Podstawowym sposobem na naturalną promocję jest content marketing, czyli dostarczanie odbiorcom wartościowej treści na temat związany z naszą firmą. Działania należące do tej strategii nierozerwalnie połączone są z pozycjonowaniem strony internetowej, dlatego nie powinniśmy tego zaniedbywać, jeśli zależy nam na uzyskaniu wysokiego miejsca w wyszukiwarce. O czym więc należy pamiętać, aby content marketing był naprawdę skuteczny?
Budowanie więzi z odbiorcami
Po pierwsze, treści należy przygotowywać tak, aby budować więź z odbiorcami. Nie tylko przedstawiamy więc nasz produkt, ale przede wszystkim wywołujemy wrażenie, że nasza firma jest blisko użytkowników – to relacja długoterminowa, która będzie z czasem procentować. Kierowanie treści do Internautów nie powinno być jednostronne – ma wywołać ich reakcje, wzbudzić do komentowania. Często dzięki komentarzom możemy zdobyć też pomysł na kolejną publikację, dowiemy się, co tak naprawdę interesuje naszych odbiorców i o czym chcieliby czytać. Zachęceni w ten sposób, z pewnością będą do nas wracać i chętniej kupią dany produkt.
Budowanie wizerunku eksperta
Ważne jest, aby odbiorca odczuł, że jesteśmy ekspertami w swojej dziedzinie. Istnieje bowiem większe prawdopodobieństwo, że zakupi produkt/usługę od specjalisty w danym temacie niż od firmy, która nie angażuje się w swoją działalność w sieci. Dlatego tak ważny jest tutaj content marketing, za którego pomocą możemy jak najlepiej się zaprezentować. Dzieląc się z odbiorcami swoją wiedzą, zyskujemy u klientów autorytet. Pokazujemy, że znamy się na rzeczy i dobrze wiemy co i dlaczego oferujemy – oraz kto może z tej oferty skorzystać. Zamiast zachęcać do kupna za pomocą pustych sloganów i obietnic, lepiej dokładnie przedstawić możliwości danego produktu oraz jego zastosowanie, a także odpowiadać na pojawiające się pytania potencjalnych klientów.
Budowanie pozycji strony
Działania z zakresu content marketingu są niezbędne do pozycjonowania strony internetowej. Dzięki opisom kategorii i produktów oraz dzięki wpisom blogowym roboty Google zaczynają dostrzegać, że nasza strona posiada wartościową treść, która wpisuje się w potrzeby użytkowników. To zaś pozwoli nam przesunąć się do przodu na liście wyników wyszukiwania i w ten sposób rzeczywiście trafiać do Internautów, którzy poszukują właśnie naszych produktów. Oznacza to, że content marketing powinien stanowić część obranej strategii SEO. W publikowanych treściach powinny więc pojawiać się odpowiednie słowa kluczowe, także frazy z długim ogonem. Warto do wpisów blogowych dodawać linkowanie wewnętrzne. I co ważne – im bardziej wartościowa treść, tym większe prawdopodobieństwo, że Internauci przekażą artykuł dalej, a my uzyskamy wartościowe linki zewnętrzne.
Budowanie treści dopasowanej do odbiorcy
Content marketing to nie tylko treść pisana w postaci wpisów blogowych i opisów produktów. To także galerie zdjęć, filmy, infografiki, raporty. Zanim więc przystąpimy do działań z zakresu content marketingu, warto zastanowić się, jaka jest nasza grupa docelowa – i dopasować do niej treści. Czasami bardziej skuteczne efekty sprzedażowe przyniosą krótkie treści pisane, czasami zaś będziemy musieli zaoferować naszym potencjalnym klientom darmowego e-booka, który lepiej przekona ich do zakupu naszego produktu/usługi. Niezależnie od wyboru, warto równolegle prowadzić firmowego bloga, gdyż takie treści zawsze mają wpływ na pozycjonowanie strony.
Budowanie firmowego bloga
Choć prowadzenie firmowego bloga nie jest zadaniem trudnym, warto przed przystąpieniem do pracy dobrze się przygotować. Po pierwsze, wypisać wszystkie słowa kluczowe, na które się pozycjonujemy i które będziemy wykorzystywać w tekstach. Po drugie, zastanowić się, jakich informacji związanych z konkretnymi produktami/usługami będą poszukiwać nasi odbiorcy. Dopiero wówczas możemy przystąpić do pisania. Zazwyczaj jest to czasochłonne – ponieważ wpisy blogowe powinny pojawiać się regularnie. Wiele firm decyduje się więc na zatrudnienie specjalistów od content marketingu, którzy dbają o to, aby blog żył i był odwiedzany przez użytkowników. Treści wysokiej jakości z pewnością wzbudzą zainteresowanie, co przełoży się na reakcje odbiorców – komentarze, przysyłanie zapytań. Naszym kolejnym zadaniem będzie odpowiadanie na wszystkie pojawiające się wątpliwości, w ten sposób tworząc relację z potencjalnym klientem.
Budowanie dobrego tekstu
Dobry tekst powinien spełniać pewne warunki – tylko wówczas będzie wspierał pozycjonowanie strony. Ważne jest, aby słowa i frazy kluczowe pojawiały się w odpowiedniej liczbie: nie może być ich ani za dużo, ani za mało. W pierwszym przypadku algorytm Google uzna tekst za sztucznie naszpikowany keywords i tym samym zmniejszy jego wartość. W drugim przypadku treść może zostać uznana za mniej wartościową. Szacuje się, że w przeciętnej długości artykule blogowym słowa kluczowe powinny pojawić się tylko kilka razy. Co istotne, tekst powinien być unikalny. Wszelkie kopiowanie treści z innych miejsc wpłynie negatywnie na pozycjonowanie. Blog firmowy powinien być też spójny tematycznie, a poszczególne artykuły – podobne w budowie, podzielone na akapity, posiadające nagłówki H1, H2.
Choć działania z zakresu contentu wydają się proste, tak naprawdę również w tej gałęzi marketingu należy najpierw przygotować spójną strategię, która pozwoli nam na generowanie naprawdę wartościowych treści, przekładających się nie tylko na budowanie relacji długoterminowej z odbiorcą, ale też na wzrost znaczenia strony internetowej dla robotów Google i tym samym uzyskiwanie coraz wyższej pozycji w wyszukiwarce.