Wiesz już, że na pozycjonowanie wpływ ma mnóstwo czynników, a uzyskanie wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania nie jest dane raz na zawsze – trzeba regularnie kontrolować efekty i reagować natychmiast, modyfikując lub poprawiając strategię SEO, aby utrzymywać się w top 10 przez długi czas. O tym, jakie czynniki mają znaczenie dla pozycjonowania, pisaliśmy już wielokrotnie – ale warto wspomnieć o jeszcze jednej bardzo ważnej kwestii, jaką są dane historyczne domeny, które mogą wpłynąć negatywnie na wyniki SEO. O co właściwie chodzi?
Wiek domeny jako czynnik wpływający na pozycjonowanie?
Dokument internetowy – w tym przypadku chodzi konkretnie o domenę – może być oceniany na podstawie daty jego powstania. Dzieje się tak wskutek przyznania firmie Google w 2008 roku patentu „Pobieranie informacji na podstawie danych historycznych”. Nie ma tutaj znaczenia sama data rejestracji domeny, gdyż można przecież kupić nazwę i nie wykorzystywać jej przez długi czas. Dlatego dla SEO nie jest ważny wiek domeny, ale działania, jakie były/są podejmowane na danej stronie. Chodzi o zachowania spamerskie, które są wykrywane przez algorytm Google, a domena dopuszczająca się ich – jest automatycznie degradowana lub nawet usuwana z listy wyszukiwania. Wytyczne dotyczące definiowania spamu są dostępne dla każdego webmastera, a mimo tego w samym roku 2018 algorytm wykrył około 4 milionów stron naruszających owe wytyczne. Co to oznacza dla Ciebie? Jeśli wykupujesz istniejącą już nazwę domeny i zaczynasz pozycjonować swoja stronę – możesz zdziwić się, że mimo wdrożonych działań nie dochodzisz do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. A okazuje się, że algorytm Google umieścił daną domenę na czarnej liście, na skutek wcześniejszych niedozwolonych działań prowadzonych za jej pośrednictwem. I tak, o ile nie ma znaczenia data rejestracji domeny, o tyle ważny jest autorytet domeny.
Autorytet domeny – co to takiego?
Strony mogą być oceniane w skali 1-100 pod kątem posiadanego autorytetu. Samo sformułowanie Domain Authority, czyli właśnie autorytet domen, zostało stworzone przez firmę MOZ – oferuje ona bezpłatne narzędzie do sprawdzenia autorytetu, choć sami twórcy zaznaczają, że „idealny autorytet nie istnieje” – za pomocą darmowej usługi porównuje się bowiem dwie domeny ze sobą i w ten sposób zostaje przygotowana ocena, która z nich „ma lepszy autorytet”. Oznacza to, że w ten sposób możemy poznać jakość przyjętej przez siebie strategię SEO oraz uzyskujemy wgląd w to, jakie przypuszczalne pozycje mogą uzyskać wybrane słowa kluczowe. Dowiemy się więc po prostu, czy strona ma potencjał na to, aby się dobrze pozycjonować. Narzędzie bierze pod uwagę:
- prowadzony link building wewnętrzny (pamiętaj o tym, że nie liczy się tak ilość linków, jak ich jakość),
- link building zewnętrzny (ile stron i o jakim autorytecie prowadzi do Twojej domeny poprzez odnośniki),
- ruch na stronie internetowej (świadczy on bowiem o tym, czy dana strona jest wartościowa dla użytkowników),
- zaprojektowanie strony zgodnie z UX (User Experience – doświadczenie użytkownika; to, czy strona jest intuicyjna, przyjazna pod każdym względem korzystania z niej).
Jak sprawdzić, czy odkupiona domena ma „dobrą historię”?
Jeśli zdecydowałeś się na odkupienie istniejącej już domeny, na samym początku na pewno sprawdzisz historię jej własności, ale nie zapominaj o weryfikacji zawartości strony, która wcześniej była na niej hostowana. Jak to zrobić? Możliwość taką daje archiwum internetowe archive.org, które zachowuje dane o ponad 694 bilionach stron internetowych. Dzięki temu dowiemy się, w jaki sposób dana strona była wcześniej używana, czy nie prowadzono na niej żadnych nielegalnych czy spamerskich działań oraz czy zostały na nią nałożone kary w postaci banów czy filtrów.
Odkupienie domeny czy zakup nowej?
Wiele osób zastanawia się nad tym, czy zakupić całkowicie nową domenę, czy może odkupić już istniejącą – ceny tych bywają niewysokie, ale kupujący liczą na to, że odkupiona domena pozwoli na łatwiejszą optymalizację SEO i na szybsze uzyskanie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania ze względu na to, że odkupiona domena posiada już dobre linkowanie zewnętrzne itd. Jednakże sam wiek witryny nie ma żadnego znaczenia – a jej historia, jeśli jej wcześniej nie sprawdzimy, może niemile zaskoczyć, ban czy filtr nałożony przez algorytm Google może całkowicie popsuć strategię SEO.
W przypadku nowej domeny zaczynamy z czystą kartą. Choć uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania będzie wymagało wiedzy i zaangażowania, to współpraca z doświadczoną agencją SEO może przynieść oczekiwane efekty w niedługim czasie. Nowa domena daje wiele możliwości: po pierwsze, tworzymy strategię SEO od zera, uwzględniając przy tym: jakie linki wewnętrzne się pojawią, jakie treści będą tworzone, jakie słowa kluczowe mają największy potencjał, a przy których będzie konieczna większa praca. Stworzenie spójnej pod względem treści i atrakcyjnie wyglądającej witryny oraz prowadzenie na niej odpowiednich działań pozycjonerskich pod okiem dobrej agencji SEO to klucz do sukcesu.