Choć wydawać by się mogło, że nagłówki to sprawa banalna – w końcu każda strona i podstrona powinna mieć swój tytuł, podobnie jak każdy artykuł posiada tytuł i śródtytuły – to okazuje się, że warto przyłożyć do nich większą wagę, gdyż mają wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego nagłówki są ważne. Pokażemy też, jak je tworzyć, aby były chwytliwe i skuteczne – i tym samym zwiększały współczynnik klikalności i pozytywnie wpływały na ruch na stronie.
Nagłówki – kto powinien o nich pamiętać?
Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy, czy Twoja strona www reklamuje usługi wykonywane stacjonarnie, w obu przypadkach powinieneś zadbać o odpowiednią optymalizację witryny. Jej wygląd, jak też treść to kwestie bardzo ważne dla odbiorców, którzy często pod wpływem bodźców wizualnych lub call to action decydują, czy zostać na stronie, czy szukać innej, bardziej odpowiadającej ich preferencjom. Interesujące i chwytliwe nagłówki mogą pomóc w utrzymaniu zainteresowania odbiorcy, dlatego warto je stosować. Pamiętać o nich powinien więc każdy, kto posiada stronę internetową.
Nagłówki – ale właściwie dlaczego są tak ważne?
Nagłówki to podstawa w każdej dłuższej treści pisanej – i to one świadczą o tym, w jaki sposób komunikujesz się z odbiorcami. O ile nie każdy internauta, który trafi na Twoją stronę internetową, zacznie czytać długi tekst blogowy, o tyle nagłówki jako pierwsze rzucają się w oczy i ich zadaniem jest zachęcenie do zapoznania się z pozostałą zawartością strony. Od tego, jakich słów użyjesz i jak sformułujesz nagłówek, będzie zależało to, czy przyciągniesz uwagę odbiorcy i w jaki sposób Cię on oceni.
Nagłówki a współczynnik klikalności
Dobry nagłówek pozwala zwiększyć współczynnik klikalności (CTR, Click Through Rate) – czyli parametr opisujący skuteczność działań marketingowych, a dokładniej to, jak często wyświetlenie odnośnika przekładało się na kliknięcie w ten link. Jeśli CTR jest wysoki, oznacza to, że użytkownicy chętnie odwiedzają Twoją stronę internetową (co jest istotne także dla algorytmu Google przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania). Zatem możemy w prosty sposób wywnioskować, że dodając chwytliwy nagłówek do odnośnika, zwiększamy szansę na to, że zainteresujemy internautę i wejdzie on na naszą stronę, wpływając pozytywnie na CTR.
Nagłówki a pozycja w wynikach wyszukiwania
Każda strategia SEO powinna uwzględniać zadanie, takie jak: tworzenie właściwych nagłówków na stronie internetowej. Oprócz tego, że nagłówki wpływają na zainteresowanie odbiorców, o czym już wspomnieliśmy, warto powiedzieć także o wpływie na pozycjonowanie. Dzieje się tak, gdy w nagłówkach umieszczamy słowa kluczowe. Wstawione na samym początku nagłówka, pokazują robotom Google, co jest tak naprawdę istotne na danej stronie. W ten sposób możemy poprawiać swoje wyniki pozycjonowania i zyskiwać coraz wyższe pozycje w wyszukiwarce.
Jak zatem stworzyć dobry nagłówek?
Powinniśmy pamiętać o tworzeniu nagłówka zgodnie z zasadami SXO – Search Experience Optimization. Nagłówek powinien być przede wszystkim przyjazny dla użytkownika, umieszczony w miejscu widocznym przez niego. Na samym początku jednak wybierzmy odpowiednie słowa kluczowe do danego nagłówka. Muszą być one oczywiście w stu procentach powiązane z treścią znajdującą się na podstronie, którą chcemy pozycjonować. Jeśli współpracujesz już z agencją SEO, specjaliści pozycjonowania zajmą się doborem odpowiednich słów kluczowych, uwzględniając przy tym także konkurencyjność danej frazy.
Mając słowa kluczowe, możesz przystąpić do konstruowania nagłówka. O czym powinieneś pamiętać? O tym, że nagłówek:
- powinien być krótki. Marketing internetowy także podlega zasadom psychologii – wskazującym, że czytamy zazwyczaj tylko początek i koniec, zanim przystąpimy do zagłębienia się w treść. Ponadto zwracamy uwagę na najbardziej widoczne elementy, pomijając te, które zlewają się w jedno. Dlatego właśnie nagłówki są takie ważne. Krótki, chwytliwy nagłówek będzie skuteczniejszy niż długi i skomplikowany, który wielu użytkowników tylko „omiecie wzrokiem”. Istotne jest więc, aby przekazać niezbędne informacje w jak najprostszej – ale wciąż interesującej – formie.
- powinien zawierać obietnicę wartości. Użytkownik powinien mieć pewność, że po kliknięciu w odnośnik znajdzie na stronie to, czego szuka. Dlatego już w nagłówku powinniśmy zachęcić internautę – na przykład poprzez wzmiankę o promocji, wskazanie najlepszych cech produktu czy usługi.
- może zawierać CTA. Call to action, czyli wezwanie do akcji, to bezpośrednie zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link / wykonania pożądanej przez nas czynności. Może to być proste Kup teraz!, Zobacz sam!, Specjalnie dla Ciebie, zobacz! itd.
- może być stworzony w formie pytania, gdyż pytanie już ze względu na swoją formę wymusza interakcję z użytkownikiem (który już w głowie odpowiada sobie na dane pytanie).
Można stosować zwroty emocjonalne, wykorzystywać statystyki (np. wskazując liczbę zadowolonych klientów). Wszystko jednak w ograniczonej liczbie znaków. Dlatego właśnie tworzenie nagłówków często bywa trudne. Jeśli wolisz powierzyć to zadanie agencji SEO – skontaktuj się z nami. Nasi copywriterzy i specjaliści od marketingu internetowego zaprojektują odpowiednie nagłówki do poszczególnych podstron Twojej witryny, do artykułów blogowych, opisów produktów i innych treści.