Sprzedaż w sklepie internetowym powinna być jak najwyższa – na tym zależy każdemu przedsiębiorcy. Nie chodzi tu jedynie o jak najlepsze zyski, ale także o budowę świadomości marki: im więcej masz klientów, tym więcej osób wie o Twojej firmie, zatem zwiększa się szansa, że poleci ją innym. Pamiętaj jednak, że nawet jeśli teraz wszystko idzie dobrze i konwersja jest wysoka, to nie powinieneś zapominać o regularnym audycie technicznym swojego sklepu internetowego, jak i o analizie strony pod kątem UX. Warto też być na bieżąco z nowinkami z branży e-commerce, których wdrożenie do sklepu internetowego może wiązać się z pozytywnymi efektami. Za przykład może posłużyć optymalizacja e-sklepu związana z uruchomieniem płatności odroczonych, które zaczynają cieszyć się coraz większą popularnością wśród internautów z naszego kraju (za granicą opcja ta jest dostępna już od dłuższego czasu i również cieszy się sporym zainteresowaniem).
Kup teraz, zapłać później
Płatności odroczone to nic innego, jak możliwość zakupu towaru przez klienta w danym momencie, a opłacenie go w późniejszym czasie – najczęściej w ciągu 30 dni, bez żadnej dodatkowej opłaty. Nie jest to już nowinka technologiczna, gdyż w ubiegłym roku (2021) z tego rozwiązania dostępnego w wielu sklepach internetowych skorzystało ponad 60% Polaków (dane według European Retail Banking), z czego łatwo wywnioskować, że płatności odroczone są już podstawowym czynnikiem kształtującym branżę e-commerce. Co to oznacza jednak dla Ciebie jako właściciela sklepu internetowego? Nic nie tracisz – gdyż jako sprzedawca płatność otrzymujesz od razu, klient zaś rozlicza się bezpośrednio z platformą płatności w ciągu 30 dni.
Co sprzedawca zyskuje dzięki opcji płatności odroczonych?
Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to tylko klient zyskuje dzięki opcji płatności odroczonych, tymczasem dla właściciela sklepu internetowego jest to „normalna” transakcja. Warto jednak wiedzieć, że – według badań – e-sklepy, które wprowadziły możliwość płatności w ciągu 30 dni, zanotowały nawet 20-40-procentowy wzrost wartości koszyka zakupowego w porównaniu z alternatywnymi metodami płatności. Po prostu, klient, chociaż teraz nie może pozwolić sobie na zakup danego, nawet drogiego produktu pochodzącego z segmentu premium, jest skłonny tak czy inaczej go kupić dzięki temu, że może oddalić płatność w czasie.
Optymalizacja e-sklepu pod kątem wdrożenia płatności odroczonych
Samo uruchomienie opcji płatności odroczonych to jeszcze za mało, by wykorzystać ich potencjał sprzedażowy. Należy jeszcze powiadomić klientów o takiej możliwości. Warto tutaj dodać konkretne komunikaty na ścieżce zakupowej – na przykład sformułowanie „Kup teraz, zapłać za 30 dni”, co od razu wskaże klientowi, o co właściwie chodzi w tej formie płatności. Informacja o płatnościach odroczonych powinna pojawić się także w karcie produktowej – klient wchodzi w nią, gdyż jest zainteresowany konkretnym produktem. Być może jednak w danym momencie nie może pozwolić sobie na jego zakup, gdyż jest za drogi. Jeśli zobaczy CTA „Kup teraz, zapłać później” – może zainteresować się tą opcją i dokonać zakupu, zamiast z niego zrezygnować. To zadziała na niego zachęcająco. Optymalizacja ścieżki zakupowej oraz karty produktowej to zatem podstawowe czynności, które należy wykonać przy wdrożeniu opcji płatności odroczonych, aby przyciągnąć klientów.
Kolejny krok to dodanie banerów na stronie głównej oraz podstronach. Jeżeli posiadasz podstronę „Metody płatności” – to właśnie tam powinna znaleźć się informacja dotycząca odroczonych płatności – warto szczegółowo opisać, na czym to polega. Tymczasem na stronie głównej w headerze można umieścić baner promocyjny, który będzie przekierowywał do podstrony specjalnie poświęconej płatnościom odroczonym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby również na podstronach produktowych dodawać odpowiednie banery.
Wprowadzając opcję płatności odroczonych, nie zapomnij o wykorzystaniu możliwości kanałów social media oraz płatnych kampanii reklamowych. Konieczne jest dodanie odpowiednich treści na Facebooku czy Instagramie, dzięki którym wszyscy dotychczasowi odbiorcy będą mogli dowiedzieć się o nowej metodzie płatności. Z kolei płatne kampanie reklamowe pozwolą dotrzeć do nowych, potencjalnych klientów, których być może zachęci taka możliwość zapłaty za interesujący ich produkt. „Kup teraz, zapłać za 30 dni” to hasło, które zachęca wiele osób, dlatego można z powodzeniem używać go w materiałach reklamowych, pozytywnie wpływając na konwersję e-sklepu. Warto wykorzystać także e-mail marketing, który również jest dobrym sposobem na szybkie powiadomienie stałych klientów o zmianach w sklepie internetowym.
Jak widać, samo wdrożenie opcji płatności odroczonych nie jest żadnym problemem, jednak trzeba poświęcić trochę czasu na poinformowanie swoich klientów o takim sposobie transakcji, co dopiero może wpłynąć pozytywnie na ilość składanych zamówień. Dlatego właśnie optymalizacja sklepu internetowego pod tym kątem jest tak ważna. Jeśli nie wiesz, jak samodzielnie zoptymalizować e-sklep, skontaktuj się z nami – nasi specjaliści pomogą Ci w każdej sytuacji.