W pierwszej części artykułu sporządziliśmy podstawową checklistę, pozwalającą sprawdzić, czy Twoja strona jest dobrze zoptymalizowana pod SEO. Biorąc pod uwagę to, że pozycjonowanie to długi proces, wypełniony różnego rodzaju zadaniami, które przeprowadza się równolegle, taka checklista musi uwzględniać różne kwestie, w tym: prawidłowe indeksowanie witryny i poprawnie sporządzoną mapę strony; ważny certyfikat SSL potwierdzający bezpieczeństwo strony www; dobrze wypełnione meta dane; alternatywne opisy do grafik; prawidłowe linkowanie wewnętrzne i wiele innych. W tej części artykułu rozszerzamy checklistę o kolejne punkty: UX, CWV, przyjazne adresy URL, dane strukturalne, responsywność, content i linkowanie zewnętrzne.
1. Sprawdź, czy wersja mobilna strony wyświetla się poprawnie
Nie da się ukryć, że współcześnie coraz więcej osób korzysta na co dzień z Internetu w swoim smartfonie – według niektórych badań liczba ruchu w Internecie generowanego przez telefony komórkowe niemal przekracza już 60%. Oznacza to, że Twoja witryna powinna poprawnie wyświetlać się nie tylko na dużym ekranie komputera czy laptopa, ale także na mniejszych ekranach – smartfonów i tabletów. Jeśli Twoja strona internetowa nie ma wersji mobilnej – zwróć się do profesjonalistów w celu jej utworzenia. Jest to bowiem czynnik, który wpływa na pozycjonowanie.
2. Sprawdź szybkość i wydajność swojej witryny
Podany we wstępie skrót CWV to nic innego, jak Core Web Vitals, czyli jeden z czynników rankingowych Google. Są to wskaźniki, które pozwalają określić: stabilność wizualną strony, jej szybkość oraz wydajność. Na tej podstawie algorytm Google może ustalić jakość strony, a to wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce. Skorzystaj zatem z narzędzia Google PageSpeed Insights, aby sprawdzić CWV dla swojej witryny i jeżeli jakieś wskaźniki wymagają poprawy – popracuj nad tym. Współcześni internauci są niecierpliwi – dlatego czas ładowania strony powinien być jak najkrótszy.
3. Sprawdź poprawność adresów URL
Adresy URL nie są obojętne dla robotów indeksujących, jak i dla użytkowników – dlatego adres musi być przyjazny: powinien wskazywać, co zawiera dana podstrona. Należy unikać wielkich liter oraz znaków specjalnych, takich jak % czy &, a poszczególne wyrazy najlepiej rozdzielić dywizem. Jeśli w adresie URL umieścisz główne słowa kluczowe, z pewnością wpłynie to pozytywnie na pozycjonowanie danej podstrony.
4. Sprawdź dane strukturalne
Dane strukturalne są niezbędne dla robotów Google, gdyż pomagają im lepiej rozumieć treść strony. Dane te wprowadza się poprzez kod dodawany do skryptu witryny. Ma to wpływ między innymi na rozszerzenie wyników wyszukiwania, co z kolei może przełożyć się na zachęcenie użytkowników do odwiedzenia witryny.
5. Sprawdź linkowanie zewnętrzne
Od dawna wiadomo, że jednym z najważniejszych czynników, mających wpływ na ustalenie pozycji strony w wyszukiwarce Google, jest tzw. link building, czyli linkowanie zewnętrzne. Adres www Twojej strony internetowej powinien jak najczęściej pojawiać się w zewnętrznych serwisach, gdyż dla robotów Google będzie to oznaczało, że witryna jest wartościowa (skoro tak często jest polecana) – ponadto oprócz ilości odnośników liczy się też ich jakość. Linki powinny pochodzić z prawdziwych stron, nie tych tworzonych sztucznie na potrzeby SEO.
6. Sprawdź dodawany content i optymalizację UX
Kolejną ważną kwestią, której nie mogło zabraknąć na checkliście dotyczącej prawidłowej optymalizacji strony www pod kątem SEO, jest dodawany na witrynę content. Ma on znaczenie pierwszorzędne, gdyż za jego pomocą można umiejętnie wplatać słowa kluczowe w treść, a ponadto można zyskać miano eksperta, jeśli w tekstach będzie przekazywać się wartościowe dla użytkowników informacje. Słowa kluczowe powinny jednak pojawiać się naturalnie, każdy tekst zaś powinien być podzielony za pomocą nagłówków o odpowiedniej hierarchii (główny nagłówek to H1 i to tam powinna znaleźć się najważniejsza fraza dla strony, kolejne nagłówki to H2, H3…). Koniecznie należy zadbać też o odpowiednie formatowanie: stosowanie pogrubień, punktowań, grafik (z alternatywnym opisem!), infografik, a nawet wideo. Wszystko to bowiem wpływa na pozytywny odbiór tekstu przez użytkownika.
Cały content powinien być w pełni oryginalny – duplikaty od razu zostaną wykryte przez roboty Google, dlatego na pewno nie będą mieć pozytywnego wpływu na pozycjonowanie witryny. Jako właściciel strony www powinieneś skupić się na jej UX – czyli dostosowaniu jej do wrażeń użytkownika. Istotne powinno być zatem zadbanie o jej przejrzystą strukturę, stworzenie łatwego menu do nawigowania i atrakcyjnego interfejsu. Użytkownik powinien chcieć poruszać się po naszej stronie – dlatego musi być ona dopracowana i dostosowana do jego oczekiwań.
Jak widzisz, optymalizowanie strony www pod kątem SEO wymaga wykonania wielu różnych zadań. Zazwyczaj zajmuje to dużo czasu, dlatego większość właścicieli witryn decyduje się tu na wsparcie profesjonalistów – pozycjonerów, copywriterów i innych osób powiązanych z branżą SEO. Decydując się na taką współpracę, możesz być pewien, że Twoja strona www zostanie prawidłowo zoptymalizowana i wszystkie punkty checklisty zostaną spełnione.