Niemal każda firma, która chce stać się widoczna w sieci, prowadzi działania SEO – to bowiem jedna z najskuteczniejszych strategii e-marketingu. Efekty są mierzalne, jednak nie przychodzą od razu: potrzeba czasu, aby osiągnąć wcześniej określony cel, którym jest najczęściej konkretna wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania oraz wzrost liczby osób odwiedzających stronę internetową firmy. Jeśli efekt nie przychodzi, niektórzy „rzucają pozycjonowanie”, uważając, że nie przyniosło ono nic dobrego – czy to dobre podejście? Dlaczego nie należy podejmować tak pochopnych decyzji? Ile czasu tak naprawdę potrzeba, aby dobrze wypozycjonować stronę i dlaczego efekty nie przychodzą już po jednym dniu?
Jesteś dopiero na 20. pozycji w wynikach wyszukiwania… co teraz?
Jeśli strona internetowa Twojej firmy po jakimś czasie pozycjonowania znajduje się na przykład na 20. miejscu w wynikach wyszukiwania Google, a celem było osiągnięcie pozycji w pierwszej dziesiątce wyników – możesz czuć się zawiedziony. Niejeden przedsiębiorca w tym momencie zastanawia się nad zakończeniem pozycjonowania. Czy wiesz jednak, co stanie się ze stroną internetową Twojej firmy, gdy przestaniesz ją pozycjonować?
Niezależnie od tego, co jest powodem takiej decyzji – czy niecierpliwość w oczekiwaniu na efekty, czy szukanie oszczędności w firmie – rezygnacja z pozycjonowania nie przynosi niczego dobrego. Zdobyta pozycja nie jest bowiem osiągnięta raz na zawsze. Pozycjonowanie to proces – algorytmy Google działają nieustannie i codziennie analizują strony internetowe, aby przemieszczać je na właściwe pozycje. Najwyżej znajdują się te strony, które są użyteczne i wartościowe dla internautów. Wstrzymanie strategii SEO może spowodować:
- spadek widoczności strony w wyszukiwarce. Konkurencyjne firmy, które nadal będą się pozycjonować, szybko przejmą miejsce Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Ta zaś w końcu przestanie być widoczna niemal zupełnie.
Za tym pierwszym punktem idą kolejne: spadek ruchu na stronie, spadek współczynnika konwersji, spadek liczby pozyskiwanych leadów oraz coraz mniejsza świadomość marki wśród użytkowników (konkurencja staje się coraz popularniejsza).
Dlaczego efekty SEO nie są stałe?
Osoby nieposiadające wiedzy w zakresie pozycjonowania często myślą, że strategia SEO to bieżące działania, które przynoszą stały efekt – oczywiście jest to nieprawda, gdyż na efekt ten trzeba pracować nieustannie, dlatego najlepsze wyniki wiążą się ze stałą współpracą ze sprawdzoną agencją SEO, której specjaliści wdrażają nowe działania i kontrolują te już prowadzone w zakresie pozycjonowania strony internetowej danej firmy. Nawet jeśli w danym momencie udało się uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, nie oznacza to, że można zakończyć działania SEO – taka sytuacja może bowiem doprowadzić do utraty wypracowanych wyników.
Efekty SEO nie są stałe, gdyż Internet też nie jest „stały”, a żywy – wciąż wprowadzane są nowe treści, sieć się rozwija. Firmy z Tobą konkurujące nie stoją w miejscu, tworzą content użyteczny dla swoich odbiorców, dodają nowe produkty czy usługi, przygotowują rozbudowaną ofertę itd. Roboty Google badają te działania – jeśli dana strona internetowa okazuje się coraz bardziej użyteczna, zdobywa punkty rankingowe, co sprawia, że może przenosić się coraz wyżej w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli więc ktoś zaprzestaje pozycjonowania – nie zdobywa nowych punktów, a więc pozycja witryny spada.
Minusy rezygnacji z pozycjonowania
Jeśli zrezygnujesz z prowadzonego już pozycjonowania, powinieneś przygotować się na możliwy spadek sprzedaży. Dzieje się tak, ponieważ nawet mimo działań prowadzonych w oparciu o kampanie Google Ads czy inne metody marketingu online głównym źródłem generującym ruch w witrynie są organiczne wyniki wyszukiwania. To z wyszukiwarki przybywa Ci najwięcej klientów – więc jeśli przestaną oni natrafiać na Twoją stronę www na górnych pozycjach wyników, stracisz możliwe zyski ze sprzedaży.
Możliwe, że stracisz też wizerunek eksperta. Jeśli ktoś szuka określonych informacji branżowych, a po wpisaniu hasła w wyszukiwarce widzi najpierw kilka lub nawet kilkanaście konkurencyjnych firm – odwiedzi najpierw ich strony internetowe i nie zada sobie tego trudu, aby odnaleźć witrynę Twojej firmy, nawet jeśli obiektywnie sprzedajesz lepsze produkty czy oferujesz lepsze usługi.
Trwałe zaangażowanie w SEO to gwarancja sukcesu Twojej witryny
Choć na efekty pozycjonowania czasem czeka się długo – nawet kilka czy kilkanaście miesięcy – to z całą pewnością zaangażowanie w SEO w końcu przełoży się na sukces Twojej witryny. Wymaga to jednak cierpliwości, wiedzy oraz doświadczenia, dlatego najlepsze wyniki przynosi stała współpraca z dobrą agencją SEO. Obecnie agencje oferują najczęściej dwie opcje płatności – za efekt (płacisz za usługę dopiero gdy zostanie osiągnięty założony na początku cel) lub w formie abonamentu (płacisz za usługę co miesiąc). Niezależnie od wyboru, musisz liczyć się z faktem, że kompleksowo prowadzone działania SEO wymagają czasu, aby uzyskać cel. Ale warto czekać: zyskujesz bowiem dzięki temu nie tylko wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ale i zwiększenie ruchu na stronie, możliwość dotarcia do większej grupy odbiorców oraz zwiększenie współczynnika konwersji. To zaś przekłada się na dodatkowe zyski dla firmy.