W poprzednim artykule dowiedzieliśmy się, czym jest podstawowy audyt SEO i jakie narzędzia wykorzystuje się do jego przeprowadzenia. Tę część poświęcimy zaś audytowi technicznych elementów strony internetowej, takich jak przekierowanie, dostosowanie do urządzeń mobilnych, szybkość strony, protokół https.
Szybkość strony internetowej
Wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania może mieć także jej szybkość, dlatego warto regularnie, co jakiś czas, sprawdzać, jaka jest jej prędkość – do tego służą narzędzia takie jak PageSpeed Insights oraz gtMetrix. W obu przypadkach zaletą jest to, że są one darmowe i dzięki nim możemy uzyskać pełen raport szybkości – oraz wskazówki, jak pozbyć się występujących błędów i tym samym poprawić czas ładowania witryny. Najczęściej jednak zniwelowanie błędów wymaga pomocy doświadczonych pozycjonerów, gdyż związane jest to na przykład ze zmianami w kodzie strony.
Protokół https
Certyfikat SSL to już od kilku lat obowiązkowy element dla tych, którzy walczą o jak najwyższe miejsce w wynikach wyszukiwania – jeśli bowiem dwie strony internetowe w identycznym stopniu spełniają czynniki rankingowe, to właśnie obecność certyfikatu SSL może zaważyć na tym, która strona znajdzie się wyżej. O posiadaniu SSL świadczy znaczek kłódki widoczny obok adresu witryny. Koniecznie należy pilnować jego ważności – po upływie tego terminu nasza strona może wyświetlać błąd o braku bezpieczeństwa.
Adresy URL i przekierowania
Audyt adresów URL jest prosty, choć bywa czasochłonny, jeśli nasza strona internetowa posiada wiele podstron. Powinniśmy sprawdzić, czy wszystkie adresy są czytelne, krótkie i zwarte, informują o treści i nie zawierają niepotrzebnych i niezrozumiałych ciągów liczb lub znaków. Warto pamiętać też o przekierowaniach. Wszystkie wersje adresu – twojastrona.pl, www.twojastrona.pl czy https://twojastrona.pl – powinny przekierowywać użytkownika do jednej witryny. W innym przypadku roboty Google będą odczytywać te adresy jako różne strony dublujące się nawzajem. Przekierowanie jest o tyle korzystne, że przenosimy dzięki niemu zawartość strony pod inny adres, a nie tracimy efektów pozycjonowania. Powinniśmy jednak pamiętać, aby nie wygenerować łańcucha przekierowań czy pętli.
Urządzenia mobilne
Obecnie podstawową kwestią jest odpowiednie wyświetlanie strony internetowej na urządzeniach mobilnych. To, czy nasza witryna jest dostosowana do nich, sprawdzimy za pomocą Google Search Console, które udostępnia nam raport Obsługa urządzeń mobilnych. Wśród najczęściej pojawiających się błędów wymienić można złe wyświetlanie treści (szersza niż ekran), złe umiejscowienie elementów klikalnych (mogą znajdować się zbyt blisko siebie) czy zbyt małą czcionkę.
Struktura wewnętrzna strony internetowej
Techniczny audyt SEO powinien dokładnie zbadać także strukturę wewnętrzną strony internetowej – przede wszystkim to, czy wszystkie linki wewnętrzne są sprawne; czy do każdej strony prowadzi link; czy nie ma stron usuniętych lub błędnie przekierowanych. Ważna jest także analiza linkowania w stopce, linków wewnętrznych, linkowania pomiędzy kategoriami produktowymi a wpisami blogowymi itd. Koniecznie należy określić, czy ogólna architektura serwisu jest spójna i czytelna dla potencjalnego odbiorcy. Analizę tego typu można przeprowadzić za pomocą narzędzi takich jak Screaming Frog lub Netpeak Spider.
Linkowanie zewnętrzne
Wśród podstawowych czynników rankingowych wymienia się linkowanie zewnętrzne – dlatego warto regularnie wykonywać audyt pod tym kątem, aby sprawdzić, czy prowadzone działania SEO są skuteczne. Najprostszym narzędziem do analizy tego typu danych jest Ahrefs, które pozwala ocenić zarówno liczbę, jak i moc linków, uwzględniając wskaźniki takie jak Domain Authority, Domain Rating i URL Rating. Dzięki temu zobaczymy, czy liczba linków zwrotnych rośnie z czasem i w jakim tempie oraz z jakich stron pochodzą te linki – czy nie są one kupione, uszkodzone (poprzez np. niepoprawne przekierowanie) lub nie znajdują się na stronach nieindeksowanych. Audyt linkowania pozwala też ocenić, jakie anchory są najpopularniejsze – w dobrze pozycjonowanej stronie internetowej powinna to być nazwa marki lub podstawowa usługa/produkt, nie zaś linki typu „zobacz”, „kliknij”.
Content
Podczas audytu SEO należy uwzględnić także treść strony internetowej. Szkodliwa dla pozycjonowania jest przede wszystkim jej duplikacja – zarówno ta wewnętrzna, jak i zewnętrzna (pomiędzy domenami). Algorytm Google ceni sobie bowiem oryginalność zawartości. W przypadku duplikatów roboty Google nie potrafią ocenić, która wersja jest „ważniejsza” i powinna być wyświetlona w wynikach wyszukiwania – mogą więc nie wyświetlać żadnej. Jeśli chcemy sprawdzić obecność duplikatów, możemy skorzystać z narzędzia Siteliner. W przypadku występowania powielonych treści wewnątrz witryny, powinniśmy je usunąć i zastąpić oryginalnym contentem, unikalnymi opisami produktów itd.
Jak widać, audyt SEO to szereg działań pozwalających nam wykluczyć błędy, które mogą wpływać na efektywność pozycjonowania. Złożoność tego procesu sprawia, że jest on czasochłonny i wymagający zaangażowania – dlatego warto powierzyć to zadanie specjalistom: profesjonalnym agencjom SEO lub pozycjonerom-freelancerom. Z pewnością dobrze wykonany audyt SEO przełoży się na zaktualizowanie prowadzonej strategii SEO i szybsze wygenerowanie oczekiwanych efektów pozycjonowania.