Wielu osobom wydaje się, że pozycjonowanie to działanie, które powinno przynieść błyskawiczne efekty. Jeżeli wyniki nie przychodzą natychmiastowo, niektórzy zaczynają zastanawiać się, czy nie lepiej przerwać optymalizację SEO. Chcą w ten sposób zaoszczędzić pieniądze i być może przeznaczyć je na inną formę reklamy. Czy to jest dobry pomysł? Co się stanie, jeśli zrezygnujesz z pozycjonowania?
Zakończenie procesu optymalizacji treści na stronie
Dobrze przygotowana strategia SEO uwzględnia szereg działań, wśród których wymienia się między innymi regularne publikowanie treści wartościowej dla użytkownika oraz wzbogaconej o słowa kluczowe, które pozwalają pozycjonować stronę. Zgodnie z obecnymi standardami wszelkie treści na stronę internetową powinny być pisane pod kątem UX – user experience – czyli z uwzględnieniem doświadczenia użytkownika. Oznacza to, że musimy wczuć się w odbiorcę i zastanowić się, czego on oczekuje. Z całą pewnością jest to treść o wysokiej jakości, w której znajdzie odpowiedzi na swoje pytania. Dodatkową zaletą publikacji tak wartościowej treści jest wyrobienie sobie dobrej marki, miana eksperta w danej dziedzinie – co może wpłynąć pozytywnie na sprzedaż produktów czy usług.
Jeżeli zastanawiamy się nad rezygnacją z pozycjonowania – będzie to oznaczało także zakończenie procesu optymalizacji treści na stronie. Co to oznacza dla firmy? Po pierwsze, roboty Google zauważą, że strona www nie jest tak aktywna jak wcześniej. Jeżeli jeszcze niedawno przez chociażby pół roku publikowałeś jeden wartościowy wpis tygodniowo, a nagle zaprzestajesz tej publikacji – algorytmy Google od razu wiedzą, że „coś się dzieje”. Ich zadaniem jest bowiem promowanie stron jak najbardziej wartościowych dla użytkowników, mających dopasowane do ich potrzeb treści – zaprzestanie optymalizacji strony będzie zatem wiązać się ze stratą punktów rankingowych, a więc z niższą pozycją w wynikach wyszukiwania Google.
Jeśli wcześniej współpracowałeś z agencją SEO, nie musiałeś martwić się o wartościowe teksty – dbali o nie doświadczeni copywriterzy. Koniec pozycjonowania oznacza też koniec treści tworzonych pod SEO. Możesz się oczywiście zająć tym samodzielnie lub poprzestać na nudnych, sztampowych opisach produktów przypominających szkolne wypracowania. Jednak czy to zachęci potencjalnego klienta do skorzystania właśnie z Twojej oferty?
Zakończenie budowy zaplecza linkowego
Pozycjonowanie to także zdobywanie nowych linków przychodzących, jak i budowa linkowania wewnętrznego. Jeżeli zrezygnujesz ze stworzonej przez agencję SEO strategii, musisz liczyć się z tym, że liczba nowych linków zewnętrznych prowadzących do Twojej strony znacząco spadnie. Dla robotów Google będzie to informacja, że Twoja strona www przestała być interesująca – a więc jej wartość dla potencjalnych odbiorców zdecydowanie spadła. A to jest prosta droga do tego, aby ustąpić miejsce rankingowe innym, bardziej wartościowym stronom. Bez budowy linkowania nie utrzymasz wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Oczywiście ktoś może pomyśleć, że po prostu sam będzie pozyskiwać linki. Jest to możliwe, jednak należy pamiętać, że specjaliści SEO zajmują się nie tylko zdobywaniem linków zewnętrznych, ale i ich analizą. Znaczenie dla pozycjonowania ma bowiem nie sama ilość odnośników, ale także ich jakość. Jeżeli do strony www prowadzi nadmiar tzw. spamerskich linków, roboty Google szybko to wychwycą i mogą nałożyć karę na witrynę – co przełoży się na spadek w wynikach wyszukiwania.
Zakończenie działań związanych z technicznym SEO
Rozwiązanie współpracy z agencją SEO wiąże się także z tym, że stracisz opiekuna Twojej strony www. Optymalizacja witryny nie jest bowiem działaniem jednorazowym, a konieczne jest stałe monitorowanie strony internetowej, aby od razu naprawiać ewentualne błędy, jak i korygować optymalizację w przypadku zmian w strategii SEO. Jeżeli zrezygnujemy z regularnych prac nad stroną www, może to wiązać się z obniżeniem poziomu zadowolenia odbiorców trafiających na witrynę – którzy widzą, że dawno nie była ona aktualizowana czy że pojawiły się jakieś błędy. Brak technicznej analizy strony może generować też zagrożenie cyberbezpieczeństwa witryny (jeżeli nie będziemy na bieżąco odnawiać certyfikatu SSL), pojawienie się uszkodzonych linków, zmniejszenie widoczności strony; mogą też pojawić się problemy z szybkością witryny.
Oczywiście każdy może zrezygnować z pozycjonowania w dowolnym momencie. Warto jednak mieć na uwadze to, że zaprzestanie działań SEO wiąże się ze spadkiem na niskie pozycje w wynikach wyszukiwania. Konkurencja bowiem nie próżnuje, tylko dalej pozycjonuje swoje strony – a więc my, sami z siebie, ustępujemy im miejsca. Czy to właśnie jest efekt, który chcieliśmy osiągnąć? Zdecydowanie nie. Dlatego właśnie pamiętajmy, że odpowiednio prowadzona strategia SEO to szereg działań rozłożonych w czasie, a wyniki nie przychodzą natychmiastowo. Gdy jednak już uzyskamy wysokie miejsce w wynikach Google, możemy być pewni, że kontynuując tak skuteczną strategię, nadal będziemy zyskiwać nowych odwiedzających, co przełoży się na zwiększenie sprzedaży, a nasza marka z dnia na dzień będzie coraz bardziej rozpoznawalna.