Nie wszystkie czynniki rankingowe Google, wpływające na wyniki wyszukiwania, są dobrze znane. Algorytm Google, choć często się zmienia, ma jednak pewne stałe, o których istnieniu pozycjonerzy już wiedzą – i starają się wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Wśród tych czynników wymienia się dwell time, czyli czas pomiędzy kliknięciem przez internautę w link a powrotem do wyników wyszukiwania.
Dlaczego dwell time ma znaczenie?
Algorytm Google zwraca uwagę na czas różnych czynności – między innymi na prędkość ładowania strony (im dłuższa, tym witryna jest „gorsza”), ale właśnie też na czas spędzony na danej stronie. Przyczyna jest prosta – od tego przecież zależy, czy strona www okazała się dla użytkownika wartościowa i czy spełnia jego oczekiwania. Dwell time to zatem podstawowy czynnik wpływający na określenie wartości witryny, choć czas przebywania na stronie nie jest daną publicznie dostępną. Google docenia jednak ciekawe dla internauty witryny, a ta interesująca treść oceniana jest właśnie pod względem czasu przebywania w witrynie.
Jaki dwell time jest najkorzystniejszy?
Jeśli nie zadbamy o atrakcyjność witryny, wówczas internauci już po krótkim czasie od kliknięcia w link cofną się do wcześniejszych wyników wyszukiwania. Dla algorytmu Google oznaczać będzie to po prostu tyle, że nasza strona nie zasługuje na wysoką pozycję w wyszukiwarce, skoro nie spełnia oczekiwań użytkowników. Z kolei długi dwell time zostanie doceniony – ale jest tu oczywiście pewien kruczek, gdyż równocześnie czas przebywania w witrynie nie może być zbyt długi. To może bowiem oznaczać, że strona nie jest wystarczająco czytelna i danemu użytkownikowi zbyt dużo czasu zabiera znalezienie poszukiwanych informacji. Oczywiście znaczenie ma rodzaj witryny – oczywiste jest, że w sklepie internetowym użytkownik będzie przebywał dłużej niż na zwykłej stronie informacyjnej.
W jaki sposób Google mierzy dwell time?
Dwell time to parametr, na który wpływają trzy zmienne:
- czas trwania sesji,
- współczynnik klikalności (CTR),
- współczynnik odrzuceń.
O czasie trwania sesji już wspomnieliśmy – jest to przeciętny czas, jaki internauci spędzają na danej stronie internetowej podczas jednej wizyty. Współczynnik klikalności (click through rate) oznacza stosunek pomiędzy ilością kliknięć w link a ilością pojawienia się danej witryny w wynikach wyszukiwania. Współczynnik odrzuceń (bounce rate) to procentowe określenie liczby osób, które od razu po wejściu na daną witrynę cofają się do poprzedniej strony albo zamykają kartę. Specjaliści SEO zgadzają się, że te trzy zmienne razem mają wpływ na dwell time.
Jak i po co analizować dwell time?
Choć Google Analytics to podstawowe narzędzie dla pozycjonerów, gdyż regularnie dostarcza im raportów dotyczących różnych czynników wpływających na pozycje danej strony, to równocześnie nie znajdziemy tam raportu dotyczącego dwell time. Ale to nie oznacza, że nie możemy dokonać analizy tego czynnika. Wystarczy wykorzystać Google Tag Manager i przeprowadzić implementację odpowiedniego kodu zdarzeń, co pozwoli nam na uzyskanie raportów o dwell time. Nie będziemy mieć jednak możliwości porównania wskaźnika z danymi witryn konkurencyjnych. Dalej zaś możemy wykorzystać ten współczynnik do usprawnienia własnej strony internetowej. Analiza dwell time pozwala dowiedzieć się, czy treść witryny spełnia oczekiwania internautów, czy być może trzeba ją dopracować pod względem merytorycznym lub wizualnym, gdyż nie jest wystarczająco czytelna.
Jak poprawić współczynnik dwell time?
Gdy już wiemy, jaki dwell time posiada nasza strona internetowa, możemy popracować nad tym, aby był jak najkorzystniejszy. Jak już wspomnieliśmy – ani zbyt niski, ani zbyt wysoki dwell time nie jest dobry, dlatego musimy celować w wartość środkową. Co możemy zrobić? Jeśli sami nie mamy pomysłu, jak ulepszyć witrynę, warto zlecić audyt strony – dzięki czemu dowiemy się, jakie błędy posiada nasza strona i jak je usunąć, a także w jaki sposób należy zoptymalizować stronę, aby stała się jak najbardziej wartościowa dla użytkownika. Do naszych zadań prawdopodobnie będzie należało także dodanie atrakcyjnej – zarówno pod względem merytorycznym, jak i wizualnym – treści zgodnej z tematyką strony oraz stworzonej zgodnie z UX writing.
Minusy dwell time jako współczynnika rankingowego
Zdecydowanym minusem dwell time jest to, że nie uwzględnia on wszystkich działań wykonanych na stronie przez użytkownika. Przecież internauta może wyjątkowo szybko zrobić zakupy w danym sklepie internetowym, mając już wcześniej upatrzony produkt, dzięki czemu błyskawicznie dokonuje transakcji, nie oglądając innych oferowanych przedmiotów. Czas przebywania na stronie będzie wówczas krótki, choć przecież sklep spełnił oczekiwania internauty. Tak samo użytkownik może odwiedzić jakiegoś bloga tylko na chwilę, aby sprawdzić, czy pojawił się nowy wpis, który przeczyta później, w wolnym czasie. To nie oznacza jednak, że nie jest zadowolony z danej strony www. Jak widać, na niektóre sytuacje nie będziemy mieć wpływu i mimo chęci nie poprawimy dwell time, który w pewnej mierze może być niezależny od naszych działań.