Proces pozycjonowania jest zwykle długi i pełen różnych zadań, które należy wykonywać równolegle. Do niezbędnych działań zaliczyć trzeba między innymi optymalizację strony www pod odpowiednie słowa kluczowe. Ważne jest m.in. stworzenie dobrego linkowania wewnętrznego, udostępnianie wartościowego contentu, który będzie użyteczny dla odbiorcy i wiele, wiele innych… Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja strona została dobrze zoptymalizowana pod SEO, sprawdź naszą checklistę. Jeśli witryna spełnia wszystkie wymienione punkty – możesz być pewien, że pozycjonowanie jest przeprowadzane prawidłowo i z całą pewnością czeka Cię zdecydowane zwiększenie ruchu organicznego na stronie www.
1. Sprawdź indeksowanie witryny i mapę strony
Jak pewnie wiesz, roboty Google sprawdzają każdą stronę www, aby zaindeksować ją w wyszukiwarce – jednak aby było to możliwe, administrator witryny musi ją udostępnić do indeksowania. Możesz to sprawdzić w Google Search Console – to profesjonalne narzędzie jest niezbędne dla webmasterów, jak i pozycjonerów. Jeśli jeszcze nie skonfigurowałeś konta w GSC i nie połączyłeś go z witryną – zrób to teraz. Dzięki temu będziesz mógł – oprócz sprawdzenia wspomnianego statusu indeksowania – na bieżąco przeglądać statystyki dotyczące m.in. klikalności, ruchu na stronie czy pozycji na poszczególne słowa kluczowe. Od razu możesz skonfigurować też konto Google Anayltics, które jest niezbędne do przeprowadzania różnego rodzaju analiz dotyczących witryny.
Jeśli już sprawdziłeś, czy Twoja witryna i wszystkie jej podstrony są indeksowane, zobacz, czy strona posiada prawidłową mapę strony – w tym pliku, w formacie .xml, powinny znaleźć się wszystkie adresy URL danej domeny. Najprostszym sposobem, aby przesłać ten plik do Google, jest skorzystanie z wspomnianego wyżej narzędzia Google Search Console. Nie zapomnij o pliku robots.txt, gdyż to właśnie tutaj znajdują się wszelkie instrukcje dla robotów Google – m.in. to, czy jakaś podstrona ma być wykluczona z indeksowania (jak chociażby podstrona z polityką prywatności, którą proponuje się zwykle robotom pomijać, gdyż nie ma ona żadnego znaczenia pod kątem SEO).
2. Sprawdź ważność certyfikatu SSL
O tym, czy strona internetowa jest bezpieczna dla użytkownika, informuje odbiorców certyfikat SSL. Witryna posiadająca takie zabezpieczenie, jest pokazywana w taki sposób, że obok jej adresu URL w pasku wyszukiwania znajduje się także symbol kłódki. Ponadto początek adresu, czyli http://, zostaje zamienione na https://. Protokół bezpieczeństwa jest bardzo ważny także pod względem SEO, gdyż roboty Google patrzą lepiej na witryny, które dbają o bezpieczeństwo użytkowników. Jeśli nie masz certyfikatu SSL, możesz go kupić – sprawdź, czy firma, na której serwerze stoi Twoja domena, posiada opcję zakupu takiego zabezpieczenia. Jest ono ważne przez rok, a po upływie tego czasu należy certyfikat przedłużyć.
3. Sprawdź obecność meta danych
Podstawowymi elementami wyników wyszukiwania, widocznymi na stronie SERP, są meta tytuły oraz meta opisy, dlatego każda witryna powinna je posiadać. Tutaj należy mieć na uwadze długość takich nagłówków i tekstów – mogą one mieć ograniczoną liczbę znaków, dlatego należy w jak najprostszy i przy tym zwięzły sposób przedstawić zawartość strony. Warto, aby równocześnie zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia… Napisanie takich tekstów może nie być takie proste, dlatego wielu właścicieli stron www korzysta tutaj ze wsparcia doświadczonych copywiterów.
4. Sprawdź alternatywne opisy do grafik
Aby roboty Google mogły odczytać, co przedstawiają dane grafiki na stronie, wszelkie zdjęcia i obrazy powinny posiadać tzw. tekst alternatywny, czyli atrybuty alt. Ponadto ma to znaczenie także w kwestii dostępności cyfrowej witryny dla osób niepełnosprawnych – jeśli zależy nam na tym, aby nasza witryna spełniała warunki dyrektywy unijnej dotyczącej właśnie dostępności cyfrowej, atrybuty alt przy grafikach są obligatoryjne. Ponadto zastosowanie opisów alternatywnych sprawi, że obrazy z witryny będą wyświetlać się w Google Images, dzięki czemu możemy dodatkowo zyskać nowych odbiorców z ruchu organicznego.
5. Sprawdź linkowanie wewnętrzne
Kolejną ważną kwestią, która ma znaczenie dla SEO, jest prawidłowe linkowanie wewnętrzne. Warto co jakiś czas upewniać się, czy wszystkie linki odwołują się do odpowiedniej podstrony. Jeżeli jakaś podstrona jest niesprawna czy została usunięta, ale link do niej pozostał, wówczas użytkownikowi wyświetli się błąd – to może negatywnie wpływać na pozycjonowanie, dlatego warto unikać takich sytuacji.
Ponadto warto zadbać o to, aby struktura linkowania wewnętrznego była rozbudowana, tzw. aby skutecznie łączyć różne sekcje witryny ze sobą – np. w artykule może pojawiać się link do innego artykułu, nawiązującego do poruszanej kwestii. Link do bloga może znaleźć się także na podstronie z opisem produktu, jeżeli w danym artykule odwołujemy się do niego. Na takiej podstronie możemy wstawić również odwołania do podstron z podobnymi produktami itd. Możliwości jest całe mnóstwo, a takie linkowanie wpływa pozytywnie na pozycjonowanie.
Nasza checklista ma dopiero 5 punktów – wiesz już, że musisz sprawdzić linkowanie wewnętrzne, alternatywne opisy do grafik, jak i ważność certyfikatu SSL, obecność metadanych, indeksowanie witryny oraz plik z mapą strony i robots.txt. W następnej części artykułu nasza checklista rozszerzy się o kolejne punkty. Dowiesz się, jakie pozostałe działania on-page należy sprawdzić oraz które czynności off-page należy wykonać, aby strona była dobrze zoptymalizowana pod kątem SEO.