Narzędzie Google Zakupy zostało stworzono po to, aby w jednym miejscu móc zaprezentować oferty wielu różnych sklepów internetowych. To rozwiązanie doceniają osoby szukające konkretnego produktu – ale niemające jeszcze preferencji dotyczących marki. Przede wszystkim jest to oszczędność czasu, nie musimy bowiem przeklikiwać wielu różnych stron www, aby zobaczyć, co mają nam do zaoferowania poszczególne firmy. Z perspektywy sklepu warto więc uruchomić kampanię produktową w Google Zakupy.
Google Zakupy – jak to właściwie działa?
Wśród rozbudowanych funkcji Google Ads znalazły się właśnie Google Zakupy (Google Shopping). Jest to typ reklamy przeznaczony wyłącznie dla sklepów internetowych – to właśnie one mają możliwość promowania konkretnych produktów ze swojej oferty bezpośrednio w platformie Google Zakupy. Reklamy tego typu wyświetlają się na samym szczycie listy wyników w wyszukiwarce Google. Istnieje więc ogromna szansa, że użytkownik je zobaczy – wystarczy, że kliknie w reklamowany przez Ciebie produkt, a zostanie przeniesiony do Twojej strony internetowej, gdzie dokona zakupu.
Jako reklamodawca zyskujesz szansę na dobre zaprezentowanie się wśród konkurencji. Reklama PLA – czyli Product Listing Ads – jaką możesz umieścić w Internecie za pośrednictwem Google Zakupy, przedstawiać będzie Twój produkt obok tego samego typu produktu innych marek. Znaczenie ma więc jak najlepsze zdjęcie, zachęcający opis, jak też cena.
W odróżnieniu od „zwykłej” reklamy tekstowej lub graficznej, tutaj nie określasz słów kluczowych wywołujących reklamę. O jej wyświetleniu decyduje jedynie algorytm Google. Twoim zadaniem jest wcześniejsze przygotowanie pliku produktowego, który będzie analizowany przez roboty, a zebrane dane pozwolą na odpowiednie wyświetlenie reklamy PLA w Google Zakupy.
Jak przygotować plik produktowy do Google Zakupy?
Plik produktowy, na którego podstawie algorytm Google zdecyduje, kiedy wyświetlać Twoją reklamę w systemie PLA, powinien zawierać szczegółowe dane o produkcie, takie jak:
- nazwa firmy,
- unikalny numer ID produktu,
- nazwa produktu,
- zdjęcie,
- opis produktu wraz z jego najważniejszymi funkcjami,
- cena,
- dostępność (orientacyjna lub dokładna liczba sztuk w magazynie),
- link do produktu na Twojej stronie internetowej.
Dane te powinny być dobrze dopasowane do zapytania użytkownika oraz zoptymalizowane – wówczas gdy użytkownik wpisze określone hasło w wyszukiwarkę Google, reklama Twojego produktu pojawi się w Google Zakupy na górze wyników wyszukiwania. Plik produktowy, przygotowany na przykład w arkuszu kalkulacyjnym Google Docs, powinien być przesłany poprzez Google Merchant Center, wcześniej jednak należy połączyć usługę z Google Ads. Pierwsza platforma przechowuje bowiem dane o produktach, a sama kampania produktowa Google Zakupy będzie tworzona właśnie w Google Ads.
Jakie zdjęcia najlepiej sprawdzą się w Google Zakupy?
Jeszcze przed erą marketingu internetowego wiadomo było, że klienci dokonują zakupu wzrokiem. Muszą coś najpierw zobaczyć, ocenić wizualnie, żeby wiedzieć, czy w ogóle warto to kupić. Dlatego właśnie atrakcyjne zdjęcie produktu jest bardzo ważne przy tworzeniu kampanii reklamowej w Google Zakupy. O czym należy pamiętać?
- zdjęcia powinny być unikalne, a więc takie, które nie pojawiły się wcześniej w innych miejscach
- zrobione przez Ciebie,
- produkt powinien być widoczny, dlatego warto wybrać jednolite – białe lub szare – tło,
- produkt powinien być przedstawiony z każdej strony – należy dodawać zdjęcia z różnych perspektyw.
Dodatkowo warto dodać zdjęcia produktu w trakcie jego użytkowania – tzw. zdjęcia kontekstowe.
Jak skonfigurować reklamę w Google Zakupy?
Jeśli połączyłeś już konto Google Merchant Center z Google Ads, przygotowałeś plik produktowy oraz atrakcyjne zdjęcia produktu – kolejnym krokiem jest już właściwa konfiguracja reklamy poprzez Google Ads. Po utworzeniu nowej kampanii i określeniu jej rodzaju (reklama PLA) należy wprowadzić nazwę kampanii oraz ustalić jej cel (w przypadku reklamy produktowej celem jest oczywiście sprzedaż), jak też ustalić stawki dla reklamy w Google Zakupy – chodzi tu zarówno o budżet dla całej kampanii, jak i o ustalenie kosztu pojedynczego kliknięcia (CPC) w reklamę przez użytkownika.
W przypadku większej liczby oferowanych produktu warto wybrać automatyczne ustawienie stawek. Wówczas CPC jest zmniejszane lub zwiększane w zależności od konwersji. W następnym kroku ustalamy sposoby kierowania reklam – czyli wybieramy, kto i kiedy ma je zobaczyć (można tu m.in. ustawić lokalizację, do których wysyłamy produkty), można również utworzyć grupy produktów.
Korzyści płynące z reklamy w Google Zakupy
Reklama produktowa posiada wiele zalet. Przede wszystkim uważa się, że współczynnik konwersji jest wyższy w reklamie PLA niż w tradycyjnej reklamie tekstowej w wyszukiwarce. To dlatego, że jeszcze przed kliknięciem w link użytkownik poznaje sporo informacji o produkcie – widzi jego zdjęcie, cenę. Jeśli kliknie w odnośnik, prawdopodobnie jest już bardziej zainteresowany zakupem produktu niż w sytuacji, gdy jeszcze go nie widział i po raz pierwszy wchodzi na stronę internetową.
Reklama w Google Zakupy dociera do tych użytkowników, którzy chcą dokonać zakupu danego produktu – ale jeszcze nie wiedzą, na jaką markę się zdecydować. Jeśli atrakcyjnie przedstawimy produkt dzięki profesjonalnym zdjęciom oraz dokładnemu opisowi, istnieje duża szansa, że internauta dokona zakupu właśnie w naszym sklepie internetowym. To dlatego warto zdecydować się na reklamę PLA.