Portal społecznościowy Facebook służy już nie tylko do komunikowania się ze znajomymi, ale jest wykorzystywany przez firmy do budowy wizerunku i kontaktu z klientami. Daje też możliwości reklamy – służy do tego Facebook Ads, czyli platforma, za pomocą której możesz przygotować pojedynczą reklamę lub całą kampanię reklamową, wyświetlaną następnie w aktualnościach użytkowników Facebooka jako tzw. posty sponsorowane. Wszystko jest proste, jeśli posiadamy duży budżet na e-marketing. Co jednak w sytuacji, gdy jesteśmy ograniczeni środkami finansowymi? Jak stworzyć skuteczną reklamę przy niskim budżecie reklamowym?
Jaki właściwie powinien być budżet na reklamę?
Tak naprawdę nie ma żadnych widełek, które określałyby, że dany budżet na reklamę jest niski lub wysoki – zależy to od indywidualnej sytuacji danej firmy, jednak założyć można, że w przypadku Facebook Ads niski budżet to kwota 500-1000 zł. W porównaniu z markami, które na reklamę w mediach społecznościowych wydają kilkanaście albo nawet kilkadziesiąt tysięcy – jest to zdecydowanie mała suma. I to właśnie do firm, które miesięczny budżet reklamowy określają na wspomniane 500-1000 zł, kierujemy ten artykuł. Tak niska kwota nie oznacza jeszcze bowiem, że reklama będzie nieskuteczna. Zobacz, co możesz zrobić.
Skuteczne rozwiązania mimo niskiego budżetu na reklamę
Możesz przyjąć różne strategie działania – najlepiej skontaktować się z dobrą agencją e-marketingową, która wybierze właściwy sposób reklamy, mogący przynieść oczekiwane efekty (jeśli nie współpracujesz jeszcze z żadną agencją – umów się z nami na rozmowę konsultacyjną. Z chęcią Ci pomożemy). Wśród takich strategii wymienić można:
określenie targetu reklamy na odbiorców, którzy wcześniej już zetknęli się z Twoją firmą. Badania potwierdzają, że tzw. remarketing jest skuteczny – zwracasz się do osób, które już wcześniej kupiły Twój produkt lub usługę i mają dobre doświadczenia z tym związane. Istnieje bowiem spora szansa, że zainteresuje ich specjalna promocja skierowana właśnie do nich czy nowy produkt w atrakcyjnej cenie. Z całą pewnością reklama Facebook Ads skierowana do takiej grupy docelowej dotrze do tych, którzy już Ci zaufali.
W tym przypadku ważne jest przygotowanie kampanii zorientowanej na klienta. Przykładowo – jeżeli wypuszczasz aktualizację jakiegoś produktu, możesz stworzyć reklamę o jego nowej wersji skierowaną do tych, którzy mają wcześniejszy produkt – nowy uzyskają w promocyjnej cenie. Jeśli oferujesz coś w subskrypcji – na przykład dostęp do kursu – możesz jeszcze przed końcem takiej prenumeraty przygotować reklamę informującą o możliwości przedłużenia dostępu.
– podzielenie budżetu reklamowego na różne typy reklam. Jedną reklamą możesz wiele nie zdziałać, jednak jeśli stworzysz ich kilka, może to przynieść oczekiwany efekt. Przykładowo mimo niskiego budżetu warto przygotować:
- reklamę promującą produkt lub usługę. Szacuje się, że na ten cel powinno się przeznaczyć 60% budżetu reklamowego;
- wspomnianą już wyżej reklamę remarketingową, skierowaną do klientów, którzy wcześniej mieli już kontakt z Twoją firmą. Tu warto zainwestować 20% budżetu;
- reklamę budującą Twój wizerunek eksperta, czyli treści edukujące, wartościowe, przydatne dla użytkowników, które dodatkowo zwiększą ich zaangażowanie i zachęcą do zainteresowania Twoją firmą. To kolejne 20% budżetu reklamowego.
Jak jeszcze warto działać z niskim budżetem reklamowym?
Czy są jeszcze jakieś inne sposoby na reklamę mimo niskiego budżetu reklamowego? Warto zwrócić szczególną uwagę na przygotowanie wartościowych treści na posty promowane. Takie posty powinny być nie tylko ciekawe, ale też poprawne językowo i ortograficznie, gdyż świadczy to o samej firmie, która taki post publikuje.
Posty sponsorowane to pojedyncze działanie, nie zaś kampania. Wystarczy kliknąć przycisk „Promuj” przy danym poście i wybrać grupę docelową oraz budżet, a także czas takiej promocji. Warto do promowania wybierać takie wpisy, do których chcielibyśmy „zebrać” polubienia oraz zdobyć komentarze. Taka aktywność potencjalnych klientów zawsze jest pożądana na facebookowym profilu firmy.
Budżet reklamowy – dzienny czy miesięczny?
Cały czas, gdy mówimy o budżecie reklamowym, chodzi o ten miesięczny. Jednak istotne jest, aby miesięczną kwotę podzielić na dni – gdyż w taki sposób rozlicza się Facebook Ads. Przykładowo jeżeli posiadasz 500 zł miesięcznie na reklamę, oznacza to kwotę 125 zł tygodniowo, co przekłada się na niecałe 18 zł dziennie. W uproszczeniu, ponieważ jednego dnia koszt reklamy może wynieść 20 zł, a drugiego dnia – raptem 16. Facebook Ads samodzielnie rozkłada kwoty. Choć wydaje się to niewiele, mamy tu wiele różnych możliwości – możemy robić kilkudniowe przerwy, podczas których przeprowadzimy analizę dotychczasowej reklamy, aby ulepszyć ją w celu uzyskania oczekiwanych efektów itd.
Jak widzisz, nawet niewielka kwota może być przeznaczona na miesięczny budżet reklamowy Facebook Ads. Efekty zależą bowiem nie tylko od samego budżetu, ale od dobrze przygotowanej reklamy. Jak dobrze dobrać grupę docelową? Jak określić cele kampanii? Jakie powinny być treści reklamy? Jaką częstotliwość wyświetlania reklamy dobrać? O tym napiszemy w drugiej części artykułu.