Niezależnie od tego, czy samodzielnie tworzysz stronę www od podstaw – czy zleciłeś to zadanie profesjonalistom, warto wiedzieć, co ma wpływ na właściwą optymalizację witryny, a więc i na to, że odwiedzający ją internauci pozostaną na niej na dłużej. Oczywiście pierwsza ważna kwestia to zgodność z zasadami UX, które omawialiśmy tutaj. Niemniej jednak kolejną istotną sprawą jest heatmapa, czyli mapa cieplna strony, której stworzenie pomaga potem w analityce internetowej.
Heatmapa – czym jest?
Analiza strony internetowej to nie tylko sprawdzenie, czy nie zawiera błędów mogących przeszkadzać w jej poprawnym funkcjonowaniu. To nie tylko czytanie raportów o ilości użytkowników, którzy ją odwiedzili w ciągu miesiąca, czy o wysokości konwersji. To także badanie zachowań internautów, gdy ci już pojawili się na danej witrynie. O tym, w jakie miejsca klikają internauci czy gdzie kierują kursor, będąc na danej stronie – informuje nas heatmap. Dzięki mapie cieplnej możemy dowiedzieć się, jakie zaangażowanie wzbudzają w użytkownikach poszczególne elementy witryny.
Na takiej mapie, indywidualnie tworzonej dla każdej strony internetowej, konkretne miejsca zaznaczane są różnymi kolorami. Na czerwono oznacza się obszary witryny, które wzbudzają największe zainteresowanie, a na niebiesko – te, które są najczęściej pomijane. Oczywiście są też miejsca wywołujące częściową aktywność internauty, i te zaznaczane są kolorami pośrednimi – zielonym, pomarańczowym, żółtym oraz fioletowym. W efekcie powstaje mapka przypominająca mapę fizyczną w atlasie i jej doliny, równiny i wyżyny. Od nas zaś zależy, jak te dane – miejsca ciepłe i zimne – wykorzystamy w praktyce do ulepszenia swojej strony internetowej.
W czym może nam pomóc heatmapa?
Po pierwsze, warto zadbać o to, aby heatmapa była wykonana jak najdokładniej. To właśnie precyzja danych pozwoli na jak najlepszą optymalizację strony internetowej. Bez precyzji te dane byłyby tak naprawdę niepotrzebne, gdyż nie odzwierciedlałyby faktycznych zachowań internautów na naszej witrynie. Gdy już posiadamy mapę cieplną strony, możemy przeprowadzić analizę danych, co przyniesie nam korzyści w działaniach SEO, pomoże zwiększyć współczynnik konwersji, a także pozwoli stworzyć jeszcze bardziej przyjazną dla użytkowników stronę internetową. Nad czym powinniśmy się najpierw zastanowić?
Przeanalizuj odbiór treści
Wiesz już, które obszary na Twojej stronie internetowej są „gorące”, a które są całkowicie lub niemal całkowicie ignorowane przez użytkownika. Możesz tę wiedzę wykorzystać do ulepszenia swojej strony internetowej. Być może konieczna jest zmiana układu treści, gdyż tekst, na którym Ci zależy, znajduje się w miejscu ignorowanym? Być może tam, gdzie jest „gorąco”, powinieneś umieścić CTA (call to action – wezwanie do działania, np. do zakupu)? Przeanalizuj scroll tracking, aby dowiedzieć się, w jaki sposób internauci przewijają stronę i jakie treści znajdują się poza ich zasięgiem – i dostosuj do tego długość tekstu lub jego formatowanie.
Zidentyfikuj problemowe obszary
Podczas analizy zachowań internautów dzięki heatmapie możesz odkryć różne problemowe obszary na swojej stronie internetowej. Być może gdzieś znajdują się niedziałające linki, które zniechęcają odbiorców, lub niedostosowane do wielkości strony zdjęcia czy spowalniające ładowanie witryny filmy wideo. Jeśli strona internetowa nie jest wystarczająco funkcjonalna – użytkownik może szybko ją opuścić i już nie wrócić, w końcu w sieci znajdzie wiele innych interesujących go witryn bez problemowych obszarów. Dlatego właśnie warto wykorzystać heatmapę do naprawy funkcjonalności strony.
Usprawnij nawigację
Mapa ciepła pokazuje zainteresowanie użytkowników konkretnymi elementami strony – a więc dzięki niej zobaczysz, czy internauci w ogóle zauważają konkretne odnośniki – i klikają w nie. Dowiesz się, czy przyciski CTA są używane czy ignorowane. Heatmapa pozwala też sprawdzić, czy menu główne jest poprawnie skonstruowane i czy internauci są zaciekawieni podstronami, do których poszczególne linki przekierowują. Być może menu znajduje się w najchłodniejszym miejscu i powinno zostać przeniesione? Analiza mapy ciepła pozwoli podjąć właściwą decyzję i wprowadzić niezbędne zmiany.
Popraw responsywność
Obecnie więcej internautów korzysta na co dzień z sieci za pośrednictwem smartfona niż komputera stacjonarnego, dlatego powinieneś zadbać także o to, aby strona internetowa była responsywna – czyli dostosowana do wielkości ekranów innych urządzeń elektronicznych niż tylko komputer czy laptop. Dzięki heatmapie możemy zobaczyć, jakie obszary są najlepiej widoczne na smartfonie i w co klikają użytkownicy korzystający z telefonu. Dzięki temu rozmieścimy najważniejsze informacje w taki sposób, aby znalezienie ich nie wymagało długiego scrollowania.
Niezależnie od rodzaju strony internetowej – dla każdego właściciela heatmapa powinna być istotna, jak i analiza danych z niej pochodzących. Ale wyjątkowo ważne jest to dla biznesów e-commerce. Sklepy internetowe mogą bowiem zwiększyć sprzedaż dzięki wprowadzeniu zmian wynikających z istnienia obszarów ciepłych i zimnych na stronie. Jeśli obok kupowanych produktów wyświetlamy klientowi także produkty sugerowane – i na mapie ciepła widzimy, że sekcja ta jest zaznaczona na niebiesko – a więc jest najczęściej ignorowana przez odwiedzających, możemy przenieść ją w inne miejsce, w ciepły obszar, co może pozytywnie wpłynąć na konwersję. To właśnie dlatego heatmapa jest tak przydatna.