Jeśli podjęliśmy decyzję o pozycjonowaniu swojej strony internetowej, przed przystąpieniem do takich działań powinniśmy przeprowadzić audyt SEO, który wskaże nam błędy w witrynie mogące mieć wpływ na budowanie widoczności oraz ruchu. Najczęściej wykonaniem audytu zajmują się agencje SEO lub pozycjonerzy działający jako freelancerzy. W obu przypadkach audyty są wykonywane zawsze kompleksowo, z uwzględnieniem wszystkich ważnych kwestii dla organicznych wyników wyszukiwania.
Czym właściwie jest audyt SEO?
Działania SEO to cała strategia mająca na celu takie przygotowanie i aktualizowanie strony internetowej, aby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. W związku z tym na samym początku, przed podjęciem takich działań, przeprowadza się audyt SEO, czyli analizę strony internetowej pod kątem tych czynników, które są ważne w SEO. Analizowanie efektów pozycjonowania, takich jak widoczność, ruch oraz konwersje, przeprowadza się także w trakcie już prowadzonej strategii SEO, aby dowiedzieć się, czy podjęte działania są odpowiednie dla uzyskania wysokich wyników. Również w sytuacji, gdy mimo pozycjonowanie nagle zauważymy spadek widoczności lub ruchu, warto przeprowadzić audyt SEO, który może wskazać nam przyczyny takiej utraty efektów.
Audyt SEO krok po kroku
Kanoniczny adres strony www
W audycie SEO poruszamy się od ogółu do szczegółu – najpierw sprawdzamy najprostsze rzeczy, kierując się ku analizie tych najbardziej skomplikowanych. Jeśli powierzymy wykonanie audytu SEO specjaliście, w pierwszym kroku zajmie się on eliminacją podstawowych błędów, które mogą wpływać na problem z indeksowaniem strony w Google czy w ogóle na jej widoczność. Wśród tych błędów wymienia się m.in. dwa adresy strony www – dla wersji mobilnej oraz desktopowej. Algorytmy Google odczytują to bowiem jako duplikat zawartości. Audytor powinien ustanowić jeden podstawowy adres witryny. Pozostałe adresy powinny posiadać w kodzie HTML w sekcji head linki kanoniczne, które wskażą robotom Google, jaka jest „właściwa” strona www.
Odpowiednie zaindeksowanie strony
Indeksowanie strony jest konieczne, aby była ona w ogóle widoczna w wyszukiwarce Google. Podczas audytu SEO pomocne jest narzędzie Google Search Console, które w sekcji Indeks pokazuje nam informacje na temat prawidłowo i błędnie zaindeksowanych adresów URL. Warto wiedzieć, że najczęściej pojawiające się błędy to:
- strony 404 w mapie witryny,
- strony z atrybutem noindex znajdujące się w mapie witryny,
- strony 4xx i 5xx, które wykazują problemy z serwerem,
- błędy związane z wdrożeniem pliku robots.txt.
Google Search Console to przydatne narzędzie także z innych względów – na przykład znajdziemy w nim także raporty związane z naruszaniem wytycznych Google dla webmasterów. Dzięki temu widzimy, z jakich powodów strona została ukarana przez Google i możemy naprawić te błędy oraz ponownie zgłosić stronę do weryfikacji.
Widoczność na hasła brandowe
Taką analizę każdy może wykonać samodzielnie, bez pomocy specjalisty. Chodzi tu bowiem po prostu o sprawdzenie, czy po wpisaniu nazwy marki w okno wyszukiwania na pierwszym miejscu zobaczymy swoją witrynę. To wydaje się oczywiste, jednak zdarza się, że jest inaczej – oznacza to wówczas, że nazwa marki nie jest unikalna. Aby to zmienić, należy zintensyfikować działania w ramach prowadzonej strategii SEO, m.in. pozycjonować na frazy brandowe.
Audyt efektów przyjętej strategii SEO
Jeśli już od jakiegoś czasu prowadzimy działania SEO, regularnie powinniśmy wykonywać audyt, aby dowiedzieć się, czy efekty tych działań są dla nas satysfakcjonujące. Najważniejsze czynniki, które należy sprawdzić, to widoczność strony, ruch oraz konwersje z wyników organicznych.
Widoczność strony internetowej
Najprościej jest zbadać ten czynnik za pomocą narzędzi takich jak Senuto lub Semstorm. W obu przypadkach po wpisaniu adresu swojej strony internetowej otrzymujemy raport w postaci informacji o liczbie słów kluczowych znajdujących się w pierwszej trójce wyników wyszukiwania, w top10 oraz top50. Zobaczymy też wykres widoczności, który wskaże, jak w konkretnym przedziale czasu zmieniały się pozycje – w ten sposób możemy określić największe wzrosty oraz spadki w wybranym okresie. Narzędzia te pokazują też, jakie frazy kluczowe generują największy ruch.
Ruch organiczny
W celu analizy ruchu organicznego na stronie internetowej wykorzystuje się najczęściej Google Analytics, które jest niezwykle proste w obsłudze – raport na temat ruchu organicznego znajdujemy w sekcji Pozyskiwanie – Ruch – Kanały – Organic Search. Wśród uzyskanych danych znajdziemy informacje o liczbie sesji, liczbie stron na sesję oraz ilości użytkowników, którzy odwiedzili naszą stronę internetową. Za pomocą Google Analytics można sprawdzić także konwersję – wyniki dostępne są w raportach E-commerce.
Słowa kluczowe
Audyt SEO słów kluczowych wykonamy za pomocą Google Search Console. To darmowe narzędzie wskaże nam:
- jakie zapytania najczęściej wpisują użytkownicy, aby trafić na naszą stronę;
- jak często nasza strona www była wyświetlana po wpisaniu konkretnego słowa kluczowego;
- jaki ruch generuje konkretne słowo kluczowe w organicznych wynikach wyszukiwania;
- jaki jest stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń (współczynnik CTR).
Strategia SEO jest skuteczna, jeśli współczynnik CTR jest wysoki. W innym przypadku będziemy musieli podjąć się pewnych zmian w działaniach SEO, aby zwiększyć liczbę kliknięć i wyświetleń.
To najważniejsze kwestie związane z audytem SEO, ale temat jeszcze nie został wyczerpany – analizie powinny podlegać także techniczne elementy strony, takie jak przekierowanie, szybkość strony, dostosowanie do urządzeń mobilnych itd. Co dokładnie sprawdza wówczas audytor – o tym w drugiej części artykułu.