W poprzedniej części artykułu wyjaśniliśmy, czym tak właściwie jest CMS i jakie są jego rodzaje, a także dlaczego tak ważny jest jego wybór, jeśli stoimy właśnie przed budową sklepu internetowego. W tym tekście skupimy się już na konkretnych CMS-ach i wskażemy ich wady oraz zalety. Gdy zestawisz je ze swoimi wymaganiami oraz oczekiwaniami, szybko będziesz mógł wybrać ten CMS, który okaże się dla Ciebie najlepszy. Jego wdrożenie możesz zaś zlecić webdeveloperom – dlatego już teraz zapraszamy Cię do kontaktu z nami, z chęcią odpowiemy na wszystkie pytania w tej kwestii.
Najpopularniejsze CMS-y do budowy sklepu internetowego
Wśród najpopularniejszych CMS-ów do budowy sklepu internetowego wymienia się Presta Shop. Jest on bowiem bardzo łatwy w obsłudze, posiada intuicyjny i przyjemny wygląd. W Polsce z tego systemu korzysta ponad 30% użytkowników CMS. Dostęp do niego uzyskujemy na podstawie licencji OpenSource, a sama instalacja jest bardzo prosta. Co ważne dla niektórych – jeden panel pozwala na prowadzenie nawet kilku sklepów jednocześnie. Właściciel uzyskuje też możliwość skorzystania z wielu bezpłatnych i płatnych dodatków, jak też możliwość integracji z platformami Allegro oraz Ceneo.
Wśród zalet wymienia się:
- intuicyjny panel do zarządzania sklepem,
- funkcjonalność systemu,
- stały rozwój oprogramowania, aktualizacje,
- wiele dodatkowych modułów.
Wadę zaś mogą stanowić ceny wielu dodatków, co sprawia, że system ten może być nieodpowiedni dla dużych sklepów, gdyż jego rozbudowa nie jest wystarczająco opłacalna. Niemniej małe i średnie sklepy internetowe z pewnością będą z niego zadowolone.
Drugim najpopularniejszym CMS jest Magento – obsługujące prawie 2,5 mln sklepów internetowych. Ten system posiada kompletne, gotowe oprogramowanie oparte o licencję OpenSource. Integruje on zarządzanie sklepem, produktami oraz magazynem. Daje szerokie możliwości marketingowe, takie jak tworzenie bonów rabatowych dla konkretnych grup klientów. Oprócz prostej obsługi oraz dostępności w wielu językach, CMS jest dostosowany do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Do zdecydowanych zalet należy poziom bezpieczeństwa, pozwalający na prostą implementację protokołu SSL i tworzenie stron dedykowanych IP. Co ważne od strony SEO – jest on niezwykle przyjazny dla pozycjonerów, pozwala bowiem na modyfikację metadanych oraz integrację z Google Analytics.
Warto wspomnieć o jeszcze jednym popularnym CMS-ie – Shoper. W odróżnieniu od dwóch wcześniejszych, ten dostępny jest w formie SaaS (software as a service) – trzeba wybrać u producenta jeden z trzech pakietów, różniących się ceną oraz funkcjonalnościami. Od tego zależy, jaką maksymalną liczbę produktów będzie można wprowadzić do sklepu internetowego (do 50 tys. w najbogatszej wersji). Popularność Shopera wynika z jego szybkiej, automatycznej instalacji oraz z prostej obsługi.
Wybór CMS do budowy sklepu internetowego – podsumowanie
Wspomnieliśmy o trzech jedynie systemach CMS (ze względu na ograniczenia znakowe artykułu), jednak jest ich o wiele więcej. Właściciele nowo powstających sklepów internetowych najczęściej pytają o te trzy – gdyż są najpopularniejsze, a możliwości, jakie dzięki nim można uzyskać, sprawiają, że nie ma potrzeby poszukiwania jeszcze innych opcji. Niemniej jednak warto porównać ze sobą te systemy, aby wybrać ten, który sprawdzi się najlepiej w konkretnym przypadku. Pod uwagę należy koniecznie wziąć wielkość sklepu – gdyż inny CMS pozwala na lepsze zarządzanie małym sklepem, a inny tym naprawdę dużym.
CMS a pozycjonowanie sklepu internetowego
Kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest to, czy dany CMS będzie pozwalał na skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego. Dlatego wybierając CMS, powinniśmy wziąć pod uwagę to, czy pozwala on na:
- edycję tytułów stron,
- edycję meta opisów,
- stworzenie mapy witryny,
- dodawanie altów do zdjęć,
- tworzenie przyjaznych URL-ów,
- tworzenie automatycznych oraz ręcznych przekierowań,
- tworzenie wersji produktów, co zapobiegnie powstawaniu duplikatów,
- stworzenie responsywnej strony.
Na tej podstawie można określić potencjał danego CMS-a pod kątem SEO. Chodzi tu jedynie o możliwości, same roboty Google odwiedzające sklep internetowy nie interesują się tym, na jakim systemie został on postawiony – tutaj nie ma lepszych i gorszych. Liczą się dopiero widoczne efekty, a więc to, czy dany CMS pozwala na wprowadzanie jakichś korzystnych pod względem SEO zmian, czy nie. Warto mieć na uwadze to, że nieumiejętne wdrożenie systemu CMS, a następnie jego modyfikacje, mogą wpływać na SEO, powodując pewne problemy, takie jak np. błędne generowanie adresów URL, prowadzące do duplikacji treści, czy złe przekierowania stron z błędami 404. Dlatego jeśli chciałbyś mieć pewność, że wybrany CMS dobrze spełni swoje zadanie nie tylko pod kątem zarządzania sklepem internetowym, ale także ze względu na jego pozycjonowanie, skontaktuj się z nami. Z chęcią odpowiemy na wszystkie Twoje pytania i postaramy się pomóc Ci wybrać najlepszą dla Ciebie opcję.