Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to wskaźnik, który jest bardzo ważny dla pozycjonowania stron internetowych. Dzięki niemu możemy bowiem dowiedzieć się, ile osób zamknęło naszą stronę bez wywołania jakiejkolwiek kolejnej akcji. W jaki sposób wylicza się bounce rate? Wystarczy podzielić liczbę sesji bez dalszych interakcji przez całkowitą liczbę wszystkich odwiedzin w danym okresie. Jeśli współczynnik odrzuceń wynosi ponad 60% – powinniśmy zastanowić się nad tym, jak go obniżyć.
Czym są odrzucenia strony?
Przez odrzucenie strony rozumiemy brak jakiejkolwiek interakcji w jej obrębie. Oznacza to na przykład: przejrzenie jedynie treści wyświetlających się na danej podstronie i zamknięcie karty/przeglądarki bez kliknięcia w inny odnośnik na stronie; cofnięcie się na poprzednią wyszukiwaną stronę poprzez kliknięcie przycisku wstecz; pozostawienie uruchomionej strony internetowej, ale brak aktywności na niej przez 30 minut; kliknięcie w link wychodzący poza stronę internetową; przejście na inną stronę poprzez wprowadzenie nowego adresu URL w okienko adresowe. Jeśli chcemy wiedzieć, jak często internauci odrzucają naszą stronę, musimy poznać współczynnik odrzuceń.
Dlaczego współczynnik odrzuceń jest ważny?
Bounce rate jest ważny zarówno dla osoby prowadzącej stronę internetową, osoby odpowiedzialnej za content, jak i dla specjalisty zajmującego się pozycjonowaniem. Współczynnik odrzuceń pozwala bowiem określić jakość danej strony. W zależności od tego, jak często dana podstrona jest odrzucana, możemy dowiedzieć się, czy treści zawarte na niej są angażujące i wartościowe dla użytkowników, czy nie – i na podstawie tej analizy spróbować dopracować content lub przygotować nowe, bardziej dostosowane do odwiedzających treści.
Bounce rate wynosi 70% – dlaczego?
Współczynnik odrzuceń dla danego okresu możesz śledzić za pomocą narzędzi Google Analytics, które pozwalają na analizę ruchu na stronie. Warto wiedzieć, że nie ma uniwersalnej, optymalnej wysokości bounce rate – jednak przyjmuje się, że powyżej 60% warto już dokonać prób jego obniżenia. Jeśli Twój współczynnik odrzuceń wynosi np. 70%, oznacza to prawdopodobnie, że:
- treści zawarte na Twojej stronie internetowej nie odpowiadają oczekiwaniom użytkowników;
- użytkownik poznał Twoje treści i są one dla niego wartościowe, ale nie wie, co dalej może zrobić na Twojej stronie internetowej;
- użytkownik znalazł informacje, których szukał – skorzystał z Twojego źródła jako wartościowego i po prostu zakończył sesję w wyszukiwarce.
W ostatnim przypadku nie musielibyśmy wdrażać żadnych kolejnych działań, gdyż nasza strona okazuje się wartościowa dla internauty, jednak my tak naprawdę nie wiemy, który z wymienionych powodów jest tym „prawdziwym” – w związku z tym warto i tak pomyśleć nad dopracowaniem contentu, aby zniwelować możliwość wystąpienia pierwszego z powodów, czyli tego, że treści nie odpowiadają oczekiwaniom użytkowników.
Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?
Jeśli przeanalizowaliśmy ruch na stronie i uznaliśmy, że współczynnik odrzuceń jest zbyt wysoki, warto poszukać odpowiednich rozwiązań optymalizacyjnych, które pozwolą nam dostosować stronę do oczekiwań internautów. Co możemy zrobić?
- przyspieszyć czas ładowania strony. To dość prozaiczny powód, warto więc szybko pozbyć się takiego możliwego problemu. Jeśli internauta uznaje, że strona ładuje mu się zbyt długo – opuszcza ją, zanim zapozna się z jej treścią. Naszym zadaniem jest zatem skrócenie czasu ładowania strony. Możemy to zrobić poprzez: zmniejszenie obrazków i zdjęć na stronie; odinstalowanie niepotrzebnych wtyczek; wyeliminowanie zbędnych elementów. To niewiele pracy, a przyniesie też inne korzyści – może wpłynąć na lepsze wyniki pozycjonowania.
- poprawić nawigację na stronie. Jeśli strona internetowa nie jest intuicyjna, użytkownik nie potrafi się po niej poruszać – gdy nie może czegoś znaleźć, po prostu opuszcza stronę. Dlatego naszym zadaniem powinno być takie dostosowanie nawigacji, aby poruszanie się po stronie nie sprawiało odwiedzającemu żadnego problemu. Tutaj czasami warto wykorzystywać sprawdzone i znane rozwiązania zamiast innowacyjnych, do których użytkownik może nie mieć cierpliwości.
- dodać call to action na każdej podstronie. Jeśli użytkownik po przeczytaniu treści nie wie, co dalej zrobić na Twojej stronie – musisz mu to wskazać. Dodawaj CTA, czyli call to action – wezwanie do działania. Być może chcesz, aby odwiedzający zapisał się na newsletter? A może na listę oczekujących na nowego e-booka? Tutaj możesz być kreatywny – im ciekawiej zachęcisz użytkownika do danej akcji, tym lepiej. Skorzystaj z narzędzi typu HotJar, za których pomocą możesz dowiedzieć się, które miejsca na stronie najczęściej przyciągają uwagę internauty.
- uzupełnić content o linkowanie wewnętrzne. W ten sposób wskazujesz bowiem użytkownikowi, dokąd dalej może się udać – i nadal pozostanie w obrębie Twojej witryny. Odwiedzanie innych podstron przez internautę wpłynie na zmniejszenie współczynnika odrzuceń.
To tylko kilka podstawowych sposobów na zmniejszenie współczynnika odrzuceń. Duże znaczenie ma także dostarczany content, warto więc pamiętać, aby pisać zgodnie z zasadami UX writing, dzięki czemu treści będą wyglądały zachęcająco dla użytkowników. Ponadto warto sprawdzić, czy nasza strona internetowa jest przyjazna nie tylko dla użytkowników korzystających z komputerów, ale także z urządzeń mobilnych – obecnie aż 70% ruchu w Internecie jest generowane poprzez smartfony. Responsywna strona jest podstawą dla zmniejszenia współczynnika odrzuceń.