Każdy, kto prowadzi swój biznes w sieci, z pewnością nie raz słyszał pytanie: „a czy pozycjonujesz swoją stronę internetową?”. Pozycjonowanie uważa się za jeden ze skuteczniejszych sposobów na zdobycie nowych odbiorców, którzy mogą stać się klientami firmy – a więc bez wątpienia SEO prowadzić może do zwiększenia zysków sprzedażowych. Brzmi to z pewnością kusząco, jednak jeśli nie wiesz nic o pozycjonowaniu, powinieneś najpierw poznać te 4 fakty, które pokażą Ci, na czym właściwie polega inwestycja w SEO.
1. Pozycjonowanie a optymalizacja
Zawsze przy temacie pozycjonowania pojawia się też słowo optymalizacja. Na czym więc to wszystko polega? Ogólnie rzecz ujmując, pozycjonowanie, czyli SEO (search engine optimization) to określenie przyjęte na zbiór działań prowadzących do uzyskania przez stronę internetową jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Do działań tych zaś należy wspomniana optymalizacja witryny – przeprowadzana zarówno pod kątem technicznym, jak i funkcjonalnym. Dzięki temu strona www zaczyna jak najlepiej spełniać wymagania Google, a przy tym staje się bardziej atrakcyjna dla użytkowników (dzięki temu, że przy optymalizacji bierze się też pod uwagę user experience, czyli doświadczenia użytkownika na stronie).
Jak zatem przebiega cały proces pozycjonowania? Rozpoczyna go analiza strony, audyt SEO oraz analiza konkurencji. Dzięki temu można stworzyć strategię SEO i rozpocząć konkretne działania, takie jak: wybór fraz kluczowych, optymalizacja techniczna, tworzenie wartościowego contentu, budowa zapleczu linkowego, pozycjonowanie off-site, optymalizacja współczynnika konwersji. Następnie konieczna jest analiza dotychczasowych efektów w celu dokonywania dalszej optymalizacji.
2. Pozycjonowanie a Google Ads
Równie często przy pozycjonowaniu jest mowa o Google Ads. Są to dwie zupełnie inne rzeczy, choć obie pochodzą z e-marketingu. Przedsiębiorcy mogą zastanawiać się, w co lepiej zainwestować, jednak tak naprawdę warto zdecydować się na obie usługi. Pozycjonowanie pozwala bowiem na uzyskanie wysokich miejsc w wyszukiwarce, co prowadzi do zwiększenia ruchu z organicznych wyników, kampania Google Ads zaś to kampania reklamowa, którą opłacamy (płatność za kliknięcie lub za wyświetlenie), więc jest widoczna dla użytkowników praktycznie od razu.
3. Pozycjonowanie samodzielne a inwestycja w usługę
Gdy już ktoś zdobędzie nieco wiedzy na temat pozycjonowania, często zastanawia się, czy sam może poprowadzić ten proces. Wydaje się bowiem, że pozwoli to wygenerować oszczędności. Tak naprawdę jednak w pozycjonowaniu zawsze bierze udział co najmniej kilka osób – ekspertów. Osiągnięcie oczekiwanych efektów jest możliwe dzięki pracy specjalisty ds. pozycjonowania, webmastera, copywritera, jak też specjalisty ds. optymalizacji konwersji. Jeżeli chcemy pracować samodzielnie, istnieje i tak duże prawdopodobieństwo, że będziemy musieli znaleźć kogoś do współpracy czy też wyszkolić od zera swojego pracownika, który wcześniej zajmował się czymś innym. Wiele wskazuje na to, że zainwestowanie w pozycjonowanie prowadzone przez sprawdzoną, doświadczoną agencję jest korzystniejsze niż samodzielne podjęcie się pozycjonowania. Agencja nie tylko przeanalizuje Twoją stronę, stworzy strategię SEO oraz przeprowadzi pozycjonowanie, ale też będzie regularnie monitorować efekty, jak i zapewni Ci pełne wsparcie i będzie odpowiadać na wszystkie Twoje pytania.
4. Pozycjonowanie a czas oczekiwania na efekty
Niektórzy po zainwestowaniu w pozycjonowanie zastanawiają się, kiedy zobaczą pierwsze efekty. Warto zatem wiedzieć, że działania SEO nie przynoszą natychmiastowych efektów – jest to bowiem szereg prac, które dopiero prowadzone równolegle i przez dłuższy czas prowadzą do oczekiwanych wyników. Czas ten zależy oczywiście od rodzaju witryny, ilości koniecznych zmian i działań, jak i tego, jak duża jest konkurencja.
Szacuje się, że w przypadku pozycjonowania lokalnego pierwsze efekty można ujrzeć już po 3-6 miesiącach, podobnie jak w przypadku pozycjonowania firmy z mało konkurencyjnej branży. Jeśli chodzi o pozycjonowanie ogólnopolskie oraz duże sklepy internetowe – może to wynieść 6-9 miesięcy. W przypadku niewielkich sklepów internetowych efekty czasami pojawiają się nawet po 2 miesiącach, a czasami aż po 6-8. Czas ten specjaliści poświęcają na przystosowanie witryny do wymagań SEO: optymalizację techniczną, rozbudowę strony (jeśli to konieczne), zbudowanie profilu linkowego i tworzenie wartościowych treści. Choć efekty nie przychodzą od razu, warto na nie czekać, gdyż zbudowanie widoczności w wynikach wyszukiwania Google prowadzi do wzrostu ruchu, a co za tym idzie – do lepszej sprzedaży.
Jak widać, choć pozornie pozycjonowanie może wydawać się proste, nie należy do najłatwiejszych rzeczy i czas oczekiwania na efekty może wynosić nawet niecały rok, w skrajnych przypadkach mogą to być też dwa lata. Najważniejsze jest jednak, żeby nie przerywać prowadzonych działań. Warto więc powierzyć stworzenie strategii SEO doświadczonej agencji, która jak najlepiej przeprowadzi ten proces.