User Experience (UX) zdobywa coraz większą popularność – bez tych zasad obecnie nie warto wprowadzać treści na strony internetowe, gdyż będą one nisko oceniane. Aktualnie algorytm Google zwraca szczególną uwagę na to, czy witryna jest przyjazna dla użytkownika, dlatego jeśli chcesz zdobywać coraz lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, uwzględnij UX przy tworzeniu treści. Przyjazny dla użytkownika interfejs sprawi, że internauta łatwo odnajdzie się na Twojej stronie internetowej, a dzięki bardzo dobremu rozmieszczeniu elementów w witrynie, możesz go jak gdyby krok po kroku prowadzić do miejsca, na którym Ci zależy – czyli takiego, które wpłynie na zwiększenie konwersji. Dzięki optymalizacji UX możesz więc wiele zyskać. Co należy zrobić?
Odpowiednio rozmieść przyciski CTA
CTA, czyli wezwanie do działania, to bardzo ważny element, który powinien znaleźć się na każdej stronie internetowej. Jeśli umieścisz CTA w mało widocznym miejscu, możesz znacząco obniżyć liczbę konwersji – wiele osób po prostu nie zapisze się do Twojej subskrypcji czy nie kupi produktów lub nie zarejestruje się na stronie. Warto przy CTA pamiętać o stosowaniu słów wywołujących emocje, tworzących poczucie braku, co przekłada się na wywołanie chęci kupna.
UX uwzględnia kilka zasad związanych z przyciskiem wezwania do działania. Znaczenie ma tu między innymi kolorystyka – powszechnie uważa się, że to zielone przyciski CTA są bardziej skuteczne niż czerwone, choć czerwone być może bardziej rzucają się w oczy – jednak zielony kolor jest postrzegany jak „start”, zaś czerwony – jak „stop”. Jeśli więc chcemy wygenerować lepszą konwersję, powinniśmy pamiętać nie tylko o odpowiedniej treści CTA, ale także o właściwym kolorze.
Zoptymalizuj szybkość strony
Według badań user experience, duże znaczenie dla komfortu użytkownika ma szybkość ładowania strony – dlatego ten czynnik należy zoptymalizować, by w prosty sposób zwiększyć konwersję. Szacuje się, że dobry czas ładowania to maksymalnie 5 sekund – jeżeli witryna uruchamia się dłużej, wówczas internauta z dużym prawdopodobieństwem zrezygnuje z oczekiwania i pójdzie przeglądać inne strony. Dlatego według zasad UX szybkość ładowania należy zdecydowanie przyspieszyć – wskazówki można znaleźć między innymi w narzędziu PageSpeed Insights.
Zoptymalizuj stronę główną pod UX
Strona główna jest wizytówką Twojej witryny – niezależnie od tego, jak wartościowe treści zamieścisz na poszczególnych podstronach, użytkownik może nawet do nich nie dotrzeć, jeśli nie zachęci go do tego strona główna. Dlatego tak ważna jest jej użyteczność oraz estetyka. Według projektowania pod kątem UX, ważne jest:
- stosowanie krótkich i prostych komunikatów kierowanych do internauty,
- umieszczanie informacji w odpowiednich miejscach: najważniejsze powinny znaleźć się w górnej części strony i być widoczne bez konieczności przewijania,
- dodanie na stronie głównej linków do innych podstron, czyli stworzenie czytelnego i przejrzystego menu.
Pamiętając o tych zasadach, możesz stworzyć estetyczną i funkcjonalną stronę główną, która zachęci użytkowników do pozostania na Twojej witrynie i przeszukiwania jej innych podstron.
Zoptymalizuj strony produktowe pod UX
Również strony produktowe powinny uwzględniać doświadczenia użytkowników. Dlatego należy zadbać tu o to, aby każdy element znalazł się we właściwym miejscu (najlepiej skorzystać z mapy cieplnej strony, aby zobaczyć, gdzie najczęściej zakotwicza się wzrok internauty). Należy też pamiętać o:
- dodaniu informacji dotyczących kosztów wysyłki, zwrotów oraz metod płatności. Są to dane, których najczęściej szukają potencjalni klienci, dlatego powinny one znaleźć się na stronie produktowej,
- informowaniu klientów o tym, czy dany produkt jest dostępny w magazynie,
- dodawaniu autentycznych zdjęć produktu, pokazujących go z różnych perspektyw,
- wskazywaniu wariantów kolorystycznych produktu oraz jego rozmiarów,
- dodawaniu recenzji produktów, jeśli dotychczasowi klienci je napisali,
- dodaniu rekomendacji podobnych produktów.
Tak przygotowana strona produktowa uwzględnia doświadczenia użytkownika, co zdecydowanie może zachęcić go do zakupu. To pokazuje, jak tworzenie stron internetowych zgodnie z zasadami UX może wpłynąć pozytywnie na konwersję sklepu internetowego.
Zoptymalizuj proces zamówienia
User experience możesz wykorzystać też do optymalizacji procesu zamówienia. Musisz wiedzieć, że proces zakupowy powinien być jak najprostszy, gdyż wielu klientów rezygnuje z dokonania zakupu, jeśli kroków do tego jest więcej niż 3. Dlatego na samym początku powinieneś zrezygnować z niepotrzebnych elementów procesu zamówienia. Ważne jest:
- wprowadzenie możliwości dokonania zakupu jako gość, bez konieczności rejestracji w sklepie internetowym,
- wdrożenie logowanie za pomocą kont w mediach społecznościowych,
- dodanie opcji automatycznego założenia konta w sklepie po dokonaniu pierwszego zamówienia,
- skrócenie formularzy i wymaganie tylko naprawdę niezbędnych danych.
Jak widzisz, UX (user experience) daje wiele możliwości, pozwalających na zwiększenie konwersji w sklepie internetowym. Jeśli bowiem naszym celem jest lepsza sprzedaż – powinniśmy wczuć się w rolę klienta i tak zoptymalizować witrynę, aby była ona jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić – skontaktuj się ze specjalistami UX, którzy przygotują dla Ciebie projekt zmian do wdrożenia na stronie internetowej.