Newsy, które w swojej treści mówią o bieżących wydarzeniach, ważnych aktualnie sprawach – są najpopularniejszym rodzajem informacji poszukiwanym przez internautów, jednak równocześnie ta popularność trwa bardzo krótko. Newsy są bowiem aktualne tylko przez moment – i szybko przestają budzić zainteresowanie, gdy tylko pojawi się nowy angażujący odbiorców temat. Czy zatem na swojej stronie internetowej powinniśmy publikować jedynie newsy? Odpowiedź jest oczywista – nie. Ważny jest także tzw. evergreen content.
Evergreen content – co to takiego?
Wielu naszych Czytelników z pewnością po raz pierwszy spotyka się z terminem evergreen content, który można tłumaczyć jako wiecznie zielony. Ta metafora dobrze jednak opisuje publikacje określane właśnie jako evergreen content. Są one bowiem ponadczasowe – dzięki swojemu uniwersalnemu charakterowi nie tracą nic na swojej aktualności i mogą angażować czytelników przez lata. Mimo upływu czasu wciąż znajdują się internauci, którzy wpisują dane hasło do wyszukiwarki i klikają w artykuły zawierające właśnie taki evergreen content. Jakiego rodzaju treści wpisują się w ten termin? Są to:
- poradniki,
- instrukcje obsługi,
- bazy wiedzy,
- rankingi i porównania,
- listy branżowe,
- artykuły blogowe o specjalistycznej treści.
Umieszczenie poradnika na stronie internetowej
Jeśli nasza strona internetowa dotyczy konkretnej specjalistycznej treści – warto umieścić na niej poradnik, w którym zbierzemy wskazówki mogące zainteresować czytelników. Przykładowo w przypadku witryny o naszych czworonożnych przyjaciołach, możemy w poradniku wskazać, czym kierować się przy wyborze dobrej obroży dla psa, odpowiedniego posłania itd. Zaletą tworzenia tego typu treści jest to, że w każdym momencie możemy je edytować – i dodać nowe informacje, jeśli takie zdobyliśmy. Równocześnie poradnik właściwie zawsze będzie miał swoich czytelników. Wprawdzie wielu odbiorców, którzy już zdobyli poszukiwaną przez siebie wiedzę, odejdzie, ale na ich miejsce zawsze pojawiają się nowi, dopiero zaczynający swoją przygodę w danej dziedzinie. I to do nich kierowane są tego typu poradniki.
FAQ na stronie internetowej
Wartościowym evergreen content jest FAQ – czyli sekcja, w której znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane przez internautów pytania. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest to, że odbiorcy treści mają możliwość samodzielnego zaangażowania się w tworzenie strony internetowej – właśnie poprzez zadawanie pytań. Równolegle obok FAQ często tworzy się bazy wiedzy, tylko że w nich odpowiedzi na problemy są o wiele bardziej rozbudowane. Są to najczęściej obszerne wpisy, wielowątkowe artykuły itd.
Listy branżowe na stronie internetowej
Listy branżowe najczęściej pojawiają się na blogach – i są zawsze aktualne, ze względu na swoją tematykę. Są to wyliczenia, które jak „na tacy” podają czytelnikowi to, czego szuka. Może to być na przykład artykuł pt. „7 sposobów na jesienną nudę”, który opublikujemy w październiku i z dużym prawdopodobieństwem po roku, o tej samej porze, znów ktoś będzie szukał odpowiedzi na pytanie, jak miło spędzić czas, gdy na zewnątrz ponuro, deszczowo i całkowicie nieprzyjemnie. Oczywiście takie listy i wyliczenia powinny być dostosowane do treści naszej strony internetowej.
Rankingi i porównania na stronie internetowej
Tworzenie rankingów również jest dobrym posunięciem, jeśli chcemy zwiększyć popularność naszej strony internetowej. Dzieje się tak, ponieważ większość internautów przed zakupem jakiegoś produktu/usługi, najpierw porównuje ją z produktami/usługami innej firmy. Często szuka czegoś, biorąc pod uwagę też jeden czynnik – np. „najtańszy”, „najszybszy”, „najlepszy” itd. – i tego typu rankingi również cieszą się dużą popularnością w sieci. Taki evergreen content może więc pomóc nam w zdobyciu nowych odbiorców.
Instrukcje na stronie internetowej
Instrukcje to właściwie podstawowy evergreen content. Obecnie niemal każdy posiadający dostęp do Internetu w pierwszej kolejności szuka odpowiedzi na swoje problemy właśnie tam. Popsuła się pralka? Wpisujemy w wyszukiwarkę jej model i hasło „instrukcja”. Trzeba wymienić jakiś element w gadżecie elektronicznym? Szukamy tutorialu na youtube. Tego typu treści nigdy się nie starzeją – internauci chcą od razu otrzymać odpowiedź na swój aktualny kłopot, dlatego ten evergreen content zawsze będzie cieszył się dużą popularnością.
Artykuły o specjalistycznej treści
Posiadanie firmowego bloga obecnie jest już czymś niemal oczywistym – jeśli chcemy uzyskać większą ilość odbiorców i pokazać się jako ekspert w danej branży, musimy publikować specjalistyczne artykuły. Dzięki nim możemy zaangażować czytelników – którzy mogą się z nami kontaktować poprzez komentarze. Ważne jest, aby nasze treści były zarówno wartościowe, jak i użytkowe (a więc napisane zgodnie z zasadami UX writing – zobacz co to w naszym poprzednim wpisie).
Evergreen content w strategii SEO
Jak widać, przykładów evergreen content jest całe mnóstwo. Są to wartościowe treści, których zaletą jest możliwość aktualizowania i rozbudowywania na bieżąco. Co ważne – ma to znaczenie także dla działań SEO. Co możemy uzyskać w pozycjonowaniu za sprawą evergreen content?
– Możemy pozyskać wartościowe linki przychodzące. Jeśli opublikujemy ciekawą treść na firmowym blogu czy dodamy interesujący wpis do bazy wiedzy na stronie internetowej – istnieje duże prawdopodobieństwo, że internauci będą przekazywać link dalej za pośrednictwem swoich blogów czy forów internetowych. W tym wypadku link building będzie przebiegał naturalnie, co przyniesie korzyści dla działań SEO.
– Możemy szybciej uzyskać wyższą pozycję w wyszukiwaniu na konkretne słowo kluczowe. Dłuższe i rozbudowane merytorycznie treści są bardziej doceniane przez Google niż te krótkie i naszpikowane frazami. Dlatego specjalistyczne artykuły o wiele lepiej sprawdzają się w strategii SEO.
Wprawdzie evergreen content wymaga większego zaangażowania także ze strony twórcy witryny, jednak korzyści, jakie przynosi, są niezmierne nie tylko pod względem pozyskania nowych odbiorców. Wartościowa treść przekłada się bowiem także na lepsze pozycjonowanie strony internetowej.