Jak pomóc robotom Google odnaleźć się na naszej stronie internetowej? Niezbędne jest zastosowanie meta tagów, które są informacjami zawartymi w kodzie HTML, wpływającymi na osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Ich użycie jest bardzo ważne dla właściwego zoptymalizowania strony pod pozycjonowanie.
Znaczniki meta – czym są i gdzie je umieścić?
Znaczniki meta powinny zostać umieszczone w sekcji <head> oznaczającej nagłówek strony internetowej. Są to zatem najważniejsze informacje, które trafią do robotów wyszukiwarek, aby pomóc im zaindeksować właściwie daną stronę. Wymienić tu można meta title – opisujące tytuł strony; oraz description meta – krótki (ograniczony z góry co do ilości znaków) opis strony.
Meta title stanowi pierwszą, najważniejszą informację – to właśnie wyświetli nam się w wyszukiwarce jako tytuł. Nie tylko strona główna powinna mieć meta title, ale także każda podstrona. We wszystkich przypadkach tytuł powinien być unikalny i w miarę możliwości powinien zawierać słowo kluczowe. Nie powinniśmy tworzyć dwóch podstron o tym samym tytule, gdyż zostanie to źle odczytane przez roboty Google. Możemy za to w każdym tytule dodawać nazwę firmy, aby jeszcze bardziej powiązać dane podstrony ze stroną-matką. Ograniczenie stanowi długość tytułu – nie powinien on przekraczać 70 znaków (dłuższy tytuł nie będzie widoczny w całości, choć nadal będzie obecny w kodzie strony).
Meta description wyświetla się w wyszukiwarce pod tytułem i adresem strony. W około 155 znakach powinniśmy opisać, co zawiera dana strona. Nie ma to dużego znaczenia rankingowego, ale jest bardzo ważne dla Internauty – który po takim opisie ocenia, czy warto w ogóle kliknąć w link do danej strony www. Od tego, co zawrzemy w description, zależeć będzie zaciekawienie użytkownika. Warto tutaj stosować m.in. CTA (call to action), czyli bezpośredni zwrot do Internauty, który dzięki temu czuje się zobowiązany wykonać daną akcję (np. „Przeczytaj!”). Przydatne okazują się także pytania – jeśli odpowiedź do nich użytkownik znajdzie właśnie na podstronie, do której jest kierowany. Gdy nie mamy pomysłu na meta description, możemy z niego zrezygnować – wówczas w wyszukiwarce w jego miejscu pojawią się pierwsze zdania z danej podstrony.
Zarówno meta title, jak i meta description, można dodać ręcznie, jednak korzystając z systemów CMS oraz różnego rodzaju platform e-commerce sprawa jest jeszcze prostsza, gdyż wystarczy skorzystać z właściwej wtyczki, bez konieczności ręcznego otwierania kodu HTML. Przykładowo dla systemu WordPress przydatna jest wtyczka SEO Yoast.
Meta tag robots – znaczniki do indeksowania strony
Meta title oraz meta description to tagi widoczne zarówno przez internautów, jak i przez roboty Google. Istnieją jednak jeszcze pewne ukryte znaczniki, które dostępne są tylko dla robotów. Mają one wpływ na indeksowanie strony www. To meta tag robots. W kodzie HTML jest to linijka <meta name=”robots” content=”X” />, gdzie X oznaczać może: index, follow; index, nofollow; noindex, follow; noindex, nofollow. W tłumaczeniu odpowiednio pierwsza wartość wskazuje robotom, że dana strona ma być indeksowana i roboty mogą podążać za kolejnymi wyświetlanymi na niej linkami. Możemy też indeksować stronę bez śledzenia linków, nie indeksować strony, ale śledzić linki; lub ani nie indeksować strony, ani nie śledzić linków. Oczywiście jeśli chcemy, aby Internauci trafili na nasze www, konieczne jest indeksowanie; ale jego brak sprawdza się np. w sytuacji, gdy planujemy wypuszczenie nowego produktu i już przygotowaliśmy jego podstronę; ale jeszcze nie wprowadziliśmy go do sprzedaży, zatem dana podstrona powinna być ukryta dla potencjalnego klienta.
Alt tag – znaczniki do optymalizacji zdjęć
Kolejnym przydatnym meta tagiem jest <alt>. Za jego pomocą można krótko opisać, co znajduje się na danym zdjęciu umieszczonym na stronie www. Warto wykorzystać tutaj konkretne słowo kluczowe, co będzie zrozumiałe dla robotów Google. Warto wiedzieć, że w przypadku problemów serwera, gdy zdjęcie np. przestanie się wyświetlać – wówczas użytkownik zobaczy właśnie jego opis: aby mógł domyślić się, co przedstawiało zdjęcie. Oczywiście dodawanie alt tagów nie jest obowiązkowe, jednak na pewno przydatne.
Meta tag do weryfikacji witryny w GSC
Ostatnim ważnym meta tagiem jest ten, który służy do weryfikacji strony internetowej w Google Search Console. Tag google-site-verification stosuje się tylko w pewnych przypadkach – jeśli nie możemy umieścić specjalnego pliku z kodem weryfikacyjnym w katalogu domeny. Dodawanie plików bezpośrednio na serwerze musi być jednak zawsze właściwe, gdyż jeśli zrobimy coś nie tak, strona może nam się „rozsypać”. Nie mając wiedzy na temat tworzenia stron www, lepiej powierzyć to zadanie specjalistom.
Meta tagi często bywają traktowane po macoszemu – wielu osobom wydaje się, że tak małe i „nieważne” elementy nie powinny mieć dużego wpływu na pozycjonowanie strony internetowej. Tymczasem meta tagi są bardzo istotne dla robotów indeksujących Google i od ich obecności może zależeć nasza pozycja w wynikach wyszukiwania. Warto więc poświęcić chwilę i uzupełnić meta title, meta description oraz alt tagi.