Projektant UX wykonuje bardzo ważne zadanie przy tworzeniu sklepu internetowego – opierając się na psychologii człowieka, jak też doświadczeniach użytkownika i jego oczekiwaniach, musi stworzyć witrynę, która zagwarantuje, że odwiedzający ją będą zainteresowani jej zawartością oraz dokonają zakupów. Nie da się ukryć, że to UX designer ma główny wpływ na przebieg procesu zakupowego klienta, dlatego każdy, kto posiada własny e-sklep, powinien pamiętać o sześciu głównych zasadach UX, których zastosowanie wpływa pozytywnie na zachowania internautów odwiedzających stronę www.
1.Troska o estetyczną funkcjonalność witryny
Zasada ta w języku angielskim znana jest jako the aesthetic-usability effect, co w wolnym tłumaczeniu może oznaczać efekt estetyczno-funkcjonalny. Co to oznacza? To całkiem proste – jeśli jakiś produkt jest przedstawiony estetycznie, to automatycznie człowiek uważa go za lepszy, bardziej funkcjonalny, bardziej wartościowy. W psychologii mówi się o efekcie aureoli (ładny człowiek postrzegany jest jako mądry, bystry, przyjazny itd. – przypisujemy mu dobre cechy, nie wiedząc o tym, jaki jest w rzeczywistości). Jak ten efekt wykorzystać w sklepie internetowym? Po pierwsze – zadbać o profesjonalne fotografie produktowe, które jak najlepiej będą prezentować dany przedmiot. Po drugie – zadbać o atrakcyjne, pozbawione błędów opisy, uzupełnione o call to action (wezwanie do działania). Całość z pewnością wpłynie psychologicznie pozytywnie na odbiorcę, który zadziała zgodnie ze wspomnianym aesthetic-usability effect.
2.Wstępne ograniczenie wyboru dla użytkownika
Z pewnością znasz ten stan, gdy stoisz przed ladą w lodziarni, gdzie oferują 10 różnych smaków, i zupełnie nie wiesz, co wybrać – psychologicznie udowodniono, że duża ilość możliwości utrudnia dokonanie wyboru, a nie ułatwia go. To tak zwany paradoks wyboru. Aby uniknąć paraliżu decyzyjnego u klientów korzystających ze sklepu internetowego, powinniśmy m.in.:
- stosować filtrowanie produktów na stronach kategorii – dzięki filtrom użytkownik będzie mógł wybrać, jakich produktów nie chce oglądać (np. w innym rozmiarze, nielubianym kolorze itd.);
- zawężać wyniki wyszukiwania. Oznacza to, że podczas wpisywania hasła do okienka wyszukiwania internauta powinien mieć możliwość zastosowania szczegółowych kryteriów, aby dostosować wyniki do swoich potrzeb. Można wprowadzić też wyświetlanie autosugestii podczas wpisywania nazwy produktu, co przyspieszy proces wyszukiwania;
- usunąć z listy produktów te, które od długiego czasu się nie sprzedają ani nie są nawet wyświetlane przez użytkowników;
- podzielić proces transakcyjny na kroki – dzięki temu wyda się klientowi prostszy i w trakcie nie zrezygnuje on z zakupów.
3.Wszystkie przyciski w odpowiednich miejscach
Zgodnie z prawem Jakoba człowiek woli zawsze to, co zna – dlatego strona internetowa sklepu powinna być zaprojektowana tak, jak przewidują ogólnie przyjęte standardy. Oznacza to odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych elementów. Każdy internauta spodziewa się bowiem, że okienko wyszukiwania znajdzie u góry strony i będzie ono oznaczone ikonką lupki; z kolei koszyk zakupowy dostępny będzie w prawym górnym rogu; menu produktów znajdzie się po prawej lub lewej stronie itd.
Oczywiście nie oznacza to, że powinniśmy unikać własnych pomysłów, kreatywnych rozwiązań – ale warto mieć na uwadze to, że internauci są przyzwyczajeni do pewnych kwestii i na stronie www skonstruowanej zgodnie z ogólnymi standardami czują się najlepiej. Można za to zadbać o jak najbardziej atrakcyjną szatę graficzną, przyjemne do czytania czcionki itd. To zwiększy pozytywne doświadczenia użytkownika z kontaktu ze stroną internetową, co z pewnością przełoży się na lepszą konwersję – np. większą liczbę dokonanych zakupów czy zapisów do newslettera itd.
4.Skrócenie czasu potrzebnego do wykonania działania
Wśród zasad UX wymienia się też prawo Fittsa, które mówi o tym, że w przypadku stron internetowych należy skracać czas, jaki będzie potrzebny użytkownikowi do tego, aby wykonać dane działanie – a można to zrobić poprzez powiększenie najważniejszych elementów oraz zmniejszenie ich odległości od innych. Przykładowo można stworzyć menu z przyciskiem koszyka, które będzie podążało za użytkownikiem, gdy on np. przewija stronę produktową w dół. W ten sposób cały czas na widoku będzie miał koszyk, a więc możliwość zakupu produktu będzie dla niego cały czas dostępna. Należy mieć na uwadze to, że tzw. elementy akcji powinny wyróżniać się spośród innych, a więc najlepiej umieszczać je na białym tle, bez żadnych rozpraszaczy w pobliżu.
W tym artykule poznałeś cztery podstawowe zasady projektowania sklepu internetowego zgodnie z UX. W następnej części artykułu zajmiemy się dwoma pozostałymi regułami – prawem Postela oraz zasadą szczytu i końca. Poświęcimy też odrobinę uwagi zasadzie Pareto oraz brzytwie Okhama. Bez wątpienia postępowanie zgodnie z przedstawionymi wskazówkami sprawi, że sklep internetowy stanie się bardziej przystępny dla użytkownika, który z większym prawdopodobieństwem dokona w nim zakupów.