To, że opisy produktów czy kategorii produktów, teksty blogowe, porady na stronie firmy i wszelkie innego rodzaju treści pojawiające się na firmowej witrynie powinny być nasycone słowami kluczowymi, to podstawa właściwego pozycjonowania i prawidłowego copywritingu. Jakie jest jednak to „właściwe nasycenie”? Skąd mamy wiedzieć, ile słów kluczowych dla danego tekstu to odpowiednia ilość?
Keyword density – co to takiego?
Keyword density, o którym tu mowa, to „częstotliwość występowania słów kluczowych w konkretnym tekście”. Teoria, że im więcej, tym lepiej (kiedyś próbowano ukrywać nachalnie dodane słowa kluczowe za pomocą czcionki zlewającej się swym kolorem z kolorem tła), już dawno upadła. Obecnie nadmierne użycie fraz kluczowych może zostać zinterpretowane przez roboty Google za spam. Ilość dodawanych słów kluczowych powinna być przemyślana – i to w przypadku każdego tekstu. To, co się sprawdza w tekście blogowym, może nie mieć racji bytu w opisie produktu. Zarówno nadmierne, jak i zbyt małe nasycenie jest błędem, który może nawet zdyskwalifikować nas w wyścigu po top 10 wyników Google.
Nasycanie treści – dawniej i dziś
Rozkwit copywritingu i pozycjonowania w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił bardzo szybko. Dawniej osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych wiedziały, że dla wyszukiwarki liczy się ilość występowania słów kluczowych – i maksymalnie nasycali teksty. Wtedy to działało, algorytmy Google nie reagowały nawet na nienaturalnie brzmiące zdania. Wszystko jednak do czasu – w końcu Google zmieniło swoje podejście: najważniejszy stał się użytkownik, a więc algorytmy wymagały, by pojawiające się w sieci teksty były przede wszystkim użyteczne dla odbiorcy – i to te strony lądowały na górnych miejscach w wynikach wyszukiwania. Tak jest do dziś. Treści muszą być zgodne z zasadami UX writing, a dodawane słowa kluczowe – naturalnie wplecione w tekst. Nie zawsze jest to proste, dlatego każda agencja SEO zatrudnia „specjalistów od tekstów” – czyli właśnie copywriterów.
Dobór słów kluczowych
Jak pracuje copywriter? Zanim przystąpi on do pisania tekstu na dany temat, musi wiedzieć, jakich słów kluczowych należy w nim użyć. Dobór słów kluczowych do danej podstrony to już zadanie dla pozycjonera. To specjalista SEO po przeprowadzeniu audytu strony www wyznacza frazy, na które warto pozycjonować daną witrynę. Nie zawsze jest to proste, gdyż należy przy tym uwzględnić takie czynniki, jak: konkurencyjność słowa kluczowego, popularność oraz trafność. Analizując grupę słów kluczowych pod tym względem, można wybrać kilka tych, które wydają się najistotniejsze, i skupić się tylko na nich.
Długość słów kluczowych
Warto pamiętać, że choć keyword składa się zazwyczaj z jednego lub dwóch słów, to strony internetowe można pozycjonować także na tzw. frazy z długiego ogona. Są to rozbudowane wyrażenia, czasami mające wręcz formę zdania – na przykład: „jak wybrać dobry czytnik e-book” czy „który tablet jest najlepszy”. Zaletą fraz z długiego ogona jest to, że zazwyczaj są one mniej konkurencyjne – duże i popularne firmy pozycjonują się zazwyczaj na proste i trafne słowa kluczowe, gdyż już to zapewnia im pozycję w górnych wynikach wyszukiwania, natomiast frazy z długiego ogona są przez nich pomijane. Jeśli chcemy więc szybko zdobyć top10, warto pomyśleć o pozycjonowaniu na long tail.
Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych
Choć każdy właściciel biznesu dobrze wie, czym się zajmuje, i bez problemu znajdzie trafne słowa kluczowe doskonale opisujące jego firmę czy konkretne usługi lub produkty, to przy tym można wspierać się specjalnymi narzędziami służącymi do wyszukiwania słów kluczowych. Wśród nich wymienia się Ahrefs, Semstorm, Senuto, Keywordtool.io oraz AnswerThePublic. Za ich pomocą można sprawdzić, jakie były najczęstsze zapytania internautów dotyczące konkretnego tematu – w ten sposób zapoznajemy się z potrzebami odbiorców i będziemy mieli szansę łatwiej do nich trafić, jeśli wpleciemy wskazane frazy kluczowe, uznane przez ww. narzędzia za atrakcyjne, do treści tworzonych na stronę www.
Współczesny copywriting
Bez wątpienia w dzisiejszym Internecie nie ma pozycjonowania bez copywritingu. Dobór odpowiednich słów kluczowych to bardzo ważna kwestia – podobnie jak właściwe nasycenie treści, aby jej nie przesycić. Wszystko powinno być wypośrodkowane. Do tego dochodzi sprawa użyteczności tekstu, czyli zgodności z zasadami UX writing, a przy tym pełnego profesjonalizmu – na przykład jeśli tworzymy treści eksperckie czy porady, w których odpowiadamy na zapytania naszych odbiorców, powinniśmy pokazać że doskonale znamy się na rzeczy – jednak stosując przy tym łatwy w odbiorze język.
Obecnie nawet najlepszy tekst – interesujący, napisany z polotem i całkowicie wyczerpujący temat – może zniknąć gdzieś w Internecie, jeśli strona www nie zostanie odpowiednio wypozycjonowana, a w tekście tym nie znajdą się właściwe słowa kluczowe. Dziś algorytmy Google dbają o to, aby promować treści użyteczne i wartościowe – i my dbajmy więc o to, aby to takie teksty dostarczać internautom.