Aby promocja firmy była skuteczna, warto prowadzić równoległe działania reklamowe w różnych miejscach – może to być reklama w social mediach, kampanie Google Ads, ale także e-mail marketing, którego skuteczność wciąż nie słabnie. Maile reklamowe stanowią podstawową gałąź marketingu bezpośredniego – zamiast jednak tradycyjnych skrzynek pocztowych wykorzystuje się internetowe skrzynki e-mail i w ten sposób trafia się prosto do potencjalnego klienta.
Interakcja firma – klient
Interakcja pomiędzy firmą a klientem jest najważniejszą kwestią w e-marketingu. Klient ma poczucie bycia ważnym dla firmy wówczas, gdy bezpośrednio do niego kierowane są pewne wiadomości. To zaś stanowi podstawę budowania relacji długofalowej i zdobywania grona stałych odbiorców. Personalizacja reklam sprawia, że klient czuje się doceniony i istnieje większe prawdopodobieństwo, że dokona zakupu właśnie naszego produktu. Dlatego właśnie warto prowadzić działania mailingowe na najwyższym poziomie.
Korzyści e-mail marketingu
Jeśli jeszcze zastanawiasz się, czy warto prowadzić mailing – spójrz na to w ten sposób: w dzisiejszych czasach skrzynkę e-mailową posiada niemal każdy użytkownik Internetu. Własny e-mail jest konieczny do rejestracji na różnych portalach internetowych, także w social mediach. E-mail podawany jest także podczas zakupów w sieci. Spora część Internautów odwiedza swoją skrzynkę e-mailową codziennie. Oznacza to, że Twój e-mail szybko może znaleźć stałych odbiorców, którzy z zainteresowaniem będą śledzić przysyłany im newsletter reklamowy.
Działania bezpośrednie
E-mail marketing ma tę przewagę nad inną formą reklamy, że trafia bezpośrednio do odbiorcy. Wszelkie reklamy na stronach internetowych wyświetlają się użytkownikom niejako przy okazji i często pozostają niezauważone, gdyż wzrok Internauty kierowany jest w inne miejsca. Tymczasem e-maile, które trafiają do konkretnej skrzynki pocztowej, są przeglądane zawsze przez konkretną osobę. Jeśli użytkownik zapisał się do Twojej subskrypcji i jest zainteresowany Twoją firmą, to z chęcią zapozna się z atrakcyjnymi promocjami czy nowymi produktami, jakie sprzedajesz.
Spersonalizowane maile do subskrybentów
Są różne możliwości, które pozwalają nam w krótkim czasie stworzyć sporą listę subskrybentów. Oprócz umieszczenia na stronie internetowej okienka pozwalającego zapisać się do newslettera, warto wprowadzić tę opcję także podczas dokonywania zakupów w sklepie online. Jeśli wówczas klient wyrazi zgodę na przysyłanie maili reklamowych, możesz go regularnie informować o nowych produktach czy atrakcyjnych promocjach. Co ważne – przysłana oferta powinna być dostosowana do preferencji odbiorcy. Dzięki temu, że wiesz, co wcześniej znalazło się w koszyku Klienta – możesz podsyłać mu informacje o podobnych produktach, wzbudzić jego zainteresowanie nowymi produktami z tej samej kategorii.
Efekty – czy są widoczne?
Podstawową zaletą, jaką posiada mailing, jest to, że jego efekty są mierzalne. Po pierwsze – możesz sprawdzić, czy wysyłane e-maile są otwierane przez użytkowników. A następnie – czy dany Internauta kliknął w podesłany link, czy wprowadził produkty do koszyka i wykonał transakcję lub odwrotnie – porzucił koszyk. Dzięki temu możesz łatwo sprawdzić, które maile „chwytają” klientów, a które są ignorowane. W ten sposób możesz wypracować własny styl mailingu, na który najlepiej reagują użytkownicy. To zaś przełoży się na kolejny efekt, ten najbardziej oczekiwany – wzrost sprzedaży.
E-mail marketing – jak go prowadzić?
Co ważne, nie ma jednego rodzaju e-mail marketingu. Możesz wybrać różne ścieżki, wśród których wymienia się przede wszystkim: newsletter, autorespondery, katalogi sprzedażowe. Największą popularnością wśród firm stosujących mailing cieszy się newsletter, gdyż w tej opcji właściwie nie ma żadnych ograniczeń: można przysyłać subskrybentom zarówno newsy związane z firmą, jak też informacje o promocjach czy kupony rabatowe. Autorespondery stosuje się zazwyczaj wówczas, gdy chcemy przekazać klientom większą treść podzieloną na mniejsze części – na przykład poradnik czy e-book. Automatyczne ustawienie wysyłki wiadomości pozwoli na dostarczenie klientom e-maili w regularnym odstępie czasu. Katalogi sprzedażowe zaś są nastawione na przedstawienie konkretnej grupy produktów i ich zadaniem jest wzbudzenie jak najlepszej sprzedaży.
Skuteczność mailingu
Skuteczność prowadzonych działań marketingu bezpośredniego wynika z wielu czynników. Oprócz wspomnianej już personalizacji reklamy, ważne jest, aby treść reklamowa była atrakcyjna dla odbiorcy. Oznacza to, że powinno się do tekstu dodawać także zdjęcia, gify produktowe czy banery, które przyciągną wzrok użytkownika. Równocześnie e-mail nie powinien przytłaczać treścią. Największą skutecznością cieszą się wiadomości zwięzłe i na temat, wzbogacone o odpowiednie grafiki. Wówczas klikalność maili wzrasta – może wzrosnąć więc i sprzedaż.
Prowadzenie e-mail marketingu może przynieść firmie korzyści: jest to budowanie długoterminowej relacji z klientami, którzy dokonali już wcześniej zakupu i istnieje duże prawdopodobieństwo, że dokonają go ponownie, jeśli tylko będą na bieżąco z atrakcyjnymi promocjami czy nowinkami produktowymi, jakie oferujemy. Dlatego właśnie warto prowadzić profesjonalne działania marketingu bezpośredniego.