Osoby pozycjonujące strony internetowe już od dawna korzystają z Google Analytics oraz Google Search Console, jednak dopiero jakiś czas temu pojawiło się nowe narzędzie – Google Search Console Insights. Dzięki niemu można zapoznać się z danymi analitycznymi dotyczącymi treści w witrynach oraz identyfikacji źródeł ruchu na stronie – i to wszystko w formie prostego podglądu zamiast rozbudowanego i skomplikowanego raportu.
Co zobaczymy dzięki Google SCI?
Google Search Console Insights łączy w sobie wspomniane Google Analytics oraz Google Search Console – i przedstawia najistotniejsze dane pochodzące z tych narzędzi a dotyczące odbioru treści na stronie. Zaletą tych statystyk jest to, że pojawiają się one co miesiąc. Narzędzie zbiera informacje z ostatnich 28 dni i na ich podstawie tworzy krótkoterminowe podsumowania. W ten sposób możemy dowiedzieć się:
- ilu użytkowników odwiedziło witrynę w ciągu ostatnich 28 dni;
- jaki średni czas użytkownicy odwiedzający witrynę spędzili na stronie;
- które treści z ostatnich czterech tygodni cieszyły się największym zainteresowaniem użytkowników;
- jak odbierane są najnowsze treści – ile osób odwiedziło nowe podstrony i ile czasu im poświęciło.
Statystyki te uzupełnione są o tendencje – np. czy nastąpiło wydłużenie średniego czasu wyświetlania strony w porównaniu z poprzednim miesiącem; lub czy odnotowano wzrost popularności danej treści. Dzięki temu można dowiedzieć się, jaki content jest najczęściej odwiedzany przez użytkowników – i w ten sposób dopasować następne treści do tego, czego prawdopodobnie oczekują odwiedzający.
Ale skąd przybywają do nas odwiedzający?
Google Search Console Insight daje nam także możliwość sprawdzenia danych dotyczących generowania ruchu na stronie internetowej. Informacje o najważniejszych kanałach ruchu są przedstawione w postaci wykresu, który obejmuje bezpłatne wyniki wyszukiwania, odesłania oraz wejścia bezpośrednie. Możemy dowiedzieć się także:
- jakie hasła internauci wpisują w wyszukiwarkę, aby trafić na naszą stronę internetową;
- z jakich innych stron www przychodzą do nas użytkownicy – ilu ich było oraz jaki czas poświęcili na przejrzenie naszego serwisu;
- czy w ciągu ostatnich 28 dni pojawili się u nas użytkownicy przekierowani z poszczególnych mediów społecznościowych.
Dlaczego takie statystyki są przydatne?
Analiza tego typu danych jest bardzo ważna dla osób zajmujących się marketingiem strony internetowej – pozwala im bowiem zauważyć, które treści są lubiane przez użytkowników i uznane zostały za wartościowe. W ten sposób można profilować kolejne treści pod ten konkretny target odwiedzających – i dostarczać im właśnie to, czego prawdopodobnie oczekują.
Po pierwsze: zatrzymamy użytkowników, którzy już nas odwiedzają, dzięki treściom dostosowanym pod nich.
Po drugie: zyskamy wiedzę pozwalającą na pozyskanie nowych odwiedzających dzięki dostosowaniu contentu pod hasła najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę.
Możemy przeprowadzić nieskomplikowaną, ale skuteczną analizę treści na stronie – i to za pomocą jednego właśnie narzędzia: Google Search Console Insight. Jego zaletą jest intuicyjne użytkowanie, prostota korzystania oraz czytelność przedstawianych treści. Wszystkie statystyki są bowiem przedstawiane za pomocą tabel, wykresów oraz liczb.
Co ważne, analiza takich danych może być przydatna także do pozycjonowania strony internetowej. Widzimy bowiem najczęściej wyszukiwane frazy dla całej witryny – dowiadujemy się zatem, które słowa kluczowe są wartościowe; możemy zastanowić się, czy potrzebujemy pod nie nowego contentu; a jeśli wprowadzamy nowe słowo kluczowe dla strony – po czterech tygodniach w nowych statystykach możemy zobaczyć, czy było popularne dla danego wpisu; jak często je wyszukiwano oraz ile czasu użytkownicy spędzili na stronie w związku z tym keyword. Możemy także zbierać raporty z poszczególnych miesięcy, które posłużą nam do analizy rocznej pozwalającej stwierdzić, czy przyjęta strategia SEO okazała się wartościowa, czy może trzeba coś zmienić – zrezygnować z jakichś słów kluczowych lub wymienić je na inne.
Jak korzystać z Google SCI?
Usługa Google Search Console Insight przeznaczona jest jedynie dla zarejestrowanych i zweryfikowanych użytkowników Google Search Console. Aby skorzystać z omawianego narzędzia, wystarczy zalogować się do panelu i wcisnąć właściwy odnośnik, a następnie dokonać konfiguracji Google Search Console z Google Analytics. Dzięki tym prostym krokom już po chwili możemy zobaczyć statystyki z ostatnich 28 dni. Gdy pojawi się nowy raport – otrzymamy powiadomienie na e-mail, gdzie już w jego treści będziemy mogli zobaczyć podsumowanie z minionych czterech tygodni.
Google Search Console Insight to narzędzie przydatne zarówno dla pozycjonerów, jak i osób zajmujących się e-marketingiem i przygotowujących treści na stronę internetową; a także dla osób dopiero rozwijających swoją nową stronę czy bloga – dzięki czytelności i przejrzystości raportów generowanych przez Google SCI, każdy może odpowiednio zinterpretować pojawiające się statystyki i na ich podstawie dostosować nowe treści do tego, czego oczekują użytkownicy.