Linkowanie zewnętrzne niezmiennie od lat stanowi jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google – czyli ma wpływ na pozycję, jaką dana strona zajmie w wynikach wyszukiwania. Dlatego właśnie zdobywanie linków należy uwzględnić w opracowywanej strategii SEO, biorąc pod uwagę fakt, że liczy się nie tylko liczba odnośników zewnętrznych, ale też ich źródło oraz moc. Jak zatem pozyskać wartościowe backlinki?
Mocne backlinki – dlaczego są takie ważne
Nie ma jednej słusznej strategii SEO, która może przynieść korzyści – jest to zawsze indywidualnie przygotowywany plan SEO, który ma się sprawdzić w przypadku konkretnej firmy, dla której agencja prowadzi pozycjonowanie. Niemniej jednak według badań działania off-site, w tym linkowanie zewnętrzne, w znaczący sposób wpływają na efekt pozycjonowania. Dlatego obok działań on-site, warto m.in. budować zaplecze linkowe. Okazuje się bowiem, że pierwsze strony w wynikach wyszukiwania Google posiadają średnio prawie 4 razy więcej backlinków niż witryny znajdujące się na kolejnych pozycjach, co jest wskazówką, że linki zwrotne mają znaczenie dla algorytmu Google tworzącego ranking stron www.
Mocne backlinki – jak je zdobyć?
Budowanie zaplecza linkowego wymaga czasu i zaangażowania, jest to też trudne ze względu na dużą konkurencję w branży. Specjaliści SEO stosują między innymi link baiting, czyli, mówiąc dosłownie, przynętę na linki. Do tego konieczne jest stworzenie takich treści, które mają za zadanie przyciągać linki zwrotne. Nie da się więc ukryć, że zdobywanie mocnych backlinków będzie możliwe tylko we współpracy z dobrym copywriterem, który stworzy interesujące, chwytliwe, a przy tym wartościowe teksty na stronę – które osoby zainteresowane, osoby z branży, dziennikarze, blogerzy czy influencerzy będą sami linkować. Główny efekt, czyli pozyskanie linków od silnych i znanych stron, przychodzi właściwie sam – ale tylko wówczas, gdy stworzymy naprawdę angażujące treści.
Choć jest to zadanie wymagające – w którym nie obędziesz się bez copywritera – to uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google oraz zwiększenie ruchu organicznego na stronie to zdecydowane korzyści najlepiej podsumowujące wartość pracy związanej z tworzeniem angażujących treści. To zresztą możemy przeczytać we Wskazówkach dla webmasterów w Centrum wyszukiwania Google: „Najlepszym sposobem, aby wysokiej jakości linki do danej witryny pojawiły się na innych witrynach, jest umieszczenie na niej wartościowych i nietuzinkowych treści, które mają szanse szybko zyskać popularność w społeczności internetowej”.
Tworzenie zaplecza linków zewnętrznych krok po kroku
Co zatem powinieneś zrobić, aby zdobyć mocne linki do strony? Wiesz już, że ważne jest stworzenie przydatnej treści – to będzie możliwe wtedy, gdy zbadasz swoją grupę docelową – zrozumiesz jej potrzeby i dowiesz się, czego Twój target tak naprawdę oczekuje. Może ci się bowiem wydawać, że Twoi odbiorcy poszukują jak największej ilości szczegółów odnoszących się do Twoich produktów – tymczasem oni chcą np. uzyskać poradę dotyczącą konkretnego tematu. Dlatego wartościowe są m.in. poradniki, narzędzia, szablony.
Popularnością cieszą się też różnego rodzaju listy kontrolne oraz kalkulatory, np. pozwalający na wykonanie darmowej symulacji kosztów montażu paneli fotowoltaicznych na dachu domu jednorodzinnego. Chodzi o to, że to, z jakich elementów są zbudowane sprzedawane przez Ciebie panele, to informacja formalna, przydatna dla odbiorcy zdecydowanego już na zakup jakiejś fotowoltaiki. Tymczasem osoby dopiero zastanawiające się nad tym rozwiązaniem szukają innych treści – właśnie porad i różnego rodzaju narzędzi.
Pamiętaj też o tym, że Twoje treści powinny być atrakcyjne wizualnie – gdyż te są udostępniane częściej. Dlatego w angażujących wpisach blogowych czy krótkich postach nie powinno zabraknąć dobrej infografiki czy zdjęć. Ponadto warto zadbać o to, by artykuł był zgodne z zasadami UX writing (o tym, czym jest UX, przeczytasz w naszym wcześniejszym artykule). Stosuj nagłówki, pogrubienia, kursywy czy wypunktowania, dziel tekst na krótsze akapity, uzupełniaj je grafiką. Wszystko to wpłynie pozytywnie na atrakcyjność danej treści.
Poświęć też chwilę na aktualne tematy. Wprawdzie to tzw. evergreen content nigdy się nie starzeje, jednak poruszanie świeżych tematów oraz nawiązania do tego, co w danym momencie jest na czasie, pomoże Ci zdobyć nowych odbiorców. Jeśli nie wiesz, co akurat jest na językach ludzi, skorzystaj z narzędzia Google Trends. Ponadto popularnością często cieszą się artykuły o przewidywanych trendach w danej branży, przewidywania na przyszły rok lub podsumowania roku ubiegłego.
Podsumowując – mocne backlinki to z reguły takie, które przychodzą do nas samoistnie: odbiorcy sami linkują do nas na swoich witrynach czy w mediach społecznościowych. Ważne jest więc tworzenie wartościowej i angażującej treści, która będzie chętnie rozpowszechniana przez znanych i lubianych, a więc i chętnie czytanych, dziennikarzy, blogerów, influencerów.