Jak już wielokrotnie zostało wspomniane na naszym blogu, pozycjonowanie stron internetowych to szereg działań, które łącząc się ze sobą, przynoszą efekt w postaci wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania Google. Wśród kluczowych elementów wpływających na pozycjonowanie należy wymienić anchor text, czyli tekst zakotwiczenia. Na czym to polega i dlaczego jest to ważne z perspektywy SEO?
Czym jest anchor text?
Choć w polskim tłumaczeniu można mówić o tekście zakotwiczenia, to w środowisku SEO używa się sformułowania anchor text, dlatego gdy ponownie zetkniesz się z tym słowem – dzięki naszemu artykułowi już będziesz wiedział, czym to jest. Najprościej – chodzi o tekst, który wyświetla się w miejscu hiperłącza, jest więc jego nieodzowną częścią. To dzięki niemu internauta wie, na jaką stronę (lub z czym związaną) zostanie przeniesiony po kliknięciu w link. Dodatkowo w celu wyróżnienia anchor text jest najczęściej oznaczony poprzez pogrubienie lub podkreślenie. To sprawia, że nie ma właściwie możliwości, aby użytkownik przeoczył odnośnik. Wpływa to więc także na jego komfort poruszania się po danej stronie internetowej.
Jak stworzyć dobry anchor text?
Tworząc anchor text, należy pamiętać o tym, aby nie był on dłuższy niż 60 znaków. To i tak ilość maksymalna, gdyż według specjalistów SEO możliwie najkrótszy anchor text jest zawsze lepiej oceniany przez algorytmy Google. Ponadto należy pamiętać o tym, aby wiązał się ze słowami kluczowymi danej podstrony. Oznacza to, że powinien zawierać wybraną frazę, wplecioną naturalnie w cały tekst opisu/artykułu. Choć wydaje się to prostym sposobem na podbicie liczby odsyłaczy dla danej strony, to należy pamiętać, że zbyt wiele odsyłaczy na jednej podstronie może zostać ocenione przez roboty Google za spam, efekt dla pozycjonowania będzie wówczas przeciwny niż oczekiwaliśmy.
Anchor text umieszcza się w kodzie HTML za pomocą znaczników <a></a>. W zależności od tego, gdzie chcemy umieścić odnośniki, możemy zastosować exact match, partial match, phrase match lub zero match. Istnieje jeszcze naked match, czyli nagi odnośnik – ale obecnie nie jest stosowany w celach pozycjonowania, gdyż wyświetlenie samego linku do strony www bez tekstu zakotwiczenia nie wygląda naturalnie, witryna może więc stracić na wartości pod względem estetyki.
Anchor text – rodzaje
Przyjrzyjmy się każdemu z wymienionych rodzajów anchor text. Pierwszym z nich jest exact match. Tutaj tekst zakotwiczony będzie konkretnym słowem kluczowym lub frazą, która ma dla nas znaczenie ze względu na pozycję w wynikach wyszukiwania. Takie anchor texts powinniśmy umieszczać w najlepiej widocznych miejscach w witrynie – a więc w tytułach i nagłówkach. To najważniejsze teksty zakotwiczenia dla SEO.
Patrial match zawiera tylko fragment słowa kluczowego lub frazy. Pozostała część wyrażenia zostaje najczęściej zastąpiona poprzez synonimy, nawiązania, wyrazy semantycznie podobne. Połączenie exact match i patrial match stanowi phrase match – czyli tekst zakotwiczony oparty na frazie z długiego ogona (long tail). Przykładowo, jeśli naszą frazą kluczową jest anchor text, to phrase match będzie np. dobry anchor text.
W przypadku sklepów internetowych bardzo często stosuje się też zero match – czyli tekst zakotwiczony, który nie jest ani frazą kluczową, ani słowem kluczowym – a zwykłym wyrazem z zakresu CTA: call to action. Wówczas głównym zadaniem anchor text nie jest wpływ na pozycjonowanie strony www, ale zachęcenie użytkownika do wykonania konkretnego działania – na przykład przejścia na inną podstronę („Zobacz”) czy zakupu produktu („Kup”, „Kliknij”).
Często zapomina się o podstawowym anchor text, jakim jest brand match. Tutaj tekstem zakotwiczonym jest po prostu nazwa strony internetowej. Roboty Google biorą to pod uwagę w ocenianiu budowy wartości strony. Ten rodzaj anchor text może więc wpłynąć na pozycjonowanie całej domeny.
Kolejną ważną kwestią jest dodawanie atrybutu alt tag do grafik, gdyż atrybut ten działa w identyczny sposób co anchor text i tak jest odczytywany przez algorytmu Google. Dodatkowo jeśli dana grafika nie będzie się prawidłowo wyświetlać ze względu na jakieś problemy na serwerze, to w miejscu zdjęcia/rysunku pojawi się właśnie tekst, który wcześniej wpisaliśmy w alt tag.
Które anchor text są najlepsze dla SEO?
Choć z pewnością wiele osób oczekuje prostej odpowiedzi na to pytanie, tak naprawdę każdy specjalista SEO może odpowiedzieć coś innego, biorąc pod uwagę własne doświadczenie w pozycjonowaniu stron internetowych i stosowaniu anchor textów. Istnieją jednak podstawowe zasady:
- stosowanie naked match oraz brand match w linkowaniu zewnętrznym, a nie na własnej stronie internetowej,
- używanie phrase match, patrial match oraz exact match zarówno w linkowaniu zewnętrznym, jak i wewnętrznym, gdyż tego typu anchor text wskazują internaucie (i robotom Google), czego dotyczy dana podstrona, do której tekst zakotwiczony kieruje.
Pamiętając o tym, można wykorzystać anchor text do skutecznego pozycjonowania strony internetowej i zdobywać coraz wyższe miejsce w wynikach wyszukiwania.