Wiesz już od dawna, że media społecznościowe są doskonałym miejscem do reklamowania swojego biznesu. Facebook czy Instagram są użytkowane codziennie przez miliony osób, dlatego wykorzystanie ich do promocji swojej firmy to doskonały krok ku budowaniu świadomości marki wśród społeczeństwa. Być może zdecydowałeś się już skorzystać z możliwości, jakie daje Facebook Ads – czyli platformy Facebooka umożliwiającej tworzenie kampanii reklamowych, które następnie są wyświetlane określonemu wcześniej targetowi użytkowników. Stworzenie reklamy nie jest jednak pierwszym i ostatnim krokiem, jaki Cię czeka – bardzo ważna jest analiza osiąganych wyników, aby wyciągnąć z tego odpowiednie wnioski, które potem wykorzystać można w przyszłości, przy tworzeniu kolejnej kampanii reklamowej. Dlatego właśnie w tym artykule dowiesz się, jak wykonać profesjonalny audyt reklamy na Facebooku.
Wyniki reklamy na Facebooku – gdzie je zobaczyć?
Analizy reklamy na Facebooku można wykonać w różny sposób. Jednym z nich jest wykorzystanie Meta Business Suite, czyli narzędzia pozwalającego zarządzać stroną na Facebooku, reklamami oraz profilem na Instagramie. Jednak innym, podstawowym sposobem, jest wykorzystanie Menadżera reklam i to na tym się dziś skupimy. Po wejściu w Manager Facebook Ads zobaczysz wszystkie projekty, jakiej do tej pory zrealizowałeś – są one pogrupowane w kampanie, zestawy reklam oraz reklamy. Gdy wejdziesz w sekcję środkową, czyli „zestaw reklam”, możesz zobaczyć, czy reklamy docierają do poszczególnych grup docelowych oraz czy przynoszą miarodajne wyniki.
Do Twojej dyspozycji Facebook Ads kieruje podstawowy raport o skuteczności reklam. Menadżer reklam w pierwszym widoku pokazuje jedynie te ogólne, najważniejsze analizy, ale oczywiście możesz się w nie zagłębiać jeszcze bardziej – na przykład sprawdzając wyniki jedynie dla konkretnego, krótszego okresu, czy też analizować jakiś konkretny czynnik, na przykład dane demograficzne. Na to pozwolą Ci kolejne, bardziej szczegółowe raporty, które także są dostępne w Menadżerze reklam.
Jakie wskaźniki warto analizować, aby tworzyć coraz lepsze reklamy?
Czynników, które możemy analizować, jest całe mnóstwo – jednak tylko niektóre z nich są bardzo ważne i warto się na nich skupić. Ogromna ilość dostępnych danych może sprawić bowiem, że poczujemy się przytłoczeni i nie będziemy wiedzieć, na co skierować swój wzrok i co przeanalizować – dlatego warto wiedzieć, które wskaźniki są naprawdę przydatne. Po pierwsze, będzie to CPM, czyli cost per mille – koszt dotarcia do tysiąca osób. Dalej ważny jest CPA – cost per action – koszt działania (koszt całkowity kampanii podzielony przez liczbę działań); oraz:
- CPC – cost per click – średni koszt kliknięcia w link (warto wiedzieć, że im wyższy jest ten wskaźnik, tym niższy był koszt kliknięcia),
- CTR – click through rate – stosunek kliknięć do wyświetleń (czyli procent osób, które po zobaczeniu reklamy kliknęły w link),
- ROAS – return on a spend – stosunek przychodu do kosztu reklamy/kampanii.
Oprócz tych pięciu wskaźników (łatwo je zapamiętać, gdyż ich nazwy są skrótami pochodzącymi od pierwszych liter), wymienia się jeszcze: częstotliwość (ile razy reklama wyświetliła się pojedynczej osobie), zasięg (ile osób zobaczyło choć raz Twoją reklamę) oraz wartość konwersji.
Wskaźniki te można znaleźć w bardzo prosty sposób, bez konieczności przeszukiwania wszystkich raportów po kolei. Wystarczy że na stronie głównej Menadżera reklam przejdziemy do sekcji Kolumny, a po rozwinięciu menu wybierzemy opcję Dostosuj kolumny i w okienko wyszukiwania wpiszemy nazwę interesującego nas wskaźnika.
Analiza reklamy – jak często ją przeprowadzać?
Jeżeli to jest nasza pierwsza kampania reklamowa, z pewnością sprawdzamy jej wyniki codziennie lub nawet częściej – wydaje nam się, że tak częste weryfikowanie skuteczności pozwoli na błyskawiczne wprowadzenie zmian, co wpłynie korzystnie na reklamę. Tymczasem warto wiedzieć, że poleca się dokonywać analizy co parę dni, a nawet raz w tygodniu. Facebook Ads potrzebuje bowiem zarejestrować co najmniej kilkadziesiąt zdarzeń, aby na ich podstawie zacząć tworzyć analizy. Ponadto należy pamiętać o tym, że pojedyncze słabe wyniki nie świadczą jeszcze o tym, że reklama została źle przygotowana – może to oznaczać po prostu, że mamy mniejszą grupę docelową itd.
Reguły automatyczne w Menadżerze reklam
Wiele osób może uznać, że przeprowadzanie analiz reklam (zwłaszcza jeśli mamy ich więcej niż jedną) to niezwykle pracochłonne zadanie. Samodzielny audyt może przynieść najlepsze efekty, dlatego jeżeli nie mamy na to czasu, możemy zdecydować się na współpracę z profesjonalną agencją e-marketingową; inną opcją jest wykorzystanie reguł automatycznych w Menadżerze reklam, które pozwolą na monitorowanie wyników. W ten sposób ustawia się konkretne wytyczne, zgodnie z którymi do realizowanej reklamy mają zostać wprowadzone zmiany. Przykładowo jeżeli CTR spadnie do określonej wartości, wówczas chcemy zatrzymać reklamę. Oczywiście taki automatyczny nadzór Facebooka nad naszymi reklamami na podstawie naszych wytycznych brzmi kusząco, jednak nie oznacza to, że powinniśmy przestać interesować się naszymi kampaniami. Mimo wszystko samodzielny nadzór czy za pośrednictwem agencji e-marketingowej pozwala na najlepszą, najbardziej dokładną analizę.