Dylemat, przed którym prędzej czy później staje każdy, kto chce promować swoją firmę w wyszukiwarce Google. Podjęcie słusznej decyzji wymaga zgłębienia zagadnień związanych zarówno z pozycjonowaniem, jak i kampaniami AdWords, na co nie każdy przedsiębiorca ma czas. I my to rozumiemy. Dlatego powstał niniejszy wpis, by ułatwić rozgryzienie tematu i wybór rozwiązania najlepszego dla własnych potrzeb marketingowych.
Punktem wyjścia do spostrzeżeń, które przekazujemy, jest obserwacja efektów setek kampanii z zakresu marketingu internetowego, które do tej pory przeprowadziliśmy dla naszych klientów.
Pozycjonowanie, czyli skuteczność, prestiż i ekonomiczność
Pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu, fachowych prac na stronie internetowej, dobrych treści i profesjonalnego pozyskiwania wartościowych linków do strony. Wszystko to trwa, generuje potrzebę rzetelnej pracy i inwestycji w serwis www. Jednak w perspektywie długofalowych efektów w postaci wysokich pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania, pozycjonowanie zdecydowanie jest opłacalne i warte wszelkiego zachodu. Wszystko dlatego, że stabilne pozycje to nie tylko stały dostęp do klientów, którzy o każdej porze dnia i nocy szukają różnych produktów i usług. To pozytywny sygnał dla internautów, budujący wizerunek mocnej i stabilnej marki budzącej zaufanie. To także mocny komunikat dla konkurencji, nadający bezsprzeczną pozycję czołowego gracza w branży.
Co więcej – inwestując w pozycjonowanie, inwestujesz w firmową stronę internetową, która będzie zyskiwać na użyteczności i zawartości, ale przede wszystkim będzie też stałym źródłem zainteresowania firmą, a przede wszystkim jej produktami i usługami.
Google AdWords, czyli szybkość, elastyczność i różnorodność
Natomiast reklama za pomocą Google AdWords, czy właściwie Google Ads, to
natychmiastowa widoczność w Sieci i możliwość błyskawicznego dotarcia do potencjalnych klientów. Wystarczy określić budżet i przygotować treści reklam, co w praktyce oznacza, że już w kilka godzin da się uruchomić reklamę, która działa natychmiast. I również natychmiast można ją wyłączyć, dlatego tak dobrze sprawdza się w przypadku działalności sezonowych czy nastawionych na pozyskanie konkretnej liczby kontaktów.
Warto pamiętać, że Google Ads to nie tylko linki sponsorowane w wyszukiwarce. To bardzo praktyczne opcje, by dotrzeć do klientów również innymi kanałami, np. za pomocą kampanii displayowych na stronach sieci reklamowej, liczącej aktualnie ponad 2 miliony serwisów www i aplikacji, w których można wyświetlać reklamy. Co więcej, reklamy te można swobodnie i precyzyjnie targetować, dobierając odbiorców tak, by wpisywali się w charakterystykę naszej grupy docelowej – po płci, wieku, zainteresowaniach, itp. Google AdWords umożliwia także maksymalne wykorzystanie raz zdobytego potencjału, konkretnie przez remarketing, czyli przypomnienie o firmie czy produkcie osobom, które już raz odwiedziły stronę www i wykazały zainteresowanie ofertą.
Wszystkie wymienione elementy powodują, że Google AdWords to reklama idealna. No może prawie idealna.
Zdejmujemy różowe okulary – czyli co trzeba wiedzieć o pozycjonowaniu i AdWords
Zarówno pozycjonowanie, jak i Adwords wyróżniają się cechami charakterystycznymi, które dla niektórych działalności będą determinujące w trakcie wyboru właściwej metody promocji.
Pozycjonowanie trwa, dlatego na jego efekty trzeba poczekać od kilku tygodni po kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. By było skuteczne musi dotyczyć dobrej strony, bogatej w unikatowe treści i prezentującej wartościową zawartość. Dobrze, by pozycjonowaniem zajęli się specjaliści, z doświadczeniem i stosujący bezpieczne metody zgodne z dobrymi praktykami optymalizacji stron www. (To, jak takich znaleźć i wybrać to kolejny dylemat i temat na następny artykuł na naszego bloga.) Ważne jest też, by mądrze dobrać wyrażenia kluczowe do pozycjonowania, bo od nich zależy czy kampania przyniesie zamierzone efekty.
Natomiast decydując się na kampanię AdWords, trzeba mieć świadomość konieczności sporej inwestycji. Szczególnie w tych najbardziej konkurencyjnych branżach, gdzie stawka za kliknięcie w link sponsorowany może dochodzić nawet do kilkudziesięciu złotych. Dlatego nawet bardzo duży budżet nie zagwarantuje stałego wyświetlania reklamy na pierwszej stronie wyników Google. Na dodatek coraz popularniejsze stają się systemy do blokowania reklam, które uniemożliwiają dotarcie do znacznej części potencjalnych odbiorców promowanej oferty. Jak podaje raport przygotowany przez OnAudience.com Polska plasuje się w ścisłej czołówce państw, w których blokowanie reklam wzrasta z roku na rok – w 2017 r. oprogramowanie blokujące powstrzymało 46% wyświetleń. Jeszcze jedno niebezpieczeństwo pociąga za sobą sama jakość prowadzenia kampanii i zarządzania budżetem, by gospodarować nim wydajnie trzeba to robić z wyczuciem – odpowiednio selekcjonować słowa kluczowe, racjonalnie określać maksymalne stawki za kliknięcie, obserwować przebieg kampanii i na bieżąco ją optymalizować, by przynosiła jak największe zyski.
Połączenie pozycjonowania i AdWords – rozwiązanie idealne?
Na pewno optymalne. Odpowiednie skoordynowanie działań podejmowanych w ramach kampanii AdWords i pozycjonowania to naprawdę bardzo dobra droga do osiągnięcia maksymalnych korzyści z promocji w Sieci. Nie dość, że zapewnia dotarcie do wszystkich – i tych, co klikają tylko w linki sponsorowane i tych, którzy ufają wyłącznie wynikom naturalnym. To dodatkowo wypiera konkurencję z aż dwóch miejsc na pierwszej stronie wyników wyszukiwarki. Nie można też pominąć korzyści wizerunkowych i efektów długofalowych, wynikających z połączenia pozycjonowania i Google Ads – im częściej klienci widzą stronę na topowych miejscach, tym mocniej zapada ona w pamięć – jako mocna marka, co zwiększa szansę na potencjalny kontakt w przyszłości. Na koniec najmocniejszy argument, czyli finanse. To, że uruchomimy dwa działania jednocześnie nie oznacza konieczności posiadania ogromnych budżetów reklamowych. Odpowiedni plan i umiejętne zarządzanie kampaniami pozwala przy racjonalnym budżecie wycisnąć maksimum korzyści i pożądanych efektów.
Słowem podsumowania – jak to często w kwestii marketingu bywa, na pytanie o wybór najlepszej metody promocji, nie ma jednoznacznej i uniwersalnej odpowiedzi. Zdecydowanie należy przeanalizować indywidualne uwarunkowania branżowe i zdefiniować cele, by dobrać taką formę reklamy, która pozwoli zrealizować plany biznesowe.
Jedno możemy stwierdzić jednoznacznie – warto, a nawet trzeba promować się w Google. Jeżeli borykasz się z wątpliwościami, co wybrać i jak zrealizować kampanię, skorzystaj z naszego doświadczenia. Zapewniamy rzetelną analizę sytuacji, dobór odpowiednich narzędzi i środków, a przede wszystkim skuteczną kampanię reklamową w wyszukiwarce.