Marketing treści jest dziś niezbędny do tego, aby dobrze rozreklamować swoją firmę w sieci. Mowa tu o artykułach blogowych, artykułach eksperckich, rozbudowanych opisach oferty i wielu innych tekstach, które razem budują wartościową stronę internetową. Wszystko wskazuje na to, że content marketing zajął szczególne miejsce w działaniach związanych z reklamą internetową i w najbliższym czasie to się nie zmieni. Wiele osób nawet odrzuciło dawniej uznawane za podstawowe działania PR – public relations – twierdząc, że w momencie przemian marketingowych PR nie jest już potrzebne. Czy aby na pewno? Być może jednak słusznym posunięciem będzie połączenie content marketingu z public relations? Jak to zrobić? Jak efektywnie komunikować się ze swoimi klientami? O tym opowiemy w dzisiejszym artykule.
Czym są public relations?
Public relations to określenie pozwalające opisać zarządzanie komunikacją marki z szeroko pojętym otoczeniem. Chodzi tu o kontakt z odbiorcami zewnętrznymi oraz wewnętrznymi, a więc zarówno z potencjalnymi klientami, organizacjami pozarządowymi, konkurencją; jak i pracownikami oraz innymi osobami mającymi jakikolwiek związek z firmą.
Skuteczne działania z zakresu PR powinny kreować pozytywny wizerunek marki, nawiązywać wartościowe więzi z konkretnymi odbiorcami. To przede wszystkim troska o dobre relacje pomiędzy firmą a otoczeniem, co wiąże się także z budową świadomości i lojalności wobec firmy wśród grup docelowych. Do PR zaliczają się także kontakty z mediami, jak też działania związane z zarządzaniem informacją w trakcie kryzysu (tzw. PR kryzysowy). Wszystkie działania w zakresie public relations prowadzone są zawsze zgodnie z wcześniej określoną strategią komunikacji – oznacza to, że pod tym względem PR jest podobne do content marketingu, jednak tutaj firma nastawiona jest na budowę wizerunku i odpowiedniego odbioru marki przez otoczenie, nie zaś na próbie uzyskania jak najwyższej sprzedaży. Niemniej jednak w obu tych kwestiach najważniejszy jest dialog między marką a odbiorcami.
Czym jest content marketing?
Już we wstępie tego artykułu wskazaliśmy, jakie treści zalicza się do content marketingu. Były to artykuły blogowe, teksty eksperckie, opisy produktów i oferty, ale warto pamiętać także o możliwości tworzenia różnego rodzaju poradników, e-booków czy nawet webinarów, podcastów oraz kursów internetowych. Stronę internetową warto wzbogacać także o wysokiej jakości zdjęcia, grafiki oraz infografiki. Content marketing to również FAQ, czyli zbiór odpowiedzi do pytań najczęściej zadawanych przez odbiorców. W skrócie – chodzi o wszelkie materiały pozwalające potencjalnemu klientowi poznać markę i zrozumieć jej sposób działania, wartości oraz filozofię, czego efektem ma być uzyskanie większej sprzedaży.
Aby wszystkie te działania były skuteczne, konieczne jest opracowanie strategii marketingu treści. Dzięki temu można określić cele, wskazać narzędzia niezbędne do realizacji strategii, jak i wymienić inicjatywy, które mogą pozytywnie wpłynąć na budowanie relacji z potencjalnym klientem. Wraz z upływem czasu analiza dokumentu może nam pokazać, czy podążamy zgodnie z wyznaczonymi kierunkami rozwoju, a jeśli nie – zobaczymy, gdzie popełniamy błędy, co sprawi, że łatwiej będzie wdrożyć plan naprawczy.
Jak połączyć public relations z content marketingiem?
Doskonałym sposobem na połączenie zalet public relations z możliwościami content marketingu jest influencer marketing. Uważa się, że obecnie jest to jedna z najbardziej efektywnych dróg pozwalających poszerzyć świadomość marki wśród odbiorców, a przy tym zyskać nowych klientów. Zadaniem marki jest tutaj zaangażowanie znanej w Internecie osoby – tzw. influencera – do kampanii promocyjnej. Popularność influencera sprawia, że może on szybko dotrzeć do całego grona swoich fanów, które często liczy się nawet w setkach tysięcy osób! W mediach społecznościowych – np. na Instagramie, Facebooku oraz TikToku, jak też na Youtubie – przedstawia on swojej publiczności dany produkt. Dzięki temu, że posiada on już zaufanie swoich fanów, może on szybko trafić do nich z komunikatem o produkcie czy ogólnie o marce. Oczywiście wybierając influencera, warto zwrócić uwagę na to, aby miał on choć jakąś styczność z branżą, w której działa nasza firma, aby mógł wypowiadać się jako ekspert. Przykładowo, jeśli jesteśmy firmą produkującą akwaria morskie, warto do współpracy wybrać youtubera, który od lat tworzy swój kanał związany właśnie z tą tematyką.
Co oprócz influencer marketingu?
Oczywiście influencer marketing nie jest jedyną opcją, która pozwala na połączenie content marketingu z public relations. Jest to możliwe na wiele różnych sposobów – warto tutaj postawić na kooperację. Jeśli zatrudniamy zarówno specjalistów PR, jak i specjalistów od marketingu treści, powinniśmy pozwolić im na współpracę – dzięki temu sprawdzimy, jakie punkty wspólne można wykorzystać do stworzenia wartościowej komunikacji z otoczeniem, zarówno pod względem budowania świadomości marki, jak i zwiększania sprzedaży.