Zmiany w prawie, wchodzące od 1 stycznia 2023 roku, jednoznacznie zakazują reklamowania w Internecie wyrobów medycznych (opartych na kwasie hialuronowym czy laserze), produktów medycyny estetycznej, implantów, specjalistycznego sprzętu oraz zabiegów. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Czy to koniec reklamy w Internecie dla podmiotów związanych z medycyną estetyczną? W jaki sposób pozyskiwać klientów? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się, jakie możliwości mają właściciele gabinetów, sprzedawcy wyrobów medycznych i inne osoby powiązane z dziedziną medycyny estetycznej, które chcą reklamować się poprzez sieć.
Medycyna estetyczna w 2023 roku – ograniczenia prawne
Ogólnie rzecz ujmując, ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku wskazuje, że od nowego roku, tj. 2023, w życie wchodzi zakaz reklamy różnych zabiegów i produktów związanych z medycyną estetyczną. Rozwiązanie to wynika z dostosowywania się do regulacji unijnych, tj. do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej z dnia 5 kwietnia 2017 roku, 2017/745. Nie musisz znać dokładnej treści tych dokumentów, aby wiedzieć, że od 1 stycznia 2023 roku nie można reklamować zabiegów zdrowotnych oraz wykorzystywać wizerunków lekarzy jako autorytetów w reklamie. Ponadto influencerzy oraz osoby niezwiązane z branżą medyczną także nie mogą jej reklamować. Nie dopuszcza się też reklamowania usług wykorzystujących wyroby medyczne – na przykład salonów kosmetycznych czy usług medycyny estetycznej, wykorzystujących implanty, wyroby oparte na laserze lub kwasie hialuronowym, sprzęt specjalistyczny. Jeśli ktoś złamie ten zakaz – może czekać go kara wynosząca nawet 2 mln zł. Jeśli jednak kampanię reklamową uruchomiłeś przed 1 stycznia 2023 roku, to do czerwca br. jest ona dozwolona.
Brzmi to wszystko nieciekawie? Wydaje się, że zakazują wszystkiego, a nic nie jest dozwolone? I nie dotyczy to jedynie branży medycyny estetycznej, a właściwie całej medycyny – reklamy mają być proste, zrozumiałe dla każdego, nie mogą wprowadzać w błąd, a więc aktorzy nie mogą wcielać się w rolę lekarzy. Dotyczy to każdego medium, a więc reklam w gazetach, audycjach radiowych, telewizji oraz w Internecie. Co możesz więc zrobić w takim wypadku?
Jak zgodnie z prawem reklamować w sieci działalność związaną z medycyną estetyczną?
Pod uwagę należy wziąć fakt, że wspomniana ustawa dotyczy publicznego reklamowania produktów/usług. Oznacza to, że możesz stworzyć strategię marketingową, która pomija bezpośrednie promowanie produktów i usług. Powinieneś skupić się na budowaniu zasięgów, nie uwzględniając kanałów reklamowych. Jak to zrobić?
- Wykorzystaj pozycjonowanie. Dzięki niemu możesz bowiem uzyskać jak najwyższą pozycję w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Wpisując dane słowo kluczowe, potencjalny klient w top10 powinien zobaczyć Twoją witrynę – gdy na nią wejdzie, będzie mógł zapoznać się z ofertą czy umówić się na wizytę lub zakupić jakiś produkt.
Dlaczego nie wystarczy zaindeksować strony internetowej, tylko trzeba starać się o uzyskanie jak najwyższego miejsca w wyszukiwarce? Według wielu badań, i specjaliści są co do tego zgodni, internauci wchodzą jedynie na kilka stron, które wyświetlają im się jako pierwsze. Mało kto „kopie” dalej. Dlatego właśnie firmy prześcigają się w pozycjonowaniu swoich witryn, gdyż jak najwyższa pozycja to gwarancja wielu nowych odbiorców. Nie musisz tworzyć filmików reklamowych, postów marketingowych, wykupywać reklamy w gazecie czy w radiu, aby uzyskać popularność swojego biznesu związanego z medycyną estetyczną. A wszystko to w zgodzie z obowiązującym od 2023 roku prawem. Jeśli nie wiesz, jak stworzyć strategię marketingową wykorzystującą SEO, skontaktuj się z nami – odpowiemy na wszystkie Twoje pytania, gdyż na co dzień zajmujemy się właśnie pozycjonowaniem stron internetowych. Co ważne, SEO, choć jest strategią marketingową, nie jest działaniem reklamowym. Dlatego właśnie warto w ten sposób szukać nowych potencjalnych klientów.
SEO w medycynie estetycznej
Każda strategia SEO składa się z trzech podstawowych elementów: optymalizacji strony internetowej w celu usprawnienia jej działania, tworzeniu contentu wartościowego dla użytkownika, budowy linkowania zewnętrznego, aby zwiększyć autorytet strony. Jest to wiele zadań do wykonania, w dodatku rozłożonych w czasie, dlatego właśnie wielu przedsiębiorców decyduje się na zatrudnienie specjalistów: pozycjonerów oraz copywriterów. Dobra strategia SEO pozwala na uzyskanie oczekiwanych efektów w postaci jak najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania Google. W ten sposób gabinet medycyny estetycznej czy firma produkująca specjalistyczne sprzęty czy wyroby nadal będzie mogła zdobywać nowych klientów, w zgodzie z nowym prawem. Oczywiście nie dzieje się tak z dnia na dzień, gdyż poprawnie wdrażana strategia SEO przynosi wyniki po upływie kilku miesięcy, czasami nawet roku. Jest to całkowicie „normalny” czas, należy wziąć więc to pod uwagę przy planowaniu budżetu na pozycjonowanie.