Obecnie użytkownicy Internetu przyzwyczajeni są do tego, że niezależnie czego szukają w sieci – wynik uzyskują niemal natychmiast. Wszelkie informacje mogą bez problemu zdobyć po wpisaniu odpowiedniego hasła w przeglądarkę, nowy odcinek serialu obejrzeć po wejściu na platformę streamingową, a dokonać zakupu – wchodząc na stronę internetową ulubionego sklepu. Szybkość działania poszczególnych witryn jest zatem bardzo ważna – jeśli coś nie załaduje się natychmiast, internauta straci cierpliwość i wybierze inną stronę, która od razu dostarczy mu tego, czego szuka. Dlatego jeśli posiadasz własną stronę www – powinieneś upewnić się, że ładuje się błyskawicznie. Jak to zrobić?
Narzędzia pozwalające sprawdzić szybkość strony internetowej
Na szczęście sprawdzenie szybkości ładowania strony internetowej jest bardzo proste. Służą do tego odpowiednie narzędzia, takie jak Google PageSpeed Insights, Google Analytics Site Speed oraz Web.dev. Na czym polega ich działanie? Przyjrzyjmy się pierwszej z propozycji.
Google PageSpeed Insights to usługa do pomiaru szybkości oferowana przez giganta wśród wyszukiwarek internetowych. Aby z niej skorzystać, wystarczy wejść pod adres https://pagespeed.web.dev i w odpowiednim okienku wpisać adres Twojej witryny. System przeanalizuje Twoją stronę internetową i w ciągu maksymalnie kilkunastu sekund otrzymasz wyniki. Raport podzielony jest na dwie sekcje – szybkość dla urządzeń mobilnych oraz dla komputerów stacjonarnych. Zobaczysz prędkość wczytywania poszczególnych elementów serwisu oraz ogólną ocenę. Tutaj narzędzie przygotowało pewne ułatwienie, wskazują, w jakich przedziałach ocena mieści się jeszcze w normie, a w jakich należy ją poprawić. Jeśli Twoja strona otrzymała wynik poniżej 50, to znaczy, że wymaga zmian mających na celu jej przyspieszenie. Przedział 50–89 wskazuje, że szybkość witryny mieści się w normie, natomiast 90–100 świadczy o tym, że strona pod względem wydajności działa perfekcyjnie.
Jeśli otrzymałeś niski wynik – nie musisz się martwić. W raporcie dostępne są także zalecenia, którymi można się kierować poprawiając stronę. Od razu dowiesz się, które elementy witryny wpływają negatywnie na jej szybkość i jakie zmiany warto wprowadzić. Dodatkowo Google PageSpeed Insights do większości zaleceń dodaje linki kierujące do stron opisujących dokładnie, jak wprowadzić daną poprawkę. Nic więc dziwnego, że Google PageSpeed Insights stanowi podstawowe (i darmowe) narzędzie dla webmasterów oraz pozycjonerów, gdyż w bardzo prosty i szybki sposób można poznać prędkość witryny i dowiedzieć się, jakie problemy występują, a także jak je naprawić.
Drugim wartościowym narzędziem (również darmowym) jest Google Analytics Site Speed. Pozwala na zapoznanie się ze statystykami dotyczącymi szybkości ładowania strony internetowej – statystyki te dostępne są w klasycznym Google Analytics, wystarczy wejść w odpowiednią sekcję raportów. Te, których poszukujemy, znajdują się w sekcji „Zachowanie” → „Szybkość witryny”. Zobaczymy tam statystyki złożone z czterech części. W Podsumowaniu poznamy średni czas wczytywania strony i kilka innych podstawowych parametrów dotyczących szybkości strony. Dokładniejsze dane dostępne są w sekcji Czas wczytywania – informacje dotyczą bowiem ładowania poszczególnych podstron, można je odpowiednio posortować i zobaczyć, czy wszystkie działają jednakowo szybko, czy może jakaś podstrona powinna zostać pod tym względem poprawiona. W zakładce Sugestie dotyczące szybkości zobaczymy, ile odsłon miała dana podstrona z uwzględnieniem jej czasu ładowania. Warto w tym momencie skorzystać ze wspomnianego Google PageSpeed Insights, w którym te właściwe sugestie się znajdują. Ostatnia sekcja, Własne pomiary czasu, przeznaczona jest dla zaawansowanych użytkowników, którzy samodzielnie skonfigurują kod śledzenia na stronie internetowej.
Ostatnim z wartościowych narzędzi jest Web.dev – tutaj po wpisaniu adresu strony głównej uzyskamy wynik złożony z kilku parametrów: wydajności, dostępności, dobrych praktyk, SEO. Choć uzyskujemy ocenę w szerokiej skali – od 1 do 100, to każdy wynik poniżej 90 świadczy o tym, że coś należy w witrynie poprawić. I tutaj poznamy pewne wskazówki, wszelkie problemy zostają bowiem nazwane i opisane, dzięki czemu wiemy, co wymaga naprawy.
Dlaczego warto zadbać o szybkość ładowania strony internetowej?
Wszystkie wyżej wymienione narzędzia są całkowicie darmowe – a ich użytkowanie jest niezwykle proste i nie wymaga od nas właściwie żadnego wysiłku. Dlatego właśnie warto sprawdzić szybkość wczytywania strony internetowej – w dodatku uzyskanie natychmiastowej informacji zwrotnej o problemach występujących na witrynie sprawi, że bardzo szybko będziemy mogli przystąpić do ich naprawy.
Odpowiednia szybkość ładowania strony internetowej jest niezwykle ważna także wówczas, gdy prowadzimy kampanie reklamowe w Google Ads i płacimy usługodawcy od pojedynczego kliknięcia. Jeśli bowiem jakiś użytkownik wejdzie do nas poprzez wyświetloną mu reklamę, ale strona będzie ładowała się zbyt wolno i szybko z niej ucieknie – my i tak zapłacimy za jego kliknięcie. W perspektywie kilkudziesięciu takich kliknięć możemy niepotrzebnie uszczuplić swój budżet reklamowy.