W ciągu kilku ostatnich lat na skutek różnych wydarzeń mających wpływ na życie społeczeństwa (jak na przykład pandemia) nastąpiły takie zmiany zachowań konsumenckich, że przedsiębiorcom, którzy chcą utrzymać się na rynku, nie pozostało nic innego, jak dostosować się do nich. Popularność branży e-commerce zdecydowanie wzrosła, a obecnie robienie różnego rodzaju zakupów (często nawet spożywczych) w sklepach internetowych jest standardem już nie tylko dla młodego pokolenia. Dlatego właśnie to założenie własnego sklepu online może być aktualnie najlepszym sposobem na biznes. Jednak gdy już posiądziemy taki sklep – konieczna jest także jego odpowiednia reklama. Jak zrobić to skutecznie, aby uzyskać oczekiwane efekty?
Pierwsze kroki reklamowania sklepu internetowego
Choć wydaje się to banalne, w pierwszym kroku przedsiębiorca powinien określić cel reklamy sklepu internetowego. Będzie nim oczywiście wygenerowanie sprzedaży, co związane powinno być z przyciągnięciem jak największej liczby potencjalnych klientów. Jak to zrobić? Oczywiście wykorzystując możliwości, jakie daje nam wyszukiwarka Google oraz media społecznościowe, wśród których od lat niezmiennie prym wiodą Facebook oraz Instagram. Na samym początku powinniśmy zająć się poprawieniem widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Aby to osiągnąć, strona internetowa powinna być pozycjonowana. Jest to szereg różnych działań, rozłożonych w czasie, i tylko spójna strategia SEO może przynieść dobre wyniki, dlatego najczęściej zadanie pozycjonowania sklepu internetowego przedsiębiorcy zlecają specjalistom.
Najpierw należy wykonać optymalizację witryny pod kątem SEO, a więc dodać odpowiedni title – tytuł strony oraz description – jej opis. Dane te będą wyświetlały się w wynikach wyszukiwania Google. Konieczne jest też zainstalowanie certyfikatu SSL, który informuje użytkowników o tym, że obecność na stronie internetowej jest całkowicie bezpieczna. W dalszych krokach specjaliści SEO, we współpracy z copywriterami, przygotowują treści uzupełnione o słowa kluczowe. Treści te umieszczą na właściwych podstronach, które powinny też być wzajemnie linkowane, aby w ten sposób budować tzw. linkowanie wewnętrzne. Użytkownik dzięki odnośnikom będzie przenosił się między podstronami, a to przedłuży jego czas pobytu w sklepie online – co algorytmy Google z pewnością zauważą i wpłynie to na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Reklama sklepu internetowego a publikowane treści
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że publikowane na witrynie treści mają wpływ na to, czy poprawi się widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Okazuje się, że jest to znaczący czynnik – i najlepiej, aby proces publikacji został starannie zaplanowany. Warto, aby jedną z podstron sklepu internetowego był blog, na którym regularnie będziemy publikować artykuły związane z słowami kluczowymi, na które pozycjonujemy sklep. Treści te nie powinny być jednak byle jakie, a atrakcyjne i angażujące czytelnika – zachęcające też do komentowania, gdyż to również będzie miało wpływ na to, jak roboty Google oceniają naszą stronę. Ponadto blog pozwoli nam na wykreowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie, jeśli tylko będziemy publikować naprawdę wartościowe treści. Blog umożliwi nam też linkowanie do podstron, do poszczególnych produktów itd.
Promocja sklepu online – atrakcyjne rabaty
Wbrew pozorom ta sytuacja – że dopiero uruchamiamy sklep internetowy mimo istnienia sporej konkurencji – może być dla nas korzystna. Mamy bowiem możliwość zaoferowania klientom atrakcyjnych rabatów z okazji otwarcia platformy zakupów online. Możemy zaproponować rabat na pierwszy zakup, darmową dostawę lub kartę stałego klienta, czyli program lojalnościowy, opierający się zwykle na zbieraniu punktów, za które można następnie dostać jakiś produkt. Warto rozważyć – a wręcz w przypadku świeżej platformy e-commerce jest to opcja konieczna – stworzenie listy subskrybentów. Za zapisanie się do niej użytkownik również będzie mógł dostać rabat. To zachęci wiele osób, a my uzyskamy adresy e-mailowe, które następnie możemy wykorzystać do rozsyłania materiałów reklamowych. I te powinny być jednak dobrze zaplanowane – nie tylko pod względem treści, ale i częstotliwości wysyłki. Zbyt częsty newsletter może zniechęcić odbiorców.
Reklama a user experience
Nawet jeśli potencjalny klient już trafi na stronę naszego sklepu, nie oznacza to, że od razu dokona zakupu. Aby zwiększyć szansę na wywołanie oczekiwanej reakcji, powinniśmy zadbać o to, aby mógł on poruszać się po witrynie komfortowo i intuicyjnie. Oznacza to konieczność optymalizacji UX – user experience. Wymienić tu można: poprawę szybkości ładowania, poprawę responsywności strony, stworzenie intuicyjnego menu, intuicyjne rozmieszczenie przycisków takich jak koszyk.
Jak widać, aby nowy sklep internetowy stał się lepiej widoczny w organicznych wynikach wyszukiwania, co przełoży się na sprzedaż, konieczny jest szereg działań. Większość z nich wymagała będzie pomocy profesjonalistów – specjalistów od SEO i optymalizacji. W drugiej części artykułu przedstawimy kolejne sposoby na skuteczną reklamę nowego biznesu e-commerce.