zewnętrzne podmioty.
Oceń sposób zarządzania contentem
Każdy sklep internetowy, niezależnie od swojej wielkości, musi dbać o wartościowe oraz atrakcyjne dla odbiorcy treści. Nie chodzi tu jedynie o zdjęcia prezentujące rzeczywisty produkt, ale także dokładne opisy, tabele z parametrami technicznymi produktu, a nawet filmiki wideo. To wszystko można zmieniać i rozbudowywać w prosty sposób – dzięki narzędziu PIM. Niektóre platformy sprzedażowe posiadają to jako wbudowaną funkcjonalność, inne zaś jako dodatkową integrację. Zwróć uwagę na to, czy interesująca się platforma umożliwia właśnie tak proste zarządzanie contentem, jak też jego optymalizację pod kątem pozycjonowania.
Nie da się ukryć, że wybierając platformę sprzedażową czy to do dużego, czy małego e-biznesu, należy uwzględnić wiele czynników. Uwzględnienie wydajności platformy oraz jej możliwości integracji z innymi systemami, jak i prosty sposób zarządzania contentem i rozbudowana ochrona przez atakami hakerskimi – to bez wątpienia ważne kwestie, ale nie jedyne. Znaczenie ma także tzw. mobile approach, czyli rozwiązania dopasowane pod urządzenia mobilne, takie jak smartfony i tablety. Wszystko jednak ogranicza budżet, jaki planujemy przeznaczyć na platformę e-commerce. Uwzględniając swoje fundusze oraz potrzeby biznesowe, z pewnością uda nam się dobrać jak najlepszą platformę sprzedażową dla swojego e-sklepu.