Branża e-commerce w ostatnim czasie wiele zyskała. Przyczyniła się do tego między innymi pandemia, która zdecydowanie wpłynęła na zachowania konsumentów – ci bowiem w dużej mierze zaczęli kupować w Internecie, i trend ten wzmocnił się jeszcze w 2022 roku. Nic nie wskazuje na to, żeby miało się to odmienić. Dlatego właśnie oprócz sklepu stacjonarnego poleca się prowadzić sklep on-line – gdyż wówczas podwaja się zyski, rozszerzając swój target na klientów z całej Polski, a nie tylko najbliższej okolicy. Jeśli zdecydowałeś się na budowę sklepu internetowego, powinieneś zastanowić się, jaki CMS wybrać i dlaczego. Oczywiście spojrzymy na to z punktu widzenia SEO – czyli zobaczymy, jakie rozwiązanie jest najkorzystniejsze dla późniejszego pozycjonowania sklepu online.
Co to właściwie CMS?
Jeśli dopiero stawiasz pierwsze kroki w tym temacie, musisz najpierw dowiedzieć się, czym właściwie jest CMS. Skrót ten oznacza Content Management System, czyli w tłumaczeniu na polski jest to system zarządzania treścią. Jako właściciel strony będziesz mógł za jego pomocą samodzielnie nią zarządzać, czyli zmieniać dowolne elementy, takie jak zdjęcia, tabele, grafiki, dodawać kategorie i produkty do sklepu online, nawet gdy nie mamy zaawansowanej wiedzy programistycznej. Dlatego właśnie tak ważny jest wybór odpowiedniego CMS, jeśli chcemy później bez żadnych problemów zarządzać treścią witryny.
O czym pamiętać wybierając CMS?
Stojąc przed wyborem CMS, powinniśmy mieć na uwadze to, że właściwie jest to jednorazowy wybór praktycznie na stałe – nie poleca się bowiem przenosić gotowego sklepu online po pewnym czasie na inny CMS, gdyż jest to niezwykle czasochłonne oraz kosztowne. Dlatego wybór CMS powinien być przemyślany – warto zdecydować się na konsultację ze specjalistami: webdeveloperami, którzy na co dzień zajmują się budową stron internetowych oraz sklepów online. Wówczas można zastanowić się nad tym, jak właściwie powinien wyglądać planowany sklep, a także w jaki sposób będziemy chcieli go rozwijać już po uruchomieniu, na jakim poziomie intuicyjnego użytkowania nam zależy oraz czy chcemy integrować sklep z innymi platformami, takimi jak chociażby systemy płatności. Biorąc to pod uwagę, na pewno wybierzemy odpowiedni CMS.
Jakie rodzaje CMS są dostępne?
Na samym wstępie należy wybrać jedną z opcji: budowę własnego systemu CMS lub posłużenie się jednym z gotowych rozwiązań. Jeśli zdecydujemy się na pierwsze rozwiązanie, wówczas musimy zgłosić się do specjalisty, który wykona dla nas CMS dedykowany – ta opcja jest proponowana osobom, które posiadają już duże doświadczenie w prowadzeniu e-commerce. Ponadto wymaga dużych nakładów finansowych, dlatego więcej osób zainteresowanych jest drugą z proponowanych opcji, czyli wyborem gotowego rozwiązania – może to być SaaS lub OpenSource.
SaaS, czyli Software as a Service to oprogramowanie sklepu w chmurze. Wykupujemy subskrypcję, płacąc miesięczny abonament, i dzięki temu uzyskujemy dostęp do systemu. Najczęściej dostajemy tu kilka pakietów do wyboru, które różnią się między sobą ilością dostępnych funkcji oraz ich zaawansowaniem. W ramach poszczególnego pakietu możemy wybierać płatne wtyczki, uzyskujemy też wsparcie biura obsługi. SaaS jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, ponieważ CMS zostaje udostępniony w chmurze, jednak oznacza to równocześnie, że nie możemy samodzielnie wdrażać żadnych poważniejszych zmian, tylko trzeba najpierw skontaktować się dostawcą systemu. W przypadku mniejszych sklepów to rozwiązanie sprawdza się jednak znakomicie.
OpenSource to CMS pochodzące z otwartego źródła – tj. uzyskujesz dostęp do kodu źródłowego CMS-a oraz do plików na serwerze FTP do samodzielnej modyfikacji i rozwijania. To duża zaleta, jeśli chcemy intensywnie rozwijać sklep i potrzebujemy opcji, których nie daje SaaS. Sklep można tworzyć na dostępnym szablonie, który modyfikujemy do własnych potrzeb. Płacimy tu jedynie za koszt utrzymania serwera, na którym zamierzamy postawić sklep internetowy.
Czy budowa sklepu internetowego wymaga profesjonalnego wsparcia?
Wprawdzie zbudować sklep internetowy można samodzielnie, jeśli posiada się odpowiednią wiedzę oraz umiejętności, jednak nierzadko właściciele sklepów online decydują się na profesjonalne wsparcie techniczne. Dzięki temu można szybko rozwiązać wszelkie problemy związane z zarządzaniem internetowym sklepem. Odpowiedzi na różne nurtujące nas pytania dostaniemy z pewnością w Internecie, są one dostępne na wielu blogach czy forach internetowych, jednak niezawodne wsparcie specjalisty, który pracuje specjalnie dla nas, jest chyba najlepszą opcją. Webdeveloper, który dobrze zna dany CMS, szybko może wprowadzać modyfikacje, ulepszać system i niwelować występujące błędy.
Jeśli stoisz właśnie przed koniecznością stworzenia własnego sklepu internetowego, skontaktuj się z nami. Nasi webdeveloperzy z pewnością sprostają temu zadaniu. Podczas konsultacji wybierzemy najlepszy CMS, którzy najlepiej będzie spełniał Twoje wymagania i pozwoli Ci na intuicyjne zarządzanie sklepem. Sama budowa sklepu internetowego także będzie przebiegać szybko, jeśli podejmie się jej doświadczony webdeveloper.