Zadań w zakresie pozycjonowania jest bardzo wiele, a ich lista wcale się nie kurczy – okazuje się, że aby uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, należy działać na kilku frontach, tj. zadbać zarówno o optymalizację strony, linkowanie, jak i o odpowiedni copywriting. Tutaj skuteczny okazuje się marketing edukacyjny, który niesie ze sobą też dodatkowe korzyści. W naszym artykule dowiesz się, dlaczego darmowa dawka wiedzy może przełożyć się na pojawienie się nowych potencjalnych klientów i dlaczego warto zatrudniać tylko profesjonalnych copywriterów.
Marketing edukacyjny – co to właściwie takiego?
Marketing edukacyjny to forma reklamy, która nastawiona jest jednak nie stricte na sprzedaż produktów/usług, a na przekazanie potencjalnemu klientowi dodatkowej korzyści – w postaci poszukiwanej przez niego wiedzy. Działania marketingowe można prowadzić na kilka sposobów. Wymienić tu można:
- prowadzenie bloga firmowego,
- tworzenie e-booków,
- przygotowanie infografik,
- organizowanie webinarów,
- tworzenie edukacyjnych materiałów wideo.
Blog firmowy i jego wpływ na pozycjonowanie
Blog firmowy jest podstawowym sposobem na wprowadzenie do pozycjonowania marketingu edukacyjnego. Wpisy powinny być tworzone zgodnie z zasadami SEO, tj. nie należy zapominać o wplataniu słów kluczowych. Dzięki temu taki artykuł stanie się zasobem, który zostanie uwzględniony przez algorytmy Google za wartościowy dla użytkowników, którzy wpisują w okno wyszukiwarki daną frazę kluczową. Jako firma zyskujesz jednak nie tylko korzyści SEO, ale też pojawiają się korzyści wizerunkowe. Artykuły tematyczne pozwolą Twojej firmie na uzyskanie wizerunku eksperta, który zna się na rzeczy i dzieli się swoją wiedzą z odbiorcami. To zdecydowana zaleta bloga firmowego. Warto pamiętać, że takie wpisy powinny pojawiać się regularnie.
E-booki i infografiki: korzyści dla odbiorców
Tworzenie e-booków jest już zaawansowaną formą marketingu edukacyjnego, gdyż w odróżnieniu od krótkich lub średnio krótkich wpisów blogowych, tutaj aby książka była wartościowa, powinna liczyć co najmniej 20 stron. Najczęściej e-booki tworzone przez firmy mają około 40-60 stron. Dotyczą konkretnego tematu – który chcemy przybliżyć naszym odbiorcom. Stworzenie takiej książki wymaga ogromnej wiedzy w danej tematyce, dlatego najlepiej aby zajął się tym specjalista w swojej branży, we współpracy z profesjonalnym copywriterem lub redaktorem, który zadba o poprawność językową i styl. E-book może stanowić prezent dla Klienta, który dokonał zakupu w naszej firmie i zostawił swój e-mail. E-booki mogą mieć wpływ na konwersję, tj. wykonanie określonego działania, na którym nam zależy. Jeżeli podarujemy Klientowi e-book za zostawienie e-maila, rozbudujemy w ten sposób swoją bazę danych i zyskamy nowych odbiorców newslettera.
Infografiki najczęściej nie stanowią samodzielnie wykorzystywanej formy, a są dodawane do artykułów sponsorowanych czy do wpisów na blogu firmowym. Na infografikach w przejrzysty, graficzny sposób można zamieścić to, co uważamy za bardzo ważne dla danego tematu. Bardzo dużo ludzi zamiast czytać obszerne artykuły, woli zapoznać się z ich kwintesencją, którą znajduje właśnie na takiej infografice.
Webinary i wideo w marketingu edukacyjnym
Webinary jako forma marketingu edukacyjnego zyskały sporo na popularności w ciągu ostatnich dwóch lat na skutek zmian społecznych wywołanych problemami na skalę światową, tj. pandemią koronawirusa. Ograniczenie aktywności na zewnątrz sprawiło, że chętniej zagłębiliśmy się w świat online. Webinar jest formą kontaktu profesjonalisty z odbiorcą, który może dzięki temu zyskać nową wiedzę, znaleźć rozwiązanie jakiegoś problemu itd. Webinary odbywają się na żywo i użytkownicy często mają możliwość zadawania pytań w czasie rzeczywistym, co jest dodatkową zaletą takiej formy edukacji. Na webinarach możemy też wskazywać odbiorcom, gdzie na naszej stronie internetowej znajdują się wartościowe artykuły, gdzie warto zajrzeć itd. Zwiększymy w ten sposób ruch na stronie, co ma wpływ na jej pozycjonowanie.
Materiały wideo również są wartościową formą marketingu edukacyjnego. Najczęściej publikuje się je na platformie Youtube, gdzie trafić a nie może każdy użytkownik Internetu. Nagranie może np. prezentować jakiś produkt lub jego zastosowanie. Można odpowiadać na najczęściej pojawiające się pytania użytkowników lub ugryźć dany temat z zupełnie innej strony. Dodając materiał wideo na Youtube, dodajemy też jego opis – warto tu wykorzystywać słowa kluczowe, co jest przydatne dla pozycjonowania.
Marketing edukacyjny – podsumowanie
Jak widać, marketing edukacyjny posiada wiele różnych twarzy – od tych najprostszych, jak tworzenie edukacyjnych postów na Facebooku, poprzez średniej objętości artykuły sponsorowane i blogowe, do najdłuższych pod względem treści e-booków. To także materiały wideo i webinary. Wszystkie te formy marketingu edukacyjnego są wartościowe pod względem promocji strony internetowej oraz budowy dobrego wizerunku firmy. Dzięki materiałom edukacyjnym kreujemy się na eksperta w danej dziedzinie, co z pewnością docenią odbiorcy i co pozwoli nam zdobyć nowych odwiedzających. Tym samym roboty Google uznają naszą witrynę za wartościową dla użytkowników, co może przełożyć się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.