W pierwszej części artykułu wskazaliśmy, dlaczego od 2023 roku pojawiły się ograniczenia związane z reklamowaniem zabiegów medycyny estetycznej, specjalistycznego sprzętu oraz wyrobów z wykorzystaniem lasera czy kwasu hialuronowego. Przedstawiliśmy podstawową strategię marketingową, która pozwoli firmom z tej branży nadal zdobywać nowych klientów za pośrednictwem sieci. Jest to oczywiście pozycjonowanie, które nawet w kontekście nowych przepisów jest dozwolone i warto je wykorzystać. Co jeszcze warto wiedzieć w tym temacie?
Tworzenie artykułów eksperckich – wartościowy content pod SEO
Nowe prawo zakazuje reklamy wyrobów/usług medycyny estetycznej, ale nie jest to równoznaczne z zakazem publikowania treści informacyjnych, w tym artykułów eksperckich, za pomocą których można przekazać odbiorcom wartościową wiedzę. Dla przedsiębiorcy z branży medycyny estetycznej to podwójna korzyść. Po pierwsze, może wyrobić sobie miano eksperta, co zwiększy zaufanie odbiorców w stosunku do firmy, a to przełożyć się może na większą konwersję (większa liczba odwiedzających stronę internetową lub wyższa sprzedaż produktów czy usług).
Po drugie, tworzony content można wykorzystywać w pozycjonowaniu. Algorytmy Google bowiem zwracają uwagę na to, czy dana witryna jest wartościowa dla użytkownika – tj. czy może on znaleźć na niej to, czego szuka. Warto więc chociażby prowadzić bloga tematycznego, w którym będą zamieszczane ciekawe artykuły, na przykład z odpowiedziami na najczęstsze pytania potencjalnych klientów czy wyjaśniające przebieg poszczególnych zabiegów medycyny estetycznej, działanie jakiegoś produktu itd. Nie można bezpośrednio namawiać do skorzystania z danej usługi/produktu, ale można wyjaśniać, jak coś działa. Będzie to bowiem treść czysto informacyjna, a nie reklamowa.
O czym pamiętać, przygotowując strategię SEO pod medycynę estetyczną?
Jeśli zależy Ci na tym, aby zwiększyć widoczność Twojej strony internetowej, pomijając bezpośrednią reklamę, koniecznie musisz wdrożyć dobrą strategię SEO. Wspomnieliśmy już o tym w pierwszej części artykułu, jednak warto rozwinąć ten temat. Na skuteczną strategię SEO składa się wymieniona wcześniej optymalizacja techniczna. Witryna powinna być bowiem dopracowana jak najlepiej pod kątem technicznym. Ważne jest dostosowanie jej nie tylko do robotów indeksujących, ale też po prostu do użytkowników – powinni oni poruszać się po niej intuicyjnie, a cały wygląd powinien być „przyjazny”. W tym zakresie konieczne jest:
- tworzenie odpowiednich nagłówków. Użytkownik dzięki nim może łatwo odnaleźć się na stronie, a roboty indeksujące „widzą” podział sekcji na stronie.
- tworzenie przekierowań. Witryna nie powinna posiadać pustych czy usuniętych podstron (wyświetlających error).
- uzupełnienie metadanych oraz danych strukturalnych. Metadane widoczne są z poziomu wyników wyszukiwania, jest to tytuł strony i opis – a więc dane niezbędne dla użytkownika, ale roboty indeksujące także je analizują, dlatego konieczne jest tam umieszczenie słów kluczowych.
Właśnie, słowa kluczowe. To najważniejsza kwestia związane z pozycjonowaniem. Są to bowiem te hasła, które wpisują użytkownicy do okna wyszukiwania, aby znaleźć to, co ich interesuje. Zatem każda witryna musi być pozycjonowana słowami bezpośrednio związanymi z oferowanymi usługami czy produktami. Ponadto nie mogą to być frazy zbyt ogólne, na przykład „medycyna estetyczna”, gdyż tutaj z całą pewnością istnieje już spora konkurencja i ciężko będzie uzyskać miejsce w top3 czy top10 wyników wyszukiwania. Niemniej uzyskanie wyników z takiego pozycjonowanie także jest możliwe, jednak wymaga to sporego, nawet kilkuletniego nieustannego zaangażowania. O wiele prościej jest pozycjonować na frazy lokalne, co w przypadku gabinetów medycyny estetycznej ma duży sens – klienci bowiem poszukują firm blisko swojego miejsca zamieszkania, aby to tam wykonać dany zabieg. Wiele osób niezwiązanych z pozycjonowaniem nie ma wyczucia co do doboru odpowiednich słów kluczowych, dlatego warto tutaj zawiązać współpracę z agencją SEO. Specjaliści bez problemu dobiorą odpowiednie frazy, na które następnie zaczną pozycjonować witrynę.
Strategia SEO pod medycynę estetyczną – co jeszcze jest ważne
Kolejną ważną kwestią w strategii SEO pod medycynę estetyczną, jest dopasowanie serwisu internetowego do potrzeb użytkowników. Wiele badań wskazuje na to, że obecnie niemal ¾ internautów korzysta z sieci za pośrednictwem swoich smartfonów. Oznacza to, że witryna powinna być responsywna – dobrze wyświetlana na mniejszych ekranach niż duży monitor czy ekran laptopa. Równie ważny jest czas ładowania strony, gdyż współczesny internauta jest niecierpliwy i nie będzie zbyt długo czekał na to, aż witryna się uruchomi – po prostu pójdzie na inną stronę.
To wszystko kwestie techniczne, zaś tworzenie contentu – to kwestia merytoryczna, która jednak często też wymaga wsparcia profesjonalistów. Copywriterzy zajmują się bowiem tworzeniem wartościowych tekstów, które uwzględniają zastosowanie słów kluczowych, a więc są niezbędne do wzmacniania wyniku pozycjonowania. Nowe prawo wprawdzie ograniczyło możliwość bezpośredniej reklamy gabinetów medycyny estetycznej oraz firm produkujących specjalistyczny sklep oraz wyroby medyczne, ale nadal wymienieni przedsiębiorcy mogą starać się o uzyskanie jak najlepszej widoczności w sieci – o wyświetlanie swojej witryny w top10 wyników wyszukiwania Google. Do tego niezbędne jest profesjonalne pozycjonowanie.