Wraz z rozwojem współczesnego Internetu rośnie również świadomość jego użytkowników — to jedna strona medalu — wielu z nich bywa jednak wymagającymi i niecierpliwymi zarazem. Wyszukując konkretny produkt lub usługę, oczekuje się, że odnajdzie się go szybko, a cały proces — od kliknięcia wyniku wyszukiwania po finalizację zakupu — będzie prosty, intuicyjny i przyjemny. Jeszcze kilka lat temu dla wielu właścicieli sklepów internetowych priorytetem była wyłącznie wysoka pozycja w rankingach Google. Dziś samo SEO już nie wystarczy, dlatego w branży zaczęło krążyć zupełnie nowe pojęcie, jakim jest SXO. Strategia ta łączy w sobie optymalizację pod kątem wyszukiwarek z dbałością o doświadczenie użytkownika i skuteczność konwersji.
Jaka jest różnica?
SXO (Search Experience Optimization) to rozwinięcie tradycyjnego SEO koncentrującego się głównie na widoczności w wynikach wyszukiwania. Zakres tego drugiego jest z kolei znacznie szerszy i obejmuje szereg działań, których celem jest nie tylko zachęcenie potencjalnego odbiorcy do odwiedzenia strony, ale również zatrzymanie go, zaangażowanie i przekonanie do wykonania pożądanej interakcji. Bez względu na to czy chodzi o zakup, wysłanie formularza czy jakikolwiek inny typ konwersji, SXO opiera się na trzech filarach: widoczności, użyteczności i efektywności. Z założenia każdy z nich musi być zaplanowany i realizowany w taki sposób, aby uzupełniał pozostałe.
Znaczenie intencji użytkownika w SXO
Kwestię różnicy pomiędzy SEO a SXO najlepiej wyjaśnić biorąc pod lupę intencje użytkownika. Na przykład pozycjonowanie w Bydgoszczy często skupia się na słowach kluczowych i ruchu, analizując ich potencjał i konkurencyjność. SXO zaczyna się od zrozumienia, czego tak naprawdę szuka odbiorca i jakie są jego potrzeby w momencie wpisywania zapytania. Zmiana sposobu myślenia zmienia też całe podejście dotyczące kwestii związanych z projektowaniem treści, układem strony, ścieżką zakupową, a nawet komunikacją wizualną. Użytkownik wyszukujący przykładową frazę „buty do biegania damskie” może chcieć jedynie przejrzeć ofertę lub przeczytać poradnik zakupowy, ale równie dobrze może też nosić się z zamiarem kupna konkretnego modelu. Strona skonfigurowana zgodnie z SXO powinna umożliwić mu na wykonanie każdej z tych akcji bez zbędnych przeszkód.
Proces wdrażania SXO w sklepie internetowym
Wdrażanie SXO w sklepie internetowym zaczyna się od określenia intencji wyszukiwania. Narzędzia takie jak Google Search Console czy Google Analytics, a także badania jakościowe i analiza zachowań użytkowników, pozwalają określić, na jakim etapie ścieżki zakupowej znajduje się odwiedzający. Kolejnym krokiem jest optymalizacja techniczna i wizualna witryny. Szybkość ładowania, jakość wersji na urządzenia mobilne, czytelna nawigacja i spójny design to elementy, które mają bezpośredni wpływ na to, czy użytkownik pozostanie na stronie przez dłuższy czas, czy też nie. Google coraz mocniej promuje witryny, które oferują nie tylko wartościową zawartość, ale i pozytywne doświadczenia dla użytkownika – potwierdzają to zarówno aktualizacje algorytmów, jak i rosnące znaczenie wskaźników Core Web Vitals.
Następny etap to dostosowanie treści pod kątem zarówno wyszukiwarki, jak i użytkownika. Content taki jak opisy produktów, nagłówki, zdjęcia i multimedia powinny być przygotowane w taki sposób, aby odpowiadały na pytania odbiorców i jednocześnie były przyjazne dla robotów Google. Materiały publikowane na stronie powinny być angażujące, czytelne i spójne z identyfikacją marki, a przy tym zawierające frazy kluczowe zgodne z intencjami użytkowników.
Integralną częścią SXO jest również optymalizacja konwersji, które w tym przypadku skoncentrowane są wokół procesu zakupu. Istotne jest, aby był on maksymalnie prosty i pozbawiony elementów, które mogłyby zniechęcić użytkownika. Jasne i widoczne przyciski CTA, przejrzysty koszyk, brak ukrytych kosztów i możliwość wyboru preferowanej metody płatności czy dostawy znacząco wpływają na decyzję o finalizacji transakcji. W wielu przypadkach analiza i eliminacja przeszkód, mogących utrudniać lub uprzykrzać którykolwiek z etapów prowadzących do zakupu, może przynieść większy wzrost sprzedaży niż zwiększenie ruchu o kilka czy nawet kilkanaście procent.
Jak zmierzyć efekty?
Efektywność SXO mierzy się zestawem wskaźników, który łączy w sobie zarówno parametry typowe dla SEO, jak i te związane z zachowaniem użytkowników. Do kluczowych parametrów należą:
- współczynnik odrzuceń
- czas spędzony na stronie
- liczba przeglądanych podstron
- współczynnik konwersji
- średnia wartość koszyka
Analiza tych danych pozwala na bieżącą ewaluację i wprowadzanie ulepszeń, testowanie nowych rozwiązań oraz skuteczniejsze dopasowywanie witryny do potrzeb klientów. W efekcie przekłada się to na wyższy poziom satysfakcji użytkowników, większą liczbę konwersji i długoterminowy wzrost przychodów.SXO w kontekście branży e-commerce to już nie tyle przewaga konkurencyjna, co konieczność. Rynek internetowy w obecnym kształcie przypomina istne pole bitwy, gdzie walka o uwagę odbiorcy jest ogromna, a jego lojalność – stosunkowo niewielka. Skuteczny marketing to już nie tylko pozycjonowanie sklepów internetowych w Warszawie, ale i dbanie o to, by oferować przyjazne i efektywne doświadczenie użytkownika. W praktyce to już nie tylko koncentrowanie się wyłącznie na zdobywaniu ruchu, ale i na tym, aby każdy odwiedzający miał poczucie, że trafił we właściwe miejsce, gdzie może szybko i bezproblemowo osiągnąć zamierzony cel.